پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
تصاویر/ اختتامیه پنجمین جشنواره هنر آسمانی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه نهادهای حوزه با نگاه هم افزاء باید سند جامعه حوزه و هنر را تدوین کنند، گفت: همچنین باید نگاه هماهنگ و هم افزایی در مجموعه نهادهای اساسی حوزه و تشکل و کانون های طلبگی داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی صبح امروز در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره هنر آسمانی که در مدرسه معصومیه برگزار شد، با قدردانی از تلاش های دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی و شرکت کنندگان در این مسابقات، اظهار داشت: امروز ابواب هنر به روی حوزه گشوده شده و حوزه به سمت هنرقدسی و متعهد سوق داده شده است.

وی تصریح کرد: این جریان به فضل الهی در حوزه های علمیه راه اندازی شده است و امروز هسته های مهم هنری و هنر قدسی در فضای حوزه های علمیه جوانه زده است و پدیده نو و مبارکی در تاریخ حوزه می باشد.

هنر را در حوزه های علمیه دریابید

مدیر حوزه های علمیه افزود: بنده در چند ملاقاتی که خدمت مقام معظم رهبری داشتم، ایشان چند مرتبه تاکید فرمودند «هنر را در حوزه های علمیه دریابید، حوزه ما باید حوزه هنرمند، هنرآفرین و هدایتگر هنر باشد».

آیت الله اعرافی تصریح کرد: امروز به فضل الهی هسته های گوناگون گروه ها و رشته های متعدد در قلمروی هنر در حوزه شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: سرمایه اصلی نهادهای حوزه، طلاب هنرمند هستند که با ذوق وافر وارد میدان هنرهای قدسی و آسمانی شده اند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: امروز برای طراحی یک سند جامع در راستای هنر و حوزه باید گام هایی در این زمینه برداشته شود و نکات مهم و کلیدی مدنظر قرار گیرد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه نهادهای مهم حوزه نیازمند سند جامع حوزه و هنر هستند، گفت: امروز به فضل الهی، شورای نهادهای عالی حوزه شکل گرفته و تعدادی از نهادهای مهم حوزه، پانزده روز یک مرتبه در جلسه ای مشترک حضور دارند و هر بار یکی از مقولات کلان حوزه مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه نهادهای حوزه با نگاه هم افزاء باید سند جامعه حوزه و هنر را تدوین کنند، گفت: همچنین باید نگاه هماهنگ و هم افزایی در مجموعه نهادهای اساسی حوزه و تشکل و کانون های طلبگی داشته باشیم.

رئیس جامعه المصطفی همچنین بر لزوم تدوین رشته های ناظر به حوزه هنر تاکید کرد و گفت: حوزه از منظر علوم اسلامی و دینی باید به قملرو هنر ورود کند؛ همچنین باید دیدگاه اسلام در حوزه هنر مدون شود و رشته های ناظر به قلمروی هنر در فضاهای حوزه ای نظیر فلسفه هنر شکل بگیرد.

فلسفه  و رویکرد هنر اسلامی را تبیین کنیم

آیت الله اعرافی با بیان اینکه در دنیای غرب در زمینه "فلسفه هنر" کارهای عظیمی صورت گرفته است، گفت: ما باید فلسفه هنر اسلامی و رویکرد هنر اسلامی را تبیین کنیم.

وی با بیان اینکه در زمینه حوزه فقه هنر باید اقدامات بیشتری داشته باشیم، گفت: ما امروز با دنیای بی پایانی از سوالات هنری مواجه هستیم که باید فقه اصیل و عمیق اجتهادی ما به آنها پاسخ دهد و بدون تردید فقه هنر در حد یک کتاب بزرگ فقهی معنا دارد.

امام جمعه قم با بیان اینکه همچنین باید به اخلاق هنر و تاریخ هنر اسلامی توجه داشت، گفت: ایجاد رشته های ناظر به هنر در قلمروهای کلامی، فلسفی، تاریخی، اعتقادی، فقهی و اخلاقی یک ضرورت واقعی است که به آنها کم پرداخته شده است.

آیت الله اعرافی افزود: یک بخش از ابعاد حوزه انقلابی این است که در عرصه های زندگی جاری بشر فعالیت داشته باشد و پرداختن به هنر یکی از این محورها می باشد.

حوزه از ظرفیت هنر در تبلیغ و اندیشه های متعالی استفاده کند

وی همچنین بر لزوم توجه و ورود به رشته های هنری قدسی از سوی روحانیت تاکید کرد و گفت: هنر باید در راستای آرمان ها به کار برده شود؛ حوزه از ظرفیت هنرهای متناسب با تبلیغ و اندیشه های متعالی استفاده کند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه نهادهای مختلف حوزه در زمینه تحقیقات هنری به ایجاد فضای جدید بپردازند، گفت: ارتباط حوزه با هنرمندان و ایجاد حلقه ارتباط با هنرمندان بسیار می تواند اثرگذار باشد؛ هنرمندان اگر ارتباط با حوزه داشته باشند در این دادوستد فکری نتایج خوب و تاثیرگذاری می تواند تولید شود.

وی با بیان اینکه تشکل های طلبگی حوزه باید نگاه منظومه واری داشته باشند، گفت: از تلاش دفتر تبلیغات و نهادهای هنری در حوزه باید قدردانی کرد؛ چراکه در زمینه حمایت از تشکل های حوزوی در عرصه هنر اقدام می کنند.

مدیر حوزه های علمیه با اشاره به اینکه دارا بودن خط خوش از ضرورت های مهم طلبگی است، گفت: روحانی که خط خوش نداشته باشد، یک نقص برای او محسوب می شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه امروز طلبه های خوش فکری در عرصه هنر فعالیت دارند، افزود: شکل گیری و تقویت مجلات و مقالات هنری، پایان نامه های مرتبط هنری و تشکیل انجمن هایی که بتواند در این زمینه فعال شود، اقدامی لازم است.

انتقال پیام بدون مجهز شدن به هنر امکان پذیر نیست

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه در جهان امروز انتقال پیام دین بدون مجهز شدن به هنرهای صحیح امکان پذیر نیست، گفت: اگر حوزه و روحانیت خود را از این مقوله کنار بکشد، سرمایه عظیمی را از دست داده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه حوزه های علمیه در بحث هنر باید نگاه فرا مرزی داشته باشد، گفت: البته دقت فراوانی باید در تولید هنرهای ما وجود داشته باشد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه هنرهای سنجیده در سراسر متون دینی ما نظیر قرآن و نهج البلاغه جلوه دارد، گفت: باید تلاش کنیم ابزار هنر، رسانه های متنوع و فضای مجازی را در خدمت آرمان های بزرگ اسلام و انقلاب قرار دهیم.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha