جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی گفت: مجمع عالی تفسیردر برنامه ریزی آموزشی در جهت تحول نظام آموزشی، به دنبال امری متفاوت در جهت تربیت نخبگانی است که بتوانند خود مفسر شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی طی نشست خبری با اصحاب  رسانه که در  محل مجمع تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم برگزار شد، ضمن تشریح فعالیت های تبلیغی مفسران ابراز داشت:  در ماه مبارک رمضان  مجمع عالی تفسیر قرآن کریم بیش از 100  مفسر و استاد سطوح عالی حوزه  را  با اقصی نقاط کشور در جهت تبیین و تفسیر قرآن اعزام کرده است.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم، ضمن بیان بهره گیری از فضای بین الملل ابراز داشت: با توجه به این که برای اعزام مبلغ به خارج از کشور کمی دیر اقدام شد، ولی در نهایت تعدادی مبلغ به شهرهای آنکارا و استانبول ترکیه و همچنین چین اعزام شدند، که طبق بازخوردهای مردمی  برنامه های موفق و ارزشمندی در این مناطق اجرا شده است.

حجت الاسلام والمسلمین احمدی قمی گفت:  برنامه های تبلیغی در 2 سطح تخصصی و عمومی و متناسب با نیاز مخاطب بود که این برنامه ها در حوزه و دانشگاه و برای عموم مردم نیز برگزار می شدو همچنین ضمن برقراری ارتباط با مراکزی مانند سپاه ، نیروی انتظامی ، ارتش ، اداره کل زندان ها ، آموزش و پرورش و جهاد کشاورزی برنامه هایی را نیز در این نهادها ترتیب دادند.

وی در ادامه با اشاره به بهره  گیری از فضای مجازی ابراز داشت: مبلغین و مفسرین در مناطق تبلیغی، از طریق فضای مجازی و ایجاد کانال های تلگرامی  بحث های تفسیری  مطرح  را منتشر می کردند.

وی تصریح کرد: شناسایی کلیه فعالان در تفسیر قرآن از دیگر برنامه های تفسیری مجمع عالی تفسیر در سطح کشور می باشد، لذا در حال حاضر  برای یافتن این استعداد ها به منظور استفاده از آنها در امر تفسیر طرح تحولی آغاز شده است.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم گفت: بازگشت به وحی قرآنی و بیانی لازمه حل مشکلات جامعه اسلامی می باشد، لذا در صورت محقق شدن این موضوع همه نیازهای فکری  جامعه امروز رفع می شود.

وی ضمن بیان جلسه های تفسیر قرآن  قبل از انقلاب یادآورشد: قبل از انقلاب تفسیر قرآن توسط استادانی مانند آیت الله مشکینی (ره) و آیت الله خزعلی (ره) برگزار می شد؛ ولی بعد از انقلاب شخصیت هایی مانند حضرت آیت الله جوادی آملی بار دیگر تفسیر را در حوزه احیا کردند. اما تا چند سال اخیر تفسیر قرآن به عنوان یکی از مباحث اصلی حوزه مطرح نبود تا  زمانی که مجمع عالی تفسیر فعالیت های تفسیری در حوزه انسجام داد.

دبیر مجمع عالی تفسیر قرآن کریم برپایی بیش از 500 جلسه درس تفسیر را از دیگر فعالیت های تبلیغی مجمع نام برد و تصریح کرد: تجهیز کتابخانه های اساتید و مفسران قرآنی به منابع تفسیری از جمله اقدام های صورت گرفته برای رونق بخشیدن به تفسیر می باشد، لذا به لطف تلاش های انجام شده نیمی از کتاب های موجود در کتابخانه های اساتید تفسیر همراه  با محتوای تفسیر است.

وی در در پایان ابراز داشت: مجمع در  برنامه ریزی آموزشی در جهت تحول نظام آموزشی، به دنبال امری متفاوت در جهت تربیت نخبگانی است که بتوانند خود مفسر شوند؛ لذا به همین جهت برنامه هایی برای دانش پژوهان تعریف  شده تا با بهره گیری از توانایی ها به صورت اجتهادی وارد تفسیر شوند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha