پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: شما اساتید باید مراقب باشید که حوزه های علمیه در مکتب جمود یا انحراف ورود نکرده و در مکتب معتدل و با فقه جواهری به راه خود ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در نوزدهمین اجلاسیه اساتید سطح عالی و خارج حوزه علمیه قم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز معلم، اظهار داشتند: علوم بشری در ابتدا بسیار کوچک و محدود بود؛ به نحوی که تمام علوم انسانی در یک کتاب جمع آوری شده بود؛ اما با گذشت زمان، علوم ، توسعه پیدا کرده و گسترده شد؛ به عنوان مثال، امروز علم پزشکی دارای شاخه هایی است که همان شاخه ها دارای شاخه های دیگر است.

ایشان با بیان این مطلب که در علوم اسلامی نیز همین معنا صدق پیدا می کند، ابراز داشتند: در گذشته عقائد، احکام و اخلاق در یک کتاب جمع شده که نام آن فقه بود؛ اما به تدریج گسترده شد و در نتیجه فقه از اخلاق و هر دو از عقائد و علم کلام جدا شده و در هر کدام، کتاب های زیادی به وجود آمد؛ البته با پیشرفت زمان هر سه علم گسترده شده اند.

این مرجع تقلید خاطرنشان ساختند: امروز فقه بسیار گسترده تر شده و اساتید و بزرگان باید خود را آماده پاسخگویی به سؤالات نمایند؛ چراکه پس از انقلاب اسلامی ایران، سوالات و شبهات بسیاری به سمت ما سرازیر شده که باید آماده بود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این مطلب که ما در برابر مسائل روز سه مکتب داریم تصریح کردند: مکتب اول، مکتب جمود است که هیچ انعطافی در مقابل این مسائل از خود نشان نمی دهد؛ مکتب دوم، مکتب افراطی است که هرکجا مشکلی وجود داشته باشد، به دنبال حذف هستند؛ مثلا در مکان هایی که 22 ساعت باید روزه بگیرند، حکم بر حذف روزه می دهند و مکتب سوم، مکتب معتدل است که امام راحل به آن از فقه جواهری تعبیر می کردند.

معظم له بیان داشتند: با فقه جواهری می توان به مسائل مستحدثه و نیازهای روز پاسخ گفت؛ البته برای یافتن پاسخ ها باید زحمت کشید و شما عزیزان پاسداران این مکتب سوم در مقابل منحرفان مکتب اول و دوم هستید.

این استاد برجسته حوزه اظهار داشتند: شما اساتید باید مراقب باشید که حوزه های علمیه در مکتب جمود یا انحراف ورود نکرده و در مکتب معتدل و با فقه جواهری به راه خود ادامه دهد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشتند: امروز "فعالیت های گروهی" از نیازهای حوزه های علمیه است؛ چراکه برنامه ای پخته تر، گسترده تر و کم غلط تر را به دنبال خواهد داشت.

ایشان در بخش دیگر از سخنان خود خاطرنشان ساختند:شیعه در دنیای امروز مظلوم است؛ چراکه پرچم استقلال را به دست گرفته است و دشمنان داخلی و خارجی به دنبال تضعیف آن هستند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: ما در این راستا در حال اجرای کنگره ای با موضوع خدمات شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی هستیم تا به دنیا بفهمانیم که شیعه چه خدماتی داشته است؛ما برای برگزاری این کنگره عظیم از همه اساتید و بزرگان حوزه دعوت می کنیم تا حضور داشته باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha