سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان-رئیس دانشکده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب

حوزه/ رئيس دانشكده مذاهب اسلامی در مشهد گفت: اگر کسی در ایران برای گسترش اختلاف بین شیعه و سنی، حرکتی انجام دهد بداند که در زمین وهابی‌ها بازی می‌کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین مهدی فرمانیان‌ آرانی، در نشست علمی «بررسی اندیشه تقریب مذاهب اسلامی؛ موانع و آسیب‌ها» در محل مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، در مشهد به تبیین موانع و آسیب‌های تقریب مذاهب اسلامی پرداخت و پیش‌فرض‌های غلط میان اهل سنت و شیعه را یکی از موانع وحدت عنوان کرد.

وی ادامه داد: ذهنیت غلط «ایجاد مذهب شیعه توسط یهودیان با هدف از بین بردن اسلام» بیش از هزار سال است که از سوی وهابی‌ها و سلفی‌ها مطرح می‌شود به طوری که کتابی با عنوان «دست‌های پنهان ایران و اسرائل برای از بین بردن اسلام» نوشته اند.

رئيس دانشكده مذاهب اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: شیعه‌ گمان می‌کند اهل سنت حق را دریافته و از روی لجاجت با شیعه مخالفت می‌کند، در حالی که تحلیل‌های نادرست هزار و 400 ساله اهل سنت غبار غلیظی ایجاد کرده که مانع دیدن حق شده است.

وی، داشتن سوء‌ظن و کینه‌ دو گروه نسبت به هم، شناخت نداشتن نسبت به یکدیگر، توجه نکردن به تفاسیر علمای همدیگر، نبود ارتباط و تعامل و فضای درست برای شناخت را از دیگر موانع تقریب مذاهب برشمرد.

حجت الاسلام والمسلمین فرمانیان ‌آرانی، با این توصیه که با پیروی از سیره اهل بیت(ع)، به وسیله محبت با اهل‌سنت ارتباط و تعامل پیدا کنیم تا کینه‌ها کاهش یافته و به تدریج درها برای پذیرش حق به روی آنها باز شود، خاطرنشان کرد: اگر کسی در ایران برای گسترش اختلاف بین شیعه و سنی، حرکتی انجام دهد، در واقع دانسته یا ندانسته در زمین وهابی‌ها بازی می‌کند.

یادآور می شود، نشست علمی «بررسی اندیشه تقریب مذاهب اسلامی؛ موانع و آسیب‌ها» به منظور تجلیل جریان‌های فکری جهان اسلام در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی برگزار شد.

انتهای پیام313/28

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha