جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سود بانکی

حوزه/ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه ، کاهش سود بانکی را یکی از الزامات بقای سرمایه های مردم در بخش تولید داخلی دانست.

حجت الاسلام  مصطفی کاظمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که زمزمه هایی در ارکان تصمیم گیری بخش اقتصادی دولت مبنی بر کاهش سود بانکی مطرح است، از این طرح استقبال کرد و گفت: کاهش سود بانکی موجب می شود که افراد کمتری پول خود را در بانک بگذارند و لذا بخش قابل توجهی از سرمایه مردم وارد بازار تولید می شود که همین مساله می تواند موتور محرکه بخش اقتصاد ملی و ایجاد اشتغال باشد.

وی افزود: از آن سو به هر میزان که نرخ سود بانکی بیشتر باشد افراد بیشتر تمایل دارند پول خود را در بانک سرمایه گذاری کنند که این مساله در درازمدت به صلاح اقتصاد کشور نیست.

مدیر گروه اقتصاد جامعه المصطفی العالمیه همچنین خاطرنشان کرد: به خصوص در مقطع فعلی با توجه به این که یکی از مشکلات اصلی کشور ، بیکاری است که برای حل آن نیاز به تقویت تولید داخل و به خصوص تامین نقدینگی در این بخش احساس می شود و با کاهش سود بانکی تا حدودی در این راستا می توان گام های جدی تری برداشت.

وی با اشاره به این که از منظر بسیاری از اقتصاددانان اساساً نرخ سود بانکی نباید بیشتر از نرخ تورم رسمی باشد، گفت: فردی که می خواهد کسب و کاری را ایجاد نماید در وهله اول نیاز به تسهیلات مناسب دارد و دولت باید شرایط را به گونه ای تسهیل کندکه فرد تولید کننده که به دنبال اشتغالزایی در کشور است قبل از هر چیز با کمبود نقدینگی مواجه نشود و طبعاً یکی از راهکارها کاهش نرخ سود بانکی است اما باید توجه داشت به صرف همین مساله نمی توان تحولی در این رابطه ایجاد کرد.

حجت الاسلام کاظمی بیان داشت : در واقع از تیم جدید اقتصادی دولت این انتظار می رود که نسخه مناسبی برای بهبودی و درمان اقتصاد بیمار کشور تهیه کرده و بکار گیرند که در آن ها مجموعه سیاست های مالی و اقتصادی مناسب اعمال شود.

وی افزود: به عنوان مثال چنانچه نرخ سود بانکی کاهش یابد اما از آن سو، مالیات همچنان زیاد باشد هزینه تولید افزایش یافته و تولید کننده متضرر می شود و لذا باید در کنار سیاست پولی یک سیاست مالی مناسب و هوشمند هم پیگیری شود تا بتوان به نتیجه مطلوب در عرصه اقتصادی دست یافت.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha