شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
اهدای بورس تحصیلی به دانشجویان اندونزیایی

حوزه/ یکی از شیوه‌های ترویج سلفیت توسط رژیم عربستان سعودی، اعطای بورس و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان مسلمان است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، یکی از شیوه‌های ترویج سلفیت توسط رژیم عربستان سعودی، اعطای بورس و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان مسلمان است که از سال 1980 تا کنون شیوه‌ای مرسوم برای جذب تحصیل‌کرده‌گان اندونزیایی بوده است.

عربستان سعودی با استفاده از اعطای بورسیه و کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان مسلمان در اندونزی، سلفیت را در پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان در دنیا تبلیغ می‌کند. این بورسیه‌های تحصیلی شامل کمک هزینه برای آموزش در دانشگاه جنوب جاکارتا (لیپیا) و بورسیه کردن دانشجویان برای تحصیلات عالی در خود کشور عربستان می‌باشند.

به این ترتیب دانشجویانی که در دانشگاه لیپیا و در عربستان سعودی تحصیلات‌شان را به پایان می‌رسانند، بعدها جایگاه‌های قدرتمندی را در سرتاسراندونزی از جمله احزاب سیاسی محافظه‌کار پر کرده و حامیان بالقوه رژیم آل سعود خواهند بود. بعضی از آنان نیز واعظان و مدرسان مذهبی می‌شوند و اقدام به گسترش سلفیت در سرتاسر اندونزی می‌کنند.

بورسیه‌های تحصیلی رژیم عربستان سعودی به دانشجویان از طریق آژانسی مرتبط با سفارت عربستان در جاکارتا اعطاء می‌شوند.

دین وحید یک متخصص سلفیت در اندونزی در دانشگاه اسلامی جامعه شریف هدایت الله در جاکارتا می‌گوید: آژانس سعودی به واعظان سلفی برجسته دستمزد داده و معلمان زبان عربی را به سرتاسر اندونزی می‌فرستد. چندین دانشگاه عربستان سعودی نیز کمک هزینه‌های تحصیلی را مستقیما به دانشجویان اندونزیایی می‌پردازند.

دادی درمادی یک محقق مطالعات سالانه حج نیز می‌گوید: به نظر نمی‌رسد دولت اندونزی تلاشی برای توقف تلاش‌های عربستان سعودی به کار بگیرد. و دولتمردان اندونزی بیشتر نگران عکس العمل سعودی‌ها از کم شدن حاجیان به مکه هستند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha