جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جشنواره هنر آسمانی

حوزه/ برگزیده بخش گرافیک جشنواره هنرهای آسمانی ، هنرهای تجسمی را ابزاری تاثیرگذار در تبلیغ آموزه های دینی توصیف کرد.

خبرگزاری «حوزه» با عباس ترخان، حایز رتبه سوم بخش گرافیک پنجمین جشنواره هنرهای آسمانی  گپ و گفت کوتاهی انجام داده که  در ادامه می آید:

در حال حاضر در چه مقطعی در حوزه علمیه مشغول به تحصیل هستید؟

بنده الان پایه دهم حوزه هستم و ان شاءالله از سال آینده تحصیل در مقطع درس خارج فقه و اصول را شروع می کنم.

چند سال است که به فعالیت های هنری اشتغال دارید و بیشتر در چه رشته هایی؟

از حدود 8 هشت سال پیش کار گرافیک را شروع کردم و از آن زمان تاکنون بیشتر وقت خودم را به صورت حرفه ای در این رشته متمرکز ساخته ام ، اما هر گاه که فرصت شود عکاسی هم می کنم، البته بیشتر ذوقی و علاقه شخصی است تا به صورت کاملاً حرفه ای.

چه انتظاری از مسئولان فرهنگی به خصوص مسئولان و مدیران حوزوی دارید؟

خوب همان طور که می دانید فعالیت هنری به خصوص در بحث هنرهای تجمسی نیاز به حمایت های مالی دارد و این که قبل از هر چیز یک نگاه حرفه ای به این مقوله وجود داشته باشد.

با توجه به گشایشی که در سال های اخیر صورت گرفت و استعدادی که در بین طلاب در رابطه با فعالیت های هنری دیده شده، مسلم است که باید از طلاب هنرمند حمایت بیشتری به عمل آید به خصوص در بخش تولید اثر که در این رابطه حمایت ها باید جدی تر و مشهود تر باشد تا خروجی کار آن چیزی شود که مطلوب و مورد انتظار است.

و به عنوان یک هنرمند گرافیست که در شهر قم فعالیت دارید...

به هر حال برای انجام کار گرافیکی قبل از هر چیز نیاز به مکان مناسبی دارید و در مرحله  بعد باید  اساتید خوبی وجود داشته باشند که آموزش ها را ارایه دهند و در ادامه نیز موقعیت شغلی به گونه ای باشد که هنرمندان آموزش دیده روز به روز بتوانند کار حرفه ای خود را بهتر از قبل انجام دهند.

در بخش گرافیک معمولاً نگاه حوزه علمیه در گذشته چندان مناسب نبوده و این مساله شامل هنرهای تجسمی می شود و لذا در درجه اول باید کاری کرد که نگاه ها عوض شود و از سویی بها دادن ها بیشتر شود که این مقوله هم شامل حمایت های مالی است و هم حمایت های معنوی.

به نظر شما حوزه علمیه و نهاد روحانیت چگونه می تواند با ابزار هنر به رسالت کلیدی خود یعنی تبلیغ دین بپردازد؟

ببینید همان طور که بارها در همایش های مختلف از جمله همین همایش هنرهای آسمانی از سوی برخی بزرگان مطرح شده ، توجه به هنر در حوزه از جمله مطالبات مقام معظم رهبری است، به طوری که ایشان بارها تاکید کرده اند که هر چیزی اگر در قالب هنر بیاید ماندگار می شود و طبعاً اثرگذاری اش هم بسیار زیاد می شود.

به نظر بنده در راستای تبلیغ دین و آموزه های اسلامی ، خیلی مناسب است مفاهیمی که مدنظر حوزه است به صورت سفارشی بیان شود تا دوستان هنرمند حوزوی بتوانند آن ها را به خوبی اجرایی کنند.

البته مسئولان اعلام کردند که حمایت از استعدادهای هنری در حوزه در دستور کار قرار دارد که به نظرم اگر این وعده ها به خوبی عملی شود، گام های بسیار خوبی در جهت تامین نظر مقام معظم رهبری برداشته خواهد شد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha