پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
 آیت الله العظمی جوادی آملی

حوزه/ دبیر کنگره توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی یکی از اهداف اصلی در برگزاری این کنگره را معرفی شخصیت عظیم علمی علامه جوادی آملی به جهان دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین عبداللهی در پیش نشست  کنگره توسعه و تعالی علوم بر پایه عقلانیت وحیانی که  در پژوهشگاه  علوم فرهنگ اسلامی قم برگزار شد،با ذکر این مطلب که پی ریزی فکری اولیه این کنگره در هیئت امنای دانشگاه تهران شکل گرفت گفت: این کنگره بین المللی با همکاری مراکز علمی دانشگاهی وحوزوی به ویژه بنیاد علوم وحیانی اسرا به صورت بین المللی طراحی شد.

وی افزود:این کنگره بین المللی در اردیبهشت ماه سال آینده با شرکت شخصیت‌های ملی و بینالمللی برگزار خواهد شد؛ پنج پیش نشست در مراکز علمی و دانشگاهی پیرامون این همایش برگزار می شود که اولین پیش نشست در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با عنوان توسعه و تعالی علم سیاست و اخلاق برگزار شد.

دبیر این کنگره بیان کرد: نکته دیگر آن است که اهداف مختلفی برای برگزاری این کنگره در نظر گرفته شده است؛ اولین نکته ای که باید در این عرصه به آن اشاره کرد آن است که استراتژی جمهوری اسلامی ایران به توسعه و تعالی علم بر پایه عقلانیت وحیانی استوار است.

این محقق حوزه بیان کرد: البته کلیدواژه عقلانیت وحیانی نیز از سوی آیتالله العظمی جوادی آملی بیان شده است که قرار است این کلید واژه نیز در این کنگره به بحث گذاشته شود؛ تعالی و توسعه علوم برپایه علوم وحیانی موضوع بسیار مهمی است؛ تا کنون مجامع علمی ما این بحث را در مقابل عقلانیت سکولار دنبال نکردهاند زیرا غربی‌ها تدبیر عقل انسانی را بر اساس عقل خودبیناد بنا کرده‌اند.

دبیر کنگره بین المللی توسعه و تعالی علوم وحیانی بر پایه مبانی اندیشه ای علامه جوادی آملی اظهارکرد: مراد ما از عقلانیت وحیانی باید در بسط و توسعه علوم شرح و توضیح داده شود؛ این کنگره به دنبال این هدف بسیار مهم است که این موضوع بسیار مهم و راهبردی را شرح وبسط و توسعه دهد؛ دانشگاه تهران در این زمینه معتقد به نظریه پردازی در این حوزه است.

حجت‎الاسلام والمسلمین عبداللهی اظهارکرد: به دنبال طرح این بحث، نکته بعدی که مطرح شد آن بود که بعد از اینکه پرفسور کربن تا حدودی ملاصدرا را در غرب معرفی کرد، هنوز نتوانسته‌ایم شخصیت های علمی خود را به دنیا معرفی کنیم؛ شاید نخستین باری است که این کنگره تصمیم گرفته است که یک بحث بسیار مهم را در قالب اندیشههای یک متفکر بزرگ به دنیا ارایه کند؛ در این زمینه قرار است که کتاب مرجعی در خصوص منظومه فکری آیتالله العظمی جوادی آملی تهیه و به زبان انگلیسی نیز ترجمه شود تا دنیا با فیلسوف بزرگ جهان اسلام آشنا شود.

وی گفت: پس از طرح اولیه قرار شد که کمیته علمی متشکل از علما و فضلای حوزوی و دانشگاهی ملی و بین المللی شکل دهیم و با تدوین یک فراخوان و ساخت وب سایت کنگره به سه زبان مختلف از پژوهشگران دعوت کردیم که کنگرهای در سطح بینالمللی در خور شان آیتالله العظمی جوادی آملی برگزار شود؛ این همایش نخستین کار مهمی است که در چنین موضوع و در خصوص چنین عالم بزرگی انجام می شود و اگر این همایش به خوبی برگزار شود، قطعا پیش زمینه خوبی برای اجرای دیگر طرح های نظیر خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha