پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
پیام بازرگانی

حوزه/ ترویج فرهنگ قناعت و اصلاح الگوی مصرف، در کنار تبلیغ کالاهای با کیفیت داخلی در رسانه ملی، می تواند مسیر اقتصاد مقاومتی را در جامعه هموار نموده و کمک شایانی به تحقق این امر نماید.

دکتر عماد افروغ جامعه‌شناس و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرگزاری «حوزه» درباره تاثیرگذاری تبلیغات رسانه ملی در رواج مصرف گرایی در جامعه گفت: اگر تبلیغات در شبکه‌های مختلف به جای مصرف گرایی، ما را به سمت استفاده از محصولات داخلی متمایل کرده و مروج فرهنگ اقتصاد مقاومتی باشد، امری پسندیده و مقبول است، اما اگر  تبلیغات انجام شده، هدف مصرف کالای خارجی باشد، بر خلاف مصالح اقتصادی کشور عمل شده است. این رویکرد نیز معمولاً زمانی رخ می‌دهد که تنها درآمدزایی هدف باشد.

*ترویج مصرف گرایی متعادل در جهت تولید داخل

وی افزود: این موضوع سبب ایجاد یک دو راهی می‌شود. آیا تبلیغ صرف محصولات داخلی نیز در جای خود مروج مصرف‌گرایی نیست؟ آیا به بهانه حمایت از تولیدات ملی، می‌توان مردم را به مصرف روز افزون محصولات تشویق کرد؟ جواب به این سئوالات را می‌توان این گونه داد. در شرایطی که تبلیغ محصولات خارجی از هر سو ما را محاصره کرده، برای رشد اقتصاد ملی تا حدی، مصرف گرایی الزامی است، در غیر این صورت اگر نخواهیم تولیدات ملی خود را خرید کنیم، چگونه باید برای آن درآمد‌زایی داشته باشیم؟

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: بحث دیگری که مطرح می‌شود، این است چه کالایی و با چه سرمایه‌ای، تبلیغ می‌شود؟ این سئوالات نشان می‌دهد، تبلیغات بازرگانی تلویزیونی موضوعی دم دستی نیست که بخواهیم به راحتی درباره آن قضاوت کنیم، چون ممکن است برخی مواقع تبلیغ نادرست اقتصاد مقاومتی در تلویزیون سیاست‌زدگی را در عرصه اقتصاد به همراه داشته باشد که به هیچ وجه به نفع محصولات داخلی نیست.

*اقتصاد مقاومتی جدای از سیاست زدگیدکتر عماد افروغ

دکتر افروغ تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی را حتماً باید جدای از سیاست‌زدگی تعریف کرد؛ البته برای دوری از سیاست‌زدگی نیز چند راه حل می‌توان پیشنهاد داد. برای مثال ترویج فرهنگ قناعت و اصلاح الگوی مصرف از جمله اقداماتی است که می‌توان از آن به عنوان مسیرهایی که به اقتصاد مقاومتی ختم می‌شود، نام برد.

وی در پاسخ به این سئوال چرا نمی‌توانیم در حوزه رسانه مروج درستی برای اقتصاد مقاومتی باشیم، گفت: از نگاه من نداشتن یک اتاق فکر، آسیبی است که همیشه سبب می‌شود نتوانیم به آنچه خواهانش هستیم دست پیدا کنیم. مطلب دیگر این‌که ما در سیاست‌گذاری های خود دستخوش روزمرگی هستیم.

*ضرورت تبلیغ درست مصرف

افروغ با بیان این‌که تبلیغ درست مصرف به نوعی همسویی با سبک زندگی ایرانی – اسلامی است، تصریح کرد: برخی مواقع ممکن است در تبلیغ محصولات، تنها پولی که دریافت می‌شود، ملاک باشد، اتفاقی که به نظرم بسیار آسیب رسان است، چون صدا و سیما حتماً باید به کیفیت کالایی که تبلیغ می کند، توجه داشته باشد، ممکن است کالایی که تبلیغ می‌شود، به هیچ وجه کیفیت لازم را نداشته باشد. بنابراین وقتی رسانه ملی آن را تبلیغ می‌کند، به نوعی اعتماد مشتریان را از دست داده است.

این کارشناس حوزه فرهنگ تاکید کرد: مطلب دیگر اینکه باید صدا و سیما دقت داشته باشد، کالایی که تبلیغ می‌کند به عنوان نیاز اساسی مردم باشد. این مطلب بسیار مهم است، چون ترویج کالاهای غیرضروری مسیری برای مقابله با سبک زندگی ایرانی – اسلامی است. موضوع دیگری که حتماً باید به آن تاکید کنیم، این که اگر از یک محصول، هم مشابه داخلی وجود داشته باشد هم خارجی، رسانه ملی توجه خود را به روی محصول داخلی متمرکز کند.

این جامعه شناس و استاد دانشگاه در انتهای سخنانش تاکید کرد: به نظرم برای رسیدن به سیاستی مطابق با سبک زندگی ایرانی - اسلامی در تبلیغات تلویزیونی، همان گونه که اشاره کردم، می‌بایست یک استراتژدی کلان راهبردی در حوزه اقتصاد تعریف کنیم، تا از حالت مجمع الجزایری خارج شویم و تا زمانی که این خواسته محقق نشود، ما در بخش اقتصادی دست آورد مطلوبی نخواهیم داشت.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha