جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تولیت آستان قدس

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر این که، روحیه ملتمسانه، دشمن را گستاخ تر می کند، گفت: امروز غرب می خواهد مدنیت را با ساخت ابزاری برای توسعه در زندگی، علم، صنعت و... به دیگران به عنوان تمدن نشان دهد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، در همایش مبلغان و  تمدن نوین اسلامی، در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، با بیان اینکه روحیه ملتمسانه دشمن را گستاخ تر می کند، گفت: امروز غرب می خواهد مدنیت را با ساخت ابزاری برای توسعه در زندگی، علم، صنعت و... به دیگران به عنوان تمدن نشان دهد، در حالی که این امر سطحی می باشد و در واقع مغرب زمین یک ایده چند لایه است.
 
وی با بیان اینکه ابتدا باید نوع نگاه غرب به انسان مشخص شود، گفت: نگاه آنان در سکولار و اومانیسم ریشه دارد که در واقع در مقابل انبیای الهی نسبت به کرامت انسان و خدا مداری قرار دارد. بحث از آزادی فردی به جای سخن گفتن از قدسیت و معنویت خط کشی هایی است که نسبت به تمدن غربی وجود دارد.
 
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان مسئله توجه به دانش، انقلاب علمی و تکنولوژی یا انقلاب صنعتی را دو لایه دیگر غرب دانست و گفت: تغییر در تمدن و ساختارهای اجتماعی، لایه دیگر آن چیزی است که در تمدن مغرب زمین هست.
 
تولیت آستان قدس رضوی توضیح داد: برخی نداشتن این تمدن غربی را نوعی تحجر می دانند، ولی ما معتقدیم که لایه های تمدن غربی همراه با خودش اخلاق، نگاه به انسان و دیگران و شئون اجتماعی را رقم می زند.
 
 وی با اشاره به اینکه امام راحل فرمودند که نباید از فرهنگ غربی ها استفاده کرد و گرنه آنچه هست دست ساخته بشریت می باشد، تاکید کرد: باید مراقب آفات توسعه بود و مبلغان می بایست مرزبانان اخلاق، فرهنگ و دین مردم باشند و نگذارند غربی ها در  امور مردم تاثیر بگذارند.
 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مهمترین حادثه ای که توانست در مقابل تمدن غربی سخن داشته باشد، انقلاب اسلامی ایران بود، گفت: انقلاب اسلامی ایدئولوژی، جهانبینی ، تاکتیک برای شکل دادن جامعه ای بر اساس قرآن ارائه داده است.
 
وی با اشاره به اینکه در تعریف انسان فقط توسعه در صنعت کافی نیست، گفت: بعد از رنسانس مهمترین حادثه انقلابی اسلامی بود که در همه ابعاد سخن داشت و مغرب زمین از آنجا که در یک بعد سخن دارد، الگوی ما نیست.
 
تولیت آستان قدس رضوی، برخی از اقتضائات تمدن نوین اشلامی را برشمرد و اظهار کرد: یکی از این اقتضائات پدید آمدن نسلی خودباور، خداباور، شجاع است که با تلاش خود به تمدن اسلامی نزدیک شوند که در این زمینه تربیت آنان با مبلغان است.
 
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، بصیرت افزایی و نشر معارف دینی را یکی دیگر از این امور دانست و گفت: شبکه حقیقی مساجد برای برای بصیرت و نشر دین در اختیار روحانیت است که می توان درباره آن خودسازی و جامعه سازی کرد.
 
وی، هدایت فرهنگی را چهارمین اقتضا دانست و خطاب به روحانیون و طلاب گفت: باید دیدبانی و رصد کرد که وضع جامعه چیست و زمان شناسی و موقعیت شناسی داشت.
 
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان پنجمین امر را الگو شدن عنوان  و خاطر نشان کرد: راه آن استفاده از توانایی های داخلی است یعنی وقتی به طور مثال یمن به انقلاب اسلامی ایران نگاه می کند، برایش مقاومت آفرین است.
 
وی با بیان اینکه ششمین اقتضاء، رشد علمی است که بدون تردید باید در این زمینه تلاش کرد، اظهار کرد: در این میان، مهمترین نکته تلاش مخلصانه مجاهدانه است و با توجه به اینکه امروز جامعه بشری به انقلاب اسلامی چشم امید دارند، این جهاد، شوق و نشاط آفرین است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha