جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ آیت‌الله مصباح یزدی، حاکمیت ولایت فقیه را حاصل مجاهدت علما دانست و گفت: باید از زحمات چندین ساله‌‌ علما و بزرگان دین به عنوان «فرصت» در برابر شبهه‌افکنی های دشمن و شیاطین به خصوص شبهاتی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، بهره ببریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی، در همایش «ولایت فقیه؛ راهبرد تشیع در مدل حکومتی اسلام»، در تالار نور مشهد مقدس، اظهار داشت: در زندگی اجتماعی هر کس ترجیح می‌دهد منافع خودش محقق یا منافعش بیشتر شود نتیجه این خودگزینی کشمکش و حتی کشتار در اجتماع است. 
 
ایشان تصریح کرد: طبیعی است که وقتی زندگی فرزندان حضرت آدم(ع) یعنی هابیل و قابیل این گونه شروع شود، می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده چه پیش خواهد آمد؛ گرایش به اجتماعی شدن انسان از یک سو و اختلافات بین انسان‌ها از طرفی دیگر که گاهی برای منافع خویش حاضر به قتل همدیگر می‌شوند، تزاحم ایجاد می‌کند که چاره معقول آن وضع مقررات و قوانینی است که همه به آن احترام گذارند و عمل کنند.
 
رئیس مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره) خاطرنشان کرد: مقررات حد و حقوق افراد را مشخص می‌کند و رعایت آن باعث می‌شود که کسی به حقوق دیگری تجاوز نکند، ضرورت قوانین و مقررات مقبولیت تمام عقلای عالم است و کسی را در عالم سراغ نداریم که گفته باشد مقررات برای زندگی اجتماعی نیاز نیست.
 
اجرای قانون نیازمند مجری قدرتمند است
 
وی با بیان اینکه قانون خود به خود عمل نمی‌شود، افزود: برخی قانون شکنی می‌کنند و اگر مجال یابند زندگی را به فساد می‌کشانند، بنابراین مجری قانون باید مجری قدرتمندی باشد تا کسانی که از روی ظلم و تحدی به دیگران تجاوز می‌کنند، مجازات نماید.
 
آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: اصطلاح این نکته در فلسفه سیاست «حکومت» است، در واقع بشر برای زندگی اجتماعی نیازمند حکومت است که بدون آن زندگی انسان سامان نمی‌یابد.
 
عضو جامعه مدرسین قم اظهار داشت: درباره قانون نظریه‌های مختلفی از سوی فیلسوفان یونانی بیان شد که بعضا با هم اختلاف‌نظر هم داشتند تا اینکه در یکی از ایالات پیشرفته یونان مطرح شد قانون را خود مردم باید وضع کنند و این آغاز دموکراسی بود.
 
پیامبر(ص)؛ اولین مجری قانون 
 
وی افزود: اولین مجری قانون در اسلام شخص پیغمبر(ص) است و درباره دومین مجری اختلافاتی پیش آمد، عده ای می‌گفتند" اولی الامر" از سوی خدای متعال تعیین شده اند، زیرا خداوند خیرخواه مخلوقاتش است و آنچه انسان برای رسیدن به کمال نیاز دارد در قرآن کریم یعنی همان قانون اسلام آمده است.
 
رئیس مؤسّسه آموزشى و پژوهشى امام خمينى(ره)، حاکمیت ولایت فقیه را حاصل مجاهدت علما دانست و تأکید کرد: ما باید از زحمات چندین ساله‌‌ ای که علما و بزرگان دین کشیده‌اند به عنوان «فرصت» در برابر شبهه‌ افکنی های دشمن و شیاطین به خصوص شبهاتی که در فضای مجازی مطرح می‌شود، بهره ببریم، در چنین شرایطی مباید برای همه شبهات، جواب‌های روشن، قانع‌کننده، منطقی و واضح بدهیم و این کار شدنی است.
 
آیت‌الله مصباح یزدی ابراز کرد: متأسفانه این روزها بعضی مسائل آن طور که باید و شاید تبیین نشده و هنوز گوشه و کنار و برخی زوایایش ابهام دارد و علت بسیاری از مشکلات اجتماعی ما که در بین متدینین مطرح می‌شود، واضح نبودن مبانی فکری‌ آن‌ها است.
 
عضو جامعه مدرسین قم عنوان کرد: فرضا مسئولی درباره اینکه آیا دولت اسلامی باید ضروریات احکام اسلامی را در جامعه پیاده کند، اظهار شک می کند، گمان نمی‌کنم چنین شخصی دشمن اسلام باشد به خصوص اگر سال‌ها در کشور مسئولیت‌های مهمی داشته باشد، اگر چنین گفته شود بنده هیچ توجیهی ندارم جز اینکه مسئله وظایف دولت اسلامی برای این شخص درست حل نشده است.
 
ایشان در پایان تصریح کرد:‌ اکنون که از نعمت ولایت فقیه برخورداریم باید این آن را قدر بدانیم تا به تاوان کفران نعمت گرفتار نشویم، چرا که خدا ضمانت نکرده هیچ نعمتی را برای یک گروه تا ابد ثابت نگه دارد.
 
انتهای پیام/ ت

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha