جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام باطنی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین باطنی گفت: عبارت «آتش به اختیار» یک واژه و اصطلاح نظامی است که معمولاً در حوزه های دیگر هم کاربرد دارد، بنابراین آتش به اختیار مورد نظر مقام معظم رهبری یعنی عمل به وظیفه شناخته شده و تعریف شده از سوی کسانی که در این حوزه ها وظیفه دارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی، صبح امروزدر جلسه ماهانه مدیران مدارس علمیه استان اصفهان درباره موضوع «آتش به اختیار»  اظهار کرد: این موضوعی که اخیرا از سوی رهبری بیان و مورد تاکید قرا گرفت، دارای عقبه ای در فرمایشات  امام راحل و وصیت نامه ایشان  است.

وی با اشاره به بند«م» وصیت نامه امام(ره) که می فرماید، تبلیغات و مقالات و سخنرانی ها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است و بر همه مسلمانان جلوگیری از آنها واجب است، اگر  دستگاه های مربوطه در ممانعت کوتاهی نمودند خوشان مکلف به جلوگیری هستند ، گفت: رهبر معظم انقلاب براین اساس و با بیان شرایطی دستور به آتش به اختیار را صادر کردند.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: عبارت «آتش به اختیار» یک واژه و اصطلاح نظامی است که معمولاً در حوزه های دیگر هم کاربرد دارد، بنابر این آتش به اختیار مورد نظر مقام معظم رهبری یعنی عمل به وظیفه شناخته شده و تعریف شده از سوی کسانی که در این حوزه ها وظیفه دارند.

وی با بیان اینکه «آتش به اختیار» دارای مبانی اسلامی است، عنوان کرد:  احادیث و روایات متعدد  چون «کُلُّکُم راءٍ وَ کُلُّکُم مَسئُولٌ عَن رَعیَتِه»، «مَن اَصبَحَ وَ لَم یَهتَم بِاُموُرِ المُسلِمین فَلَیسَ بِمُسلِم»، «قُوا اَنفُسَکُم وَ اَهلیکُم نَاراً»، براین موضوع تاکید داردند.

وی توضیح داد: در احادیث و روایات بالا، بر موضوعاتی چون اینکه  به بهانه کم کاری دیگران از فعالیت نایستادن ، امر به معروف و نهی از منکر ، پرهیز از بی تفاوتی تاکید شده است بنابراین  آتش به اختیار یک موضوع دینی با حکم فقهی مشخص و بر خوردار از پشتوانه عقلی و منطقی است (وظیفه مکلف نسبت به احکام دین)

حجت الاسلام والمسلمین باطنی با اشاره به اقدامات ابوذر در  زمان صدر اسلام  وگفت: عملکرد حضرت ابوذر که منتهی به تبعید وی شد، مصداق عینی «آتش به اختیار» بود.

وی  اذعان کرد: در این موضوع، چرایی صدور فرمان «آتش به اختیار» حائز اهمیت است  که می توان به مواردی چون، کم کاری مسئولین و اختلال سیستم و دستگاه های رسمی، اعتماد به بلوغ و رشد فکری جوان انقلابی، بی اعتمادی نسبت به آمارها و گزارشات رسمی دستگاهای مختلف کشور، زمانی که قرار گاه ها و ستاد های عالی مانند وزارتخانه های علوم، بهداشت و ارشاد که در جریان جنگ نرم نا کارآمد شده اند، بی تفاوت نشدن مردم نسبت به ارزشهای دینی و انقلابی، تشخیص ندادن مسئله اصلی از فرعی، لازمه نظام مردم سالار دینی آنست که مردم را همواره در صحنه نگه دارد اشاره داشت.

جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان در تشریح  بایسته های «آتش به اختیار»  ابراز کرد: به میدان آمدن توان و ظرفیت جوانان انقلابی ، نشر گفتمان انقلاب اسلامی با قرائت امام و رهبری ، حرکت خود جوش ، ایجاد تشکل های خود اتکاء ، ارتقاء سطح مطالبه گری مردم از مسئولین نسبت به ارزشهای دینی و انقلابی را میتوان جز بایدها این فرمان رهبری دانست.

وی  اذعان کرد: یکی از نکات مهم در عرصه آتش به اختیار فرهنگی،  گستره آتش به اختیار ، عرصه و ابعاد آن است  که می توان به  احکام دین، استقلال فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی ، فرهنگ جامعه اقدام در چار چوب قوانین ، ارزشهای انقلاب ، عرصه های هنری ، فضای مجازی ، عدالتخواهی ، پژوهش و نگارش، نظام آموزش عالی کشور ، آموزش و پرورش و جنگ نرم اشاره کرد.

حجت الاسلام والمسلمین باطنی  یادآور شد: درباره موضوع «آتش به اختیار فرهنگی»، حوزه علمیه و روحانیت نیز نقش ها و مسئولیت هایی را برعهده دارد، دفاع منطقی از موضوع آتش به اختیار نسبت به استقلال فرهنگی ،سیاسی و اقتصادی، تبیین درست این موضوع و تعیین حیطه آن و  بیان مبنای شرعی آن و چگونگی ارتباط این موضوع با مسئله امر به معروف و نهی از منکر به عنوان نظارت همگانی  از آن جمله هستند.

انتهای پیام

  

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha