جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کتاب جنبش‌های فکری و دینی در جهان اسلام و معاصر

حوزه / نویسنده در این کتاب با کاوش در تاریخ تقابل دو تمدن اخیر شرق و غرب، به تحلیل چگونگی پیدایش طلایه‌داران این ماجرا، و سیر تحول و تطور اندیشه‌های آنان پرداخته است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب جنبش‌های فکری و دینی در جهان اسلام و معاصر ، نوشته  محمد جواد صاحبی، با همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی ، منتشر و روانه بازار نشر شد .

در این کتاب آمده است :هجوم غرب صنعتی به سرزمین‌های اسلامی از جمله:  شبه قاره هند، ترکیه عثمانی، مصر و مغرب عربی، بویژه از آغاز قرن نوزدهم میلادی به بعد، واکنش‌های متفاوتی را در میان نخبگان مسلمان پدید آورد که جریان‌ها و جنبش‌های فکری و دینی اسلامی معاصر از پیامدهای آن می‌باشد.جریان‌هایی که اگرچه ریشه در تاریخ و فرهنگ اسلامی داشتند، اما در ظرف زمانی مزبور با شکل و محتوا و رویکردهای تازه‌ای احیاء و به صورت چهار جنبش سنت‌گرایی، سلفی‌گری، نوگرایی، احیاء و اصلاح فکر دینی رخ نمودند.

اثر حاضر بخشی از مطالعه‌  های نویسنده در این‌باره است که با کاوش در تاریخ تقابل دو تمدن اخیر شرق و غرب، به تحلیل چگونگی پیدایش طلایه‌داران این ماجرا، و سیر تحول و تطور اندیشه‌های آنان پرداخته است، اندیشه‌هایی که هم اینک در جهان اسلام پیروان و مخاطبان فراوانی دارد و رویدادهای فرهنگی، دینی و اجتماعی سترگی را رقم زده است.

 جنبش بیداری در عثمانی و ترکیه  ،  جنبش بیداری و شبه‌قاره هند که نویسنده در این فصل جنبش‌های فکری و دینی در شبه‌قاره هند را واکاوی می‌کند که جنبش‌های مهم ضد استعماری علمای هند، جنبش‌های مربوط به بریتانیا و دفاع از هند در برابر بریتانیا اشاره‌شده است  وجنبش بیداری در عربستان سعودی از جمله عناوینی است که موردبحث قرارگرفته و در فصل چهارم، جنبش بیداری در مصر مطرح‌شده ، همچنین جنبش بیداری در سودان، لیبی، تونس و مراکش از دیگر فصول این کتاب است .

بی تردید دست‌آوردهای بیش از دو قرن رویارویی، مجاهدت و اندیشه ورزی، با همه آزمون‌ها، خطاها، فرازها و فرودهایی که داشته، سرمایه‌ای ارجمند است که در بوته نقد عالمانه عیار آن‌ها معین، و دستمایه‌ای برای پیشرفت و خروج از بحران کنونی می‌گردد.

علاقه مندان جهت تهیه این کتاب می توانند به آدرس قم، پردیسان، دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، واحد انتشارات دانشگاه مراجعه نموده و یا با شماره تلفن : 32802610 – 025 تماس گرفته و یا به آدرس اینترنتی :    http://urd.ac.ir  مراجعه نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha