یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خواهران

حوزه/ حجت الاسلام حقیقی در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اصفهان گفت: انسان عاقل همیشه در جنگ و مقابله با هواهای نفسانی است، اما انسان عاشق چیزی جز معشوق نمی بیند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه » از اصفهان،  حجت الاسلام حقیقی، امروز  در نشست اخلاقی که  با موضوع خودسازی، در جمع طلاب و اساتید مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) اصفهان، اظهار کرد: راه های خودسازی متعدد است که باید تبیین شود.

وی در ادامه به بیان روایات معصومین و آیات قرآن گفت: در سوره حدید، مومنین به منافقین می گویند «شما خودتان را ضایع کردید، سرمایه وجودیتان را تضییع نمودید» همچنین بر طبق روایتی از امام سجاد(ع) که فرموده اند « الخیر کله صیانة الانسان نفسه، تمام خوبی در این خلاصه می شود که انسان حقیقت خود را صیانت کند» سپس به احوالات میر سعید جرجانی در لحظات آخر عمر که فرزندش را به صیانت از خود سفارش می کرد؛ اشاره نمود.

حجت الاسلام  حقیقی در ادامه تصریح کرد: همه انسان ها لحظه به لحظه مشغول ساختن خود هستند، همه افعال ما از راه رفتن، نشستن و خوابیدن و... می تواند در جهت تعالی و رشد یا حرکت وارونه ما موثر باشد.

وی در ادامه انواع خودسازی را این گونه بیان داشت: خودسازی نفسانی که نفس بر وجود انسان مسلط می شود؛ خودسازی عقلانی و حاکم شدن عقل بر وجود انسان و خودسازی قرآنی « ان هذا القرآن یهدی للتی هی اقوم».

استاد حوزه  تاکید کرد: عاشق جز معشوق خود را نمی بیند و این ویژگی عشق است که جز محبوب را از وجود انسان بیرون می کند، عاشق می خواهد همیشه مورد رضایت معشوق خود باشد و آنچه در ادعیه داریم همه ابراز عشق ائمه(ع) به خداوند است.

حجت الاسلام حقیقی در پایان معرفت، طهارت، بهره گیری از استاد و شب زنده داری را از عوامل موثر در ازدیاد حب به خدا معرفی کرد و گفت: انسان عاقل همیشه در جنگ و مقابله با هواهای نفسانی است، اما انسان عاشق چیزی جز معشوق نمی بیند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha