جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
استاد هادوی تهرانی  رئیس موسسه رواق حکمت

حوزه/استاد حوزه با بیان این مطلب که شیعیان بحرین به دو دسته تقسیم می شوند، گفت: یک دسته از این شیعیان، عرب تبار بوده و دسته دیگر فارس تبار هستند که آیت الله شیخ عیسی قاسم از عرب تباران بوده و فارس تباران این کشور نیز نوعا از منطقه استان فارس ما می باشند؛ چراکه بحرین در گذشته جزو ایران بوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد هادوی تهرانی امروز در جمع طلاب و فضلا با اشاره به وقایع بحرین، اظهار داشت: شیخ عیسی قاسم رفیق سی ساله ماست و ایشان در درس آیت الله سید کاظم حائری شرکت می کرد و از آن زمان ما با هم آشنایی داریم و بنده در بحرین به منزل ایشان رفته و در مسجد او سخنرانی کرده ام.

وی با بیان این مطلب که از چندین سال پیش از جنبش مردمی بحرین، اتفاقاتی در این کشور آغاز شد، ابراز داشت: جمعیت بحرین قریب به 700 هزار نفر است که اکثریت آنان شیعه هستند؛ اما حکومت، در دستان اهل سنت است و شیعیان آنچنان مشارکتی در مناصب حکومتی ندارند.

*آشنایی با دو دسته از شیعیان بحرین

این استاد حوزه با بیان این مطلب که شیعیان بحرین به دو دسته تقسیم می شوند، خاطرنشان ساخت: یک دسته از این شیعیان، عرب تبار بوده و دسته دیگر فارس تبار هستند که آیت الله شیخ عیسی قاسم از عرب تباران بوده و فارس تباران این کشور نیز نوعا از منطقه استان فارس ما می باشند؛ چراکه بحرین در گذشته جزو ایران بوده است.

این محقق و پژوهشگر تصریح کرد: در شهر منامه به عنوان پایتخت کشور بحرین، حسینیه ها و مساجد متعددی وجود دارد که در هیچ جای دنیا چنین تراکمی از حسینیه وجود ندارد.

استاد هادوی تهرانی بیان داشت: حسینیه ها در این شهر بسیار پررونق بوده و بنده جمعیت زیادی را در سالروز شهادت امام صادق(ع) که به این کشور سفر کرده بودم، مشاهده کردم.

وی اظهار داشت: مردم بحرین در این حسینیه ها آزاد بوده و عزاداری های بسیاری را برگزار می کردند؛ اما شیعیان چندان در مناصب حکومتی نقشی نداشتند.

*روش حکومت آل خلیفه برای کم شدن نمایندگان شیعه

این استاد حوزه با اشاره به سفر خود به کشور بحرین، ابراز داشت: در آن سفر بنا بود انتخاباتی در بحرین برگزار شده و تبلیغات فراوانی نیز انجام شده بود؛ اما آنان از روشی استفاده کرده بودند که تعداد نمایندگان شیعه، کم و تعداد منتخبین اهل سنت، زیاد شود تا به نتیجه دلخواه خود که اقلیت نمایندگان شیعیان بود، برسند.

این محقق و پژوهشگر خاطرنشان ساخت: در همان زمان، طرحی از سوی شخصی در انگلیس افشا شد که دولت بحرین در صدد است تا با پذیرش خارجی ها و دادن تابعیت، ترکیب جمعیتی این کشور را تغییر دهد.

استاد هادوی تهرانی تصریح کرد: بعدها این اتفاق به شدت صورت گرفت؛ به این معنا که حاکمان بحرین تعداد بسیاری از خارجی ها را پذیرفتند که بر اساس برخی آمارها به 600 هزار نفر می رسد تا ترکیب حداکثری شیعیان را از بین ببرند که این کار، زمینه را برای یک نوع درگیری مذهبی ایجاد می کرد.

وی بیان داشت: در ادامه دو جریان شیخ عیسی قاسم به صورت حداکثری و جریانی با عنوان اسقاط النظام که در اقلیت بودند، در این کشور شکل گرفت و جریان دوم قائل بود که نظام بحرین باید ساقط شود.

*محکومیت شیخ عیسی قاسم به اعدام

این استاد حوزه اظهار داشت: شیخ عیسی قاسم و تعداد بسیاری از شیعیان در زمان گذشته محکوم به اعدام شده و به ایران آمده بودند؛ اما پس از اعلام یک عفو عمومی در بحرین، به این کشور برگشتند.

این محقق و پژوهشگر ابراز داشت: آیت الله شیخ عیسی قاسم از گذشته محبوبیت مردمی در میان مردم داشت؛ اما متأسفانه در گذشته درگیری هایی در بحرین میان جریانات شیعی به وجود آمد که صدماتی را به شیعیان بحرین وارد کرد.  

وی با اشاره به وضعیت شیح علی سلمان، تصریح کرد: شیخ علی سلمان از افراد باهوش در بحرین است و تحت هیمنه، پدری و رهبری آیت الله شیخ عیسی قاسم قرار دارد و با شعار «هر بحرینی یک رأی» پای به عرصه گذاشت؛ اما با برخورد شدید و خشن حاکمان آل خلیفه مواجه شد.

این استاد حوزه بیان داشت: شیخ عیسی قاسم از ابتدا با شعار اسقاط نظام مخالف بود و آن را مناسب برای شیعیان بحرین نمی دانست؛ به همین دلیل با شعاری مدنی، وارد میدان شده و قائل به این مطلب است که  تقسیم پست های حکومتی باید به صورت مساوی در این کشور صورت بپذیرد؛ نه اینکه با دستکاری انتخابات، شیعیان در اقلیت بمانند.

این محقق و پژوهشگر اظهار داشت: فعالیت شیخ عیسی قاسم و شیخ علی سلمان در بحرین، دعوای مذهبی شیعه و سنی نبود؛ بلکه آنان خواسته ای مدنی و دموکتراتیک داشتند؛ اما آل خلیفه با پررنگ کردن فعالیت های گروه اسقاط النظام، تبلیغات منفی انجام داد تا به خواسته های خود برسد.

استاد هادوی تهرانی ابراز داشت: دولت بحرین با استفاده از فعالیت های تخریبی گروه اسقاط النظام، هیاهویی را به راه انداخت و سعودی ها را وارد بحرین کرد؛ متأسفانه رسانه های غربی نیز به کمک بحرین آمده و با تبلیغات رسانه ای، آن را دعوایی میان شیعه و سنی در این کشور مطرح کردند.

وی با اشاره به سخن برخی از سیاستمداران خارجی مبنی بر دخالت ایران در بحرین، خاطرنشان ساخت: امروز جمهوری اسلامی ایران متهم به دخالت در بحرین است؛ در حالیکه ایران فقط کمک معنوی برای شیعیان این کشور داشته است.

*برخورد آل خلیفه با شیخ عیسی قاسم کاملا غیر منطقی است

این استاد حوزه تصریح کرد: متأسفانه علیرغم اینکه شیخ عیسی قاسم، انسانی بسیار معتدل و منطقی است؛ اما برخورد حکومت با وی و شیخ علی سلمان کاملا غیرمنطقی و با حمایت آل سعود، قدرت ها و رسانه های غربی انجام شده است.

این محقق و پژوهشگر بیان داشت: امروز تصویر جنگ مذهبی میان اقلیت شیعه و اکثریت اهل سنت با دخالت جمهوری اسلامی ایران در رسانه ها به نمایش گذاشته می شود که با کمک رسانه های غربی انجام می پذیرد.

*درخواست از ایران

استاد هادوی تهرانی اظهار داشت: عمده حمایت ایران از بحرین، حمایت معنوی بوده و تلاش کرده که بن بست رسانه ای نسبت به این کشور را شکسته و سعی کند حقائق بحرین را عرضه نماید؛ و الا گاهی به عنوان رفاقت بیان کردیم که اگر کمکی می خواهید، بگویید که پاسخ دادند تنها کمک ایران، دعا برای مردم بحرین و اعلام حقائق این کشور به مردم عالم است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha