جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویر/ سفر اعضای انجمن اسلامی شانگهای چین به قم

حوزه/مدیر مسئول خبرگزاری حوزه گفت: در های حوزه علمیه در تعاملات علمی به روی ادیان و مذاهب در جهان باز است و ما از علمای مذاهب و ادیان دیگر در مباحثات علمی استقبال می کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین سید مفید حسینی کوهساری در دیدار رئیس انجمن اسلامی شانگهای چین که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم برگزار شد، اظهارداشت: حوزه های علمیه ایران با ۱۲۰ هزار طلبه برادر و 80 هزار طلبه خواهر و 30 هزار طلبه غیر ایرانی و همچنین 30 هزار طلبه خاص برادران اهل سنت یک جمعیت بالغ بر 250 هزار طلبه را به خود اختصاص داده است.

مسئول مرکز  ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه بیان کرد: در مورد نظام آموزشی حوزه افزود: طلبه های علوم  اسلامی  در حوزه های علمیه نظام آموزش مستقلی دارند که از نظام آموزشی دانشگاهی متفاوت است در این راستا نظام آموزشی حوزه در چند لایه سپری می شود؛ طلاب در دوره مقدماتی با ادبیات عرب، منطق، فقه ، اصول و دوره های ابتدایی علم کلام و تفسیر آشنا می شوند و در دوره تخصصی تر این طلاب با مباحث فقه و اصول  آشنایی پیدا می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری خاطرنشان کرد: همچنین در دوره سوم در میان طلبه ها افرادی که دارای استعداد بیشتری هستند خود را برای دوره اجتهاد آماده می کنند.

وی در مورد ویژگی های  مهم  نظام آموزشی حوزه اظهار داشت: در کنار دروس و منابع، از نظرات علمای شیعه و علمای اهل سنت هم استفاده می گردد و یک نگاه تطبیقی در همه این علوم در نظر گرفته می شود.

مسئول مرکز  ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه عنوان کرد: بر خلاف برخی از نظام های آموزشی که درهای کتابخانه های خود را به روی منابع علمی موجود در دنیای اسلام می بندند ما تلاش می کنیم از همه ذخایر دنیای اسلام فارغ از این که از چه مذهبی هستند استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: در واقع ما خودمان را فقط به مباحث فقه ، اصول و احکام بسنده نمی کنیم در حوزه های علمیه، همه  علوم اسلامی از تاریخ و علم کلام و عقاید خوانده می شود و حتی دروس علوم انسانی از منظر اسلامی نیز مورد مطالعه قرار می گیرد.

حجت الاسلام  والمسلمین حسینی کوهساری عنوان کرد: برخی از نظام های آموزشی و دانشگاه های اسلامی که امروز در دنیای اسلام وجود دارد که صرفا احکام را به دانشجویان آموزش می دهند که این امر موجب می شود مسلمانان فقط نگاه بخشی با اسلام داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های حوزه این است که به درس عقلانی اهتمام ویژه ای می شود دروسی مانند علم منطق که شیوه درست فکر کردن را آموزش می دهد در حوزه ها در تدریس علم فلسفه و کلام و اصول از منظرهای مختلف تلاش می شود طلاب رویکردی منطقی و عقلانی نسبت به اسلام پیدا کنند.

مسئول مرکز ارتباطات و بین الملل حوزه بیان کرد: امروزه بخشی از علمای دنیای اسلام به ویژه افرادی که خاستگاه جریان های انحرافی و تکفیری و گروه های خشونت طلبی مانند داعش هستند از نظر روش شناسی و معرفتی با عقلانیت اسلام دور هستند و این علما صرفا با قرار دادن چند آیه و روایت بدون روش درست و واقعی، برداشت هایی از اسلام دارند که موجب اسلام هراسی در جهان شده و چهره ای کریه و خشونت بار از اسلام را نشان داده اند، خوشبختانه ما در حوزه های علمیه از این نگاه به دور هستیم.

حجت الاسلام  و المسلمین کوهساری در مورد دیگر ویژگی های حوزه علمیه توضیح داد: یکی از ویژگی های نظام آموزشی حوزه نگاه تطبیقی و بین ادیانی در حوزه های علمیه است، ادیان دیگر چه از مسیحیت و یهود یا ادیان شرقی مانند کنفوسیوس، شینتوئیزم، تائیزم و بودیزم و هندو ایزم همه این ادیان در بطن حوزه توسط حوزه مطابق با اسلام مورد ارزیابی قرار می گیرد.

وی یادآور شد: از این رو در های حوزه امروز بر روی ادیان دیگر باز است و رفت و آمدهای خوب علمی میان حوزه های علمیه و ادیان دیگر وجود دارد؛ از ویژگی های دیگر نظام ما تنوع جنسیتی در حوزه هاست بیش از 80 هزار طلبه خواهر در کسب علوم دینی مشغول به تحصیل هستند و 500 حوزه علمیه ویژه خواهران در ایران وجود دارد.

مسئول مرکز  ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه عنوان کرد: تلاش می شود زنان که بخش قابل توجهی از جامعه و بسیار تاثیرگذار هستند به شکل علمی با اسلام آشنا شده و بر روی قشر بانوان اثرگذار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری خاطرنشان کرد: حوزه تاکید بر ابعاد اخلاقی و تهذیبی طلاب با رویکرد تربیت طلبه هایی معتدل و عاقل دارد که بتوانند در راستای وحدت اسلام و حفظ منافع اسلامی و دفاع حقوق بشر خدمت کنند.

وی بیان کرد:فارغ التحصیلان حوزه های علمیه و جامعة المصطفی در کشورهای مختلف پراکنده هستند و به راحتی می توان این فارغ التحصیلان را با کشورهای مانند عربستان مقایسه کرد، این دانشجویان فارغ التحصیل در کشورهای عربستان ضد وحدت اسلامی هستند در حالی که تلاش می شود در حوزه های علمیه  شیعی، طبق در نظر گرفتن مصلحت های کشورهای مختلف و احترام به عقاید دیگران، رویکرد اعتدالی از  اسلام را تبلیغ کنند و ما این را نوعی خدمت به مصالح انسانی و عرصه بین الملل می دانیم.

مدیر مسئول خبرگزاری و هفته نامه افق حوزه همچنین تصریح کرد: معاونت بین الملل حوزه های علمیه آمادگی لازم را برای تعامل و ارتباط میان بلاد مختلف دارد، ما بر آنیم که حوزه های علمیه را تقویت کنیم و برای توسعه همکاری میان خودمان و انجمن اسلامی اعلام آمادگی داریم.

وی خاطرنشان کرد: همه علمای اسلام باید برای وحدت میان دنیای اسلام و تمام ادیان و تلاش برای عدالت و گسترش اخلاق در همه عالم تلاش کنند، چرا که پیامبر اسلام(ص) تنها خود را پیامبر مسلمانان نمی دانستند و می فرمودند، من آمدم تا سجایای اخلاقی در جهان گسترش پیدا کند.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری اظهار داشت:مهم این است که در میان قرائت ها آن قرائتی که با روح اسلام، یعنی وحدت و برابری و عدالت است را بهتر بشناسیم و آن را تبلیغ و ترویج کنیم تا همه مسلمانان روح اخوت را پیدا کنند.

وی گفت: حوزه علمیه نهاد علمی شیعیان بوده است و در طول تاریخ قدمت حوزه های علمیه به هزاران سال می رسد بسته به اینکه محل تجمع حوزه ها در کجا بوده، زمانی کوفه،حله ،‌بغداد  و نجف واقع بوده، جا به جایی صورت می گرفته است و امروز حوزه علمیه قم بزرگترین حوزه علمیه جهان اسلام و تشیع به شمار می رود.

مسئول مرکز  ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه یادآور شد: گرچه امروز حوزه های علمیه و علما شیعه  دیگر کشور ها نیز از اقتدار و اعتبار خوبی برخوردار هستند مدیران حوزه های علمیه مراجع تقلید  بوده اند؛ ولی امروز در نظام  اداری حوزه ها مراجع تقلید نمایندگانی دارند و این ها شخصی را به عنوان مدیر حوزه انتخاب می کنند به قدمت تاریخ شیعه، مراجع  و حوزه های علمیه هم وجود داشتند حوزه های علمیه قبل از انقلاب نیز فعال بودند.

وی تصریح کرد:آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه است،  نمایندگان مراجع ایشان را انتخاب می کنند، ویژگی خاصی که حوزه علمیه قم دارد این است که رهبر انقلاب نیز مدیر آن را تائید می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین کوهساری تاکید کرد: حوزه علمیه مستقل از حکومت است و اصلا نهاد حکومتی نیست حوزه ها در پرورش طلاب انقلابی نقش مهمی ایفاء می کنند.

وی بیان کرد: در اکثر شهرهای ایران حوزه های علمیه داریم ، بیش از 500 حوزه علمیه برادران و 500 حوزه علمیه خواهران  فعال هستند که در مجموع بیش از 1000 حوزه علمیه در سطح کشور وجود دارد و در مرکز مدیریت حوزه های علمیه این حوزه ها مدیریت می شوند.

مسئول مرکز  ارتباطات و بین الملل حوزه های علمیه اعلام کرد:حوزه های علمیه از نظر مدیریت و مالی مستقل هستند، مراجع تقلید منابع مالی حوزه های علمیه را تامین می کنند عمده این ها از طریق حکم خمس است.

وی توضیح داد: یکی از موارد اختلافی میان اهل سنت و شیعه در مورد حکم خمس است؛ عمده منابع اهل سنت منبع استفاده را زکات می دانند ما علاوه بر زکات،منبع  خمس را هم داریم که در اختیار مراجع قرار می گیرد و آن ها برای مصارف حوزه های علمیه هزینه می کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حسینی کوهساری در خصوص اعتبار مدارک علمی نیز یادآور شد: در ایران نظام آموزشی حوزه مستقل از نظام آموزشی دانشگاه است، فارغ التحصیلان حوزه های علمیه در مشاغل تیلیغی  و تدریس در حوزه های علمیه و تدریس های دینی در مدارس به کار گرفته می شود.

وی گفت: این مدارک معتبر است و افرادی که بخواهند در دانشگاه تحصیل کنند، معادل سازی می شود،‌افرادی که بخواهند در نظام دانشگاهی ادامه تحصیل دهند این معادل سازی انجام می گیرد وگرنه اکثر فارغ التحصیلان حوزوی مدارک حوزه را دارند و این مدارک برای کارهایی که مد نظرشان است معتبر می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی کوهساری گفت: در زمینه تفسیر، یادگیری، حفظ، تلاوت و قرائت قرآن، متون آموزشی مراکز دینی و اسلامی،  همچنین در خصوص ارتباط با مسالمت آمیز با ادیان دیگر و وحدتی که بین شیعه و سنی در ایران  وجود دارد و فضای دوستی و برادری که  در این زمینه ایجاد شده تجربیات بسیار خوبی داریم که می توانیم این تجربیات را در اختیار مسلمانان چین قرار دهیم.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha