سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
 داعش

حوزه/ سکانداران کاخ سفید با حمله موشکی به سوریه در حقیقت به دنبال زمان خریدن برای زنده ماندن داعش در تحولات این کشور و در نهایت تضعیف جبهه مقاومت اسلامی منطقه هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» ، "وارد شدن به یک جنگ، آسان تر از خارج شدن از آن است" این جمله "برنی سندرز"، سناتور دموکرات آمریکا شاید هشداری باشد از ناحیه بخشی از حاکمیت ایالات متحده به دونالد ترامپی که مدعی است حمله موشکی به سوریه برای حفظ امنیت ملی آمریکا بوده و او از اختیارات خود در جهت اقدامات لازم و مقتضی دیگر از این حیث استفاده می کند.

جالب این که رییس جمهور آمریکا پیش از این اعلام کرده بود: "تمایلی برای دنباله روی از سیاست های مداخله جویانه روسای جمهور قبلی ندارد"

در واقع حمله به سوریه آن هم با 59 موشک گران قیمت که در لایه های پنهان خود علاوه بر تضعیف حکومت قانونی بشار اسد، تقویت داعش را به همراه دارد، نشان می دهد که سکانداران کاخ سفید در جهت منافع خود ، حاضرند حتی اظهارنظرهای خود را هم نقض کنند و پا بر روی اصول اولیه سیاست بین الملل مبنی بر احترام به حق حاکمیت کشورها بگذارند.

"رکس تیلرسون" وزیر خارجه آمریکا که کشورش در حدود یکصد سال گذشته یکی از بزرگترین جنایاتکاران تاریخ بوده، مدعی شده که ما با این اقدامات خود جنایتکاران علیه بشریت را پاسخگو می‌کنیم!

 از سوی دیگر، دولت جدید آمریکا می خواسته با راه اندازی این قبیل حملات به متحدان منطقه ای خود در غرب آسیا که نسبت به هرگونه اقدام نظامی این کشور در سوریه ناامید شده بودند، این پیام را بدهد که واشنگتن از انتظارات متحدان خود در سوریه آگاه است و آنها را پیگیری می کند؛ از این منظر شاید بتوان گفت آمریکا می کوشد بار دیگر توجهات سران ترکیه، عربستان و رژیم صهیونیستی را که در چند ماه اخیر به خاطر سیاست های آمریکا در سوریه از این کشور فاصله گرفته بودند و تا حدی به روسیه نزدیک شده بودند ، را دوباره به سمت خود جلب کند.

از همین روست که مشاهده می کنیم بلافاصله پس از حملات موشکی آمریکا به سوریه، رژيم اشغالگر قدس این حرکت را دارای پیامی قوی توصیف می کند، عربستان از آن به عنوان  یک تصمیم شجاعانه یاد کرده و ترکیه نیز ابراز امیدواری می کند این حملات، باعث سقوط و رفتن بشار اسد شود.

بی شک یکی از برنامه های کاخ سفید تلاش برای برکناری اسد یا تضعیف تدریجی وی است چنان که "نیکی هیلی"، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اعلام داشت:" اولویت آمریکا ، برکناری اسد است. "

وی همچنین مدعی شد که برای حل سیاسی بحران سوریه گزینه دیگری جز این وجود ندارد!

در مقابل اما "ولادیمیر پوتین" این اقدام آمریکا را به عنوان اقدامی متجاوزانه و در مغایرت با قوانین بین المللی دانسته و وزارت امور خارجه روسیه تصریح می کند که "آمریکا به رویارویی نظامی با کشوری پرداخته که در حال مبارزه با تروریسم بین المللی است"

در هر صورت در رابطه با سوریه به نظر می رسد که با توجه به ناکامی جدی آمریکا و غرب در پیشبرد تحولات منطقه غرب آسیا به خصوص سوریه به نفع منافع و اهداف خود ، یک نوع سردرگمی حتی در بین سیاستمداران آمریکایی وجود دارد ،چنان که بسیاری از سرشناسان دموکرات سنای آمریکا، ترامپ را متهم می کنند که با دیوانگی خود می خواهد آمریکا را در باتلاق دیگری گرفتار سازد؛ باتلاقی از جنس جنگ عراق و افغانستان.

اعتراض این طیف سیاسی به سکاندار کنونی کاخ سفید بدین خاطر است که ترامپ در ایام تبلیغات ریاست جمهوری ، همواره از ایده و تز "بازگشت به خویشتن" از سوی آمریکا به منظور حل مشکلات داخلی دفاع می کرد و بر روش های اوباما خُرده می گرفت که از داخل غافل شده و پول آمریکایی ها را صرف هزینه جنگ های پرضرر و غیرضروری برای ایالات متحده کرده است.

به هر حال ورود جدی آمریکا به جنگ علیه سوریه یا به تعبیر درست تر محور مقاومت در منطقه ، شاید در بدو امر باعث خوشحالی شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس شود و چند صباحی ریشه کنی داعش و تکفیری ها را به تاخیر اندازد، اما بی گمان آن چیزی نمی شود که یانکی ها و هم پیمانان آن ها در سر می پرورانند.

سید محمد مهدی موسوی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha