جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
شادی

حوزه/ از ویژگی‌های انسان مومن و سیره اهل‌بیت این است که دل مومنین را شاد کنند، بر این اساس شادی همراه با یاد خداوند و رعایت حدود امری ممدوح و پسندیده است لکن لازم است که در ایام عید نوروز این آیات سرلوحه کار ما قرار گیرد و با مسرور شدن همراه با یاد خداوند مورد رحمت خداوند قرار بگیریم

حجت‌الاسلام مجتبی احمدی در گفتگو با خبرگزاری « حوزه» در اصفهان پیرامون مسئله شادی و سرور از منظر دین اسلام اظهار کرد: در ایام نوروز و شادی و سرور هستیم، این مسئله دارای اهمیت والایی از نظر دین اسلام بوده که در روایات زیادی بدان اشاره شده، همواره انسان از روی فطرت شادی را طالب و این امر از شاخصه‌های خوشبختی است.
وی با اشاره به آیه 11 سوره انسان عنوان کرد: خداوند در این آیه در توصیف اهل بهشت می‌فرماید: «خداوند اهل بهشت را می‌پذیرد در حالی‌که غرق در سرور و شادی هستند»، از طرفی در آیات دیگری نیز اشاره شده که چهره‌های بهشتیان شادمان است.
وی افزود: خداوند در آیه 170 سوره آل عمران در وصف شهدا می فرماید: « فَرِحينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ وَيَستَبشِرونَ بِالَّذينَ لَم يَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَيهِم وَلا هُم يَحزَنونَ» یعنی از آنچه که خدا از فضلش به آن‌ها عطا کرده شادمان هستند و این یکی از شاخصه‌های انسان نیکوکار است.
استاد حوزه با بیان اینکه شادمان کردن دیگران از نظر روایات آن قدر مهم است که در کتب روایی یک باب به ادخال سرور بر قلب مومن آمده است، افزود: امام باقر(ع) می‌فرمایند: «إِنَّ أَحَبَّ الْأَعْمَالِ إِلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ السُّرُورِ عَلَى الْمُؤْمِنِ»، در واقع یکی از دوست‌داشتنی‌ترین اعمال نزد خداوند، شاد کردن مومنین است.
وی در ادامه با اشاره به موافق بودن اسلام با شادی و خنده اذعان کرد: آنچه که انسان باید بر آن مراقبت کند این است که وارد منطقه ممنوعه شادی و خنده نشود.
کارشناس دینی، در تبیین شادی‌های مذموم، عنوان کرد: در برخی آیات قرآن اشاره شده که اهل دوزخ اهل شادی بودند و یا درآیه 76 سوره قصص خطاب به قارون آمده که ای قارون شادی مکن که خداوند فرح را دوست ندارد لکن با نگاه به تفاسیر جمع میان آیات و روایات گذشته و این‌گونه آیات بدین تریتیب است که شادی که قیامت را از یاد انسان ببرد و او را به امور دنیایی سرگرم کند مذمت شده است.
وی با اشاره به آیه 23 سوره حدید اذعان کرد: در ابتدای این آیه آمده است که به آنچه خداوند به شما داده خوشحالی نکنید، اما با نگاه به ادامه آیه خواهیم دید که گفته شده خداوند انسان متکبر و فخرفروش را دوست ندارد و این بدین معنا است که مراد از خوشحالی نکردن، عدم تفاخر و تکبر است در نتیجه هرگونه خوشحالی که همراه با تفاخر و از یاد بردن خداوند باشد مذموم است.
استاد حوزه اصفهان در ادامه یادآور شد: از ویژگی‌های انسان مومن و سیره اهل‌بیت(ع) این است که دل مومنین را شاد کنند، بر این اساس شادی همراه با یاد خداوند و رعایت حدود امری ممدوح و پسندیده است، لکن لازم است که در ایام عید نوروز این آیات سرلوحه کار ما قرار گیرد و با مسرور شدن همراه با یاد خداوند مورد رحمت خداوند قرار بگیریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha