شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، تقویت ارتباطات علمای شیعه و سنی را از ضرورت های امروز جهان اسلام دانست و گفت: ملاقات‌ با علماي تشيع و تسنن در كشورهايي كه به لحاظ گفتمان با انقلاب اسلامي همراه هستند بنا به فرمايش امام صادق (ع) مصداق احياء امر اهل‌بیت (ع) است.

حجت‌الاسلام‌ حجت سالاری مکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، در خراسان شمالی با اشاره به سفر علمای شیعه و سنی این استان به لبنان، اظهار داشت: قطعاً اگر مراودات مسئولان حوزه علمیه با دیگر کشورهای مسلمان به‌صورت دوطرفه ادامه پيدا كند و در كشورهاي ديگر همانند عراق، سوريه و ... نيز اجرا شود، بركات زيادي را براي حوزه‌های علميه به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: با انجام سفرها به دیگر کشورهای مسلمان، طلاب و اساتيد در اين معاشرت‌ها با فرهنگ‌ها، مهارت‌ها و شخصیت‌های برجسته جهان اسلام آشنا خواهند شد و به‌تبع آن برنامه‌ریزی فرهنگي هم با ديد وسیع‌تری شكل خواهد گرفت.

دبیر شورای حوزه علمیه خراسان شمالی با تأكيد بر ضرورت انجام اين سفرهاي علمي و مشورتي جهت هم‌افزائی و پيشبرد اهداف مقدس حوزوي، گفت: ملاقات‌ با علماي تشيع و تسنن در كشورهايي كه به لحاظ گفتمان با انقلاب اسلامي همراه هستند بنا به فرمايش امام صادق (ع) مصداق احياء امر اهل‌بیت (ع) است.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی ادامه داد: ديدار با بزرگان اهل سنت و تشيع و استماع فرمايشات آن‌ها در خصوص مبارزه با اسرائيل و صهيونيسم و خصوصاً جريان تكفير و پاسخ گرفتن اهل سنت ايران از علماي تسنن لبنان قطعاً در شبهه زدایی نسبت به برخي مسائلي كه در منطقه مطرح می‌شود، بسيار اثرگذارتر از جلسات مكرري است كه ما در ايران توسط كارشناسان خبره براي بزرگواران برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: بازديد از فعالیت‌های حزب‌الله لبنان در مباحث سياسي و فرهنگي و نيز بازديد از منطقه مليقا كه به‌نوعی مصداق راهيان نور حزب‌الله است، روحيه استکبارستیزی و  مقاومت را در بازدیدکنندگان به وجود می‌آورد كه در نوع خود مثال‌زدنی است.

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با اشاره به چگونگی سفر به کشور لبنان اظهار داشت: حسب هماهنگی‌های انجام‌شده بعد از همايش «مقابله با جريان تكفير» در استان توسط معاونت بین‌الملل حوزه‌های علميه و پیگیری‌های حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسيني كوهساري  و همراهي و مساعدت تجمع علماء المسلمين لبنان زمینه‌ای فراهم شد تا حضور گروه 6 نفره اي متشكل از علمای اهل سنت و تشيع خراسان شمالی به لبنان سفر کرده و ديدار با چهره‌های مذهبي و فرهنگي انجام شود.

وی ادامه داد: در اين سفر 5 روزه برنامه‌های بسيار مفيد ازجمله ديدار و گفتگو با رايزن فرهنگي ايران در لبنان و سفير جمهوری اسلامي، زيارت مزار شهيد سيد عباس موسوي و  گفتگو با فرزند این شهيد بزرگوار، ديدار و گفتگو با آیت‌الله عفیف نابلسی و بازديد از حوزه علميه ايشان، از برنامه های این سفر بود.

حجت‌الاسلام‌ سالاری مکی، ديدار و گفتگوي بسيار مفصل با شيخ ماهر حمود دبير تجمع علماي لبنان، ديدار و گفتگو با شیخ محمد یزبک امام‌جمعه بعلبك و همچنین دیدار و گفتگو با مدير حوزه علميه بعلبك، ديدار و گفتگو با شيخ نعيم قاسم معاون دبیر کل حزب‌الله، ديدار و گفتگو با شيخ احمدالزين قاضي القضاه لبنان، ديدار و گفتگو با شيخ اكرم بركات مسئول سازمان فرهنگي معارف اسلامي مقاومت، ديدار و گفتگو با مسئول دفتر سياسي حزب‌الله سید ابراهیم امین السید، ديدار با مفتي اهل سنت در شهر صيداء و گفتگو با ايشان، ديدار و گفتگو با شيخ محمد عسيران مفتي شيعيان صيداء را ازجمله دیدارهای انجام‌گرفته در سفر به لبنان برشمرد.

وی همچنین شركت در همايش تجمع علماء المسلمين لبنان، بازديد از مجموعه مليتا در جنوب لبنان و بازديد از مجموعه سازمان فرهنگي حزب‌الله را نیز از دیگر برنامه‌های این سفر عنوان کرد.

دبیر شورای حوزه علمیه خراسان شمالی در پایان، از تلاش‌ها و پیگیری‌های دفتر نماينده ولی‌فقیه در استان، مدیرکل تبليغات اسلامي استان، معاونت بین‌الملل حوزه های علميه، تشكر و قدرداني کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha