جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 417604
۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۴
مسجد مقدس جمکران

حوزه/ مسجد، صراط مستقیم را به مومنان نشان می دهد بنابراین بهترین پایگاه برای اجرای برنامه های مهدوی و تربیت منتظران است، می توان الگویی از مسجد مقدس جمکران را در مساجد مختلف ایجاد کرد که قطعا موج قوی مهدوی را به راه می اندازد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام جواد اکبری مطلق با اشاره به ضرورت مانوس بودن مومنان با مساجد، اظهار کرد: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) پایگاه اصلی خود را مسجد قرار دادند و در ضرورت توجه به مسجد این را فرمودند که ابتدا باید مسجد بنا شود و بعد منازل در اطراف آن ساخته شود.

وی ادامه داد: مسجد باید کانون برنامه های مختلف فرهنگی و مذهبی باشد بنابراین باید برنامه های مسجد را پربار کنیم تا افراد در آن حاضر شوند و استفاده کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دلیل تاکید بر اقامه نماز در مساجد، اجتماعی شدن انسان هاست، گفت: انسان با حضور در چنین مکانی، اجتماعی و برای رفع دغدغه از دیگران نیز دست به کار می شود، بنابراین مناسب است که انسان یکی از وعده های نمازهای یومیه را در مسجد اقامه کند که در این صورت با گروهی از مردم مواجه خواهد شد که مباحث مختلف جامعه یا محله را مطرح کنند و این مهم موجب همگانی شدن اطلاعات جامعه نیز می شود.

حجت الاسلام اکبری در پاسخ به این سوال که یک منتظر برای زمینه سازی ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) از ظرفیت مساجد چه استفاده و بهره ای می تواند ببرد، گفت: برای فراگیر کردن یک موضوعی باید افراد را در کنار هم جمع کنیم یعنی اگر سلایق افراد برای ما مهم نباشد، می توانیم در شبکه های اجتماعی و مجازی وارد شویم و پیامی را منتشر کنیم و بگوییم هر فردی این پیام و مفهوم را دریافت کرد، اهمیتی ندارد و مهم تنها نشر محتواست، اما زمانی ممکن است هدفگذاری ما مشخص باشد و هدف نهایی را امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) با خصوصیات و ویژگی های خاص قرار داده باشیم، بنابراین، افرادی هم که بناست در مسیر انتظار و زمینه سازی ایشان قدم بردارند، باید دارای ویژگی های خاص باشند بدین ترتیب برای نشر و بیان مطالب و پیام های خود ابتدا باید مکان و جایگاه مناسبی را انتخاب کنیم.

 قوانین حاکم بر مساجد، تسهیل کننده اجرای برنامه های مهدوی

وی با اشاره به اینکه اسلام برای مهدویت به عنوان هدف غایی خود جایگاهی را در نظر گرفته است که اهداف بهتر پیش رود و دلیل این موفقیت نیز شرایط خاص و مقررات حاکم بر مساجد است، تصریح کرد: انسان زمانی که در سینما حاضر می شود باید شرایطی اعم از خاموش شدن چراغ ها و ... برقرار شود تا بتواند استفاده کند، برای حسینیه و ادارات نیز اینگونه است، مسجد نیز دارای شرایطی خاص است که انسان را برای رسیدن به اهداف هدایت می کند.

حجت الاسلام اکبری اضافه کرد: انسان ممکن است برای رسیدن به اهداف خود، گروهی را تشکیل دهد و با جمع بندی افکار به نتایجی برسد اما شرایط حاکم بر این گروه، محدودیت ها و قواعد حاکم بر مساجد را در نظر نمی گیرد و حتی ممکن است به انحراف کشیده شود، بنابراین مسجد بهترین مکان برای اجرای برنامه های مهدوی جهت زمینه سازی ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) است.

سمبل و نماد انتظار امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) در ایران، مسجد مقدس جمکران است

اکبری با اشاره به اینکه در ایران اسلامی، سمبل و نماد انتظار امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) مسجد مقدس جمکران است، گفت: مسجد مقدس جمکران امروز سمبل برنامه های مهدوی است و باید این ظرفیت را به دیگر مساجد کشور نیز تعمیم دهیم زیرا مردم با وجود این مسجد شریف نسبت به طرح مباحث مهدوی در مساجد دیگر آمادگی ذهنی دارند و می توان در برخی از برنامه های فرهنگی مساجد از ظرفیت مسجد مقدس جمکران نیز بهره برد.

  مساجد پایگاه های مهدوی در کشور شوند

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه می توان برنامه های اردویی برای حضور نمازگزاران محلات مختلف کشور در مسجد مقدس جمکران طرح ریزی کرد، خاطرنشان کرد: مسجد صراط مستقیم را به مومنان نشان می دهد بنابراین بهترین پایگاه برای اجرای برنامه های مهدویت و تربیت منتظران ظهور است و می توان الگویی از مسجد مقدس جمکران را در مساجد مختلف کشور در رده های گوناگون ایجاد کرد که قطعا موج قوی برای مباحث مهدوی به راه خواهد انداخت.

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha