جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
تصاویر/ اختتامیه پنجمین جشنواره هنر آسمانی / حجت الاسلام والمسلمین محمود ملک دار

حوزه/ مسئول مرکزامور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه با بیان اینکه امروز بحث هنر در حوزه های علمیه یک ضرورت به شمار می رود، گفت: یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری و ابعاد تحول در حوزه "بحث هنر و رشته های مناسب با حوزه های علمیه" است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمود ملک دار صبح امروز در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره هنر آسمانی که در مدرسه معصومیه قم برگزار شد، ضمن  تبریک ولادت حضرت زینب(س) و آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی، اظهار داشت: گاهی تصور می شود مقوله هنر موضوع جدیدی و امر وارداتی در حوزه می باشد درحالی که اگر به تاریخ پرافتخار حوزه های شیعی نگاه کنیم، روحانیت در رشته های مختلف هنری نظیر داستان، شعر، خطاطی،نقاشی و معماری پیشتاز بوده است.

وی با بیان اینکه حوزه و روحانیت آثار بسیار موثر و ماندگاری را در عرصه هنر به جای گذاشته است، گفت: یکی از وظایف مهم حوزویان، پاسداشت از تراث گران بهای گذشتگان است؛ اگر امروز بحث هنر در حوزه مطرح می شود در راستای پاسداری از میراث ارزشمند گذشتگان است.

دبیر جشنواره هنر آسمانی با بیان اینکه امروز بحث هنر در حوزه های علمیه یک ضرورت به شمار می رود، گفت: یکی از مطالبات جدی مقام معظم رهبری و ابعاد  تحول در حوزه "بحث هنر و رشته های مناسب با حوزه های علمیه" است.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار تصریح کرد: مرکز مدیریت حوزه با درک این معنا بحمدالله اقدام به تاسیس دبیرخانه دائمی جشنواره هنرهای آسمانی کرد و فعالیت نسبتا مطلوبی داشته است، اگرچه انتظار عزیزان طلبه و روحانیون بیش از این است.

وی با بیان اینکه جشنواره هنر آسمانی زمینه ساز رشد و تعالی بیشتر هنر در حوزه های علمیه است، گفت: در سال گذشته، چهارمین دوره جشنواره در رشته های هنر داستان، شعر و پژوهش هنر برگزار شد و امروز خروجی جشنواره سال گذشته در قالب چهار کتاب رونمایی می شود.

دبیر جشنواره هنر آسمانی افزود: همچنین امسال به مناسبت سالگرد فاجعه منا، برنامه شب شعر منا برگزار شد و خروجی این برنامه نیز در قالب یک کتاب تدوین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار از انتشار فصلنامه علمی و تخصصی هنر آسمانی خبر داد و گفت: طلاب علاقه مند می توانند نظرات دینی خود را در انواع و رشته های مختلف هنر بیان کنند و در این فصلنامه منتشر شود.

وی با اشاره به اینکه امسال جشنواره هنر آسمانی در بخش های هنر نمایشی، تجسمی و پژوهش هنر فراخوان شد، گفت: کار اصلی حوزه های علمیه پژوهش و تحقیق است و تلاش می کنیم بخش پژوهش هنر به طور دائمی در جشنواره قرار داشته باشد.

دبیر جشنواره هنر آسمانی با اشاره به اینکه امسال بیش از 1320 اثر به دبیرخانه جشنواره رسیده است، اظهار داشت: هنرهای تجسمی 48 درصد، نمایشی 43 درصد و پژوهش هنر 9درصد آثار را به خود اختصاص دادند.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار با بیان اینکه 88 درصد از حوزه برادران و 12 درصد از حوزه خواهران بوده است، گفت: قم در صدر ارسال آثار با 74 درصد است و اصفهان، تهران و سایر استان ها در رتبه های بعدی قرار دارند.

وی تصریح کرد: طلاب سطح دو 38 درصد، سطح یک 26درصد، سطح سه 20 درصد و سطحچهار 14 درصد در جشنواره پنجم هنر آسمانی شرکت داشته اند.

دبیر جشنواره هنر آسمانی با بیان اینکه 422 اثر فقط در هنرهای نمایشی در رابطه با فیلم بوده است، گفت: همچنین 372 اثر در هنر تجسمی اختصاص به عکس داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین ملک دار افزود: داوران جشنواره که بیشتر آنها در سطح ملی قضاوت می کنند، معتقد بودند آثار جشنواره از جهت کیفی و محتوا در سطح خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به تعداد برگزیدگان پنجمین جشنواره هنر آسمانی، افزود: در این دوره، 11 نفر رتبه نخست، 11 نفر رتبه دوم و 18 نفر رتبه سوم و شایسته تقدیر را کسب کردند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha