پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام هادی صادقی

حوزه/ معاون فرهنگی قوه قضاییه با تأکید بر اینکه دولت نباید حرف‌درمانی کند، گفت: وظیفه دولت اقدام و عمل است که ساختارش باید «امر به معروف و نهی از منکر»، قوانینش راهنمایی به خوبی‌ها و تصمیماتش زمینه‌ساز جریان خوبی‌ها باشد؛ چنانچه اقدامات دولت منجر به بیکاری باشد در حقیقت «منکر» و اگر موجب رفع بیکاری باشد «نهی از منکر» است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه در مراسم اختتامیه همایش ملی «امر به معروف و نهی از منکر» در تالار شهر مشهد، با بیان اینکه قانون حامیان آمران به معروف و ناهیان از منکر مسأله مهمی است؛ حتی اگر قانونی حداقلی و دارای خلأهایی باشد، اظهار داشت: قوه قضاییه سال‌های طولانی یکی از قضات خود را به عنوان دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر منصوب کرد که پس از تصویب قانون «حامیان آمران به معروف و ناهیان از منکر»، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر نام گرفت.
وی با بیان اینکه اصلاح اجتماعی، لازمه جامعه اسلامی است که اگر نباشد جامعه فاقد سامانه ایمنی شده و خطرات ویروس‌های اجتماعی، اخلاقی و فرهنگی جامعه را تهدید می‌کند، ابراز کرد: نتیجه این امر، اضمحلال اجتماعی و تمدنی را دربردارد که امر به معروف و نهی از منکر به عنوان یک واجب شرعی پادزهری در برابر چنین ویروس هایی است که ایمنی جامعه را حفظ می‌کند.
معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان اینکه در رأس هرم جامعه، حاکمیت، سپس کارگزارن و خواص و در نهایت آحاد مردم قرار دارند که به عنوان قاعده هرم دارای بیشترین جمعیت است و با مسئولیت نسبت به حکومت رابطه معکوس دارد، گفت: بیشترین وظیفه نسبت به فریضه امر به معروف و نهی از منکر را رأس هرم یعنی حاکمیت و کمترین مسئولیت را آحاد مردم دارند.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی تصریح کرد: اصلاح اجتماعی به عنوان وظیفه دولت، دارای ساختاری است که نیازمند برنامه، اقدام و عمل در زمینه تعلیم و تربیت مردم و درمان در رده‌های اجتماعی و اخلاقی دارد.
وی با تأکید بر اینکه دولت نباید حرف‌درمانی کند، اظهار داشت: وظیفه دولت اقدام و عمل است که ساختارش باید «امر به معروف و نهی از منکر»، قوانینش راهنمایی به خوبی‌ها و تصمیماتش زمینه‌ساز جریان خوبی‌ها باشد؛ چنانچه اقدامات دولت منجر به بیکاری باشد در حقیقت «منکر» و اگر موجب رفع بیکاری باشد «نهی از منکر» است.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی عنوان کرد: مهم‌ترین وظیفه دولت‌ها اقدامات عملی به وسعت بشر است که خلأ این موضوع در قانون آمران به معروف و ناهیان از منکر وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین منکرات براساس تربیت نیافته‌گان است، متذکر شد: نظام تربیتی ما بیش از آنکه فرزندان ما را در زمینه رعایت حقوق دیگران، حقوق الهی و خود تقویت کند در راستای ضریب هوشی و حافظه علمی آنها می‌کوشد.
معاون فرهنگی قوه قضاییه به نقش اقشار مختلف مردم در امر به معروف و نهی از منکر اشاره و بیان کرد: روحانیون به عنوان رهروان انبیاء وظیفه سنگینِ بشارت و انذار مردم را بردوش دارند، نخبگان دانشگاهی و هنری تأثیر بسزایی در این امر دارند؛ جامعه‌شناسان و روانشناسان باید ارائه طریق کنند، هنرمندان با خلق هنرهای انتقادی و سازنده در قالب‌های مناظره، کنایه، تمثیل، شعر و طنز نیز می‌توانند نقش مؤثری داشته باشند.
وی با بیان اینکه گاهی کار به جایی می‌کشد که کنایه، تمثیل، اشارات، انتقادهای سانده و استدلال‌ها اثر ندارد و طرف لجاجت می‌کند، اظهار داشت: امر به معروف و نهی از منکر برای هر طایفه‌ای روشی دارد که با طایفه‌ لجوج باید روش هجو را بکار برد؛ هجو به معنای رسواسازی و سرزنشی گزنده در مقابل مدح است.
حجت الاسلام والمسلمین صادقی خاطرنشان کرد: هجو؛ تعبیری است که رهبر معظم انقلاب برای مقابله با آمریکا به کار برده‌اند و می‌توان آن را بسط داد و در سایر زمینه ها از جمله حملاتی که برای شکست هیبت رهبری در سطحی وسیع صورت می‌گیرد استفاده کرد.
ضرورت هجو برای رسواسازی منکرات 
وی با بیان اینکه برای مقابله با منکرات باید از روش‌ هجو استفاده کرد، تأکید کرد: هجو برای رسواسازی منکر واجب است؛ حماقت حاکم بر جهان، بی‌حیایی‌های امروز دنیا، رقص شمشیر آمریکا در جهان و به عضویت سازمان حقوق بشر درآمدنِ عربستان سعودی ادله‌ای روشن بر ضرورت هجو است.
معاون فرهنگی قوه قضاییه خاطرنشان کرد: علما، نخبگان، فرهیختگان، نویسندگان و هنرمندان در قالب‌های گوناگون مناظره، کنایه، تمثیل، شعر، طنز، فیلم و موسیقی در راستای اجرای امر به معروف و نهی از منکر به هجو بپردازند./

۳۱۳/۲۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha