یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/استاد حوزه گفت: طالبان، داعش و القاعده حرکتی غیر از بنی‌امیه و بنی‌عباس نیست و ریشه و سابقه آن در تاریخ اسلام موجود است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی شامگاه چهارشنبه در دیدار جمعی از دانشجویان اروپایی شرکت کننده در دوره شیعه شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه شیعه عبارت است از اسلام اصیل، گفت: شیعه یعنی همان اسلامی که از نظر ما به پیامبر اسلام(ص) وحی شده است و پیامبر(ص) تبیین کرده‌اند.

وی بیان کرد: ما برای شناخت شیعه همیشه سعی می‌کنیم که پرده‌هایی که بر روی این اصالت‌ها افتاده کنار بزنیم و شیعه اصیل را ببینیم. منابع ما برای شناخت شیعه، قرآن، سنت پیامبر(ص) و عقل است و از این سه منبع شیعه را استخراج می‌کنیم.

این استاد حوزه  با بیان اینکه ما شیعیان نقش برجسته‌ای برای علی بن ابیطالب(ع) قائل هستیم افزود: امام علی(ع) از همان آغاز اسلام در کنار پیامبر(ص) بوده است و تا زمان رحلت پیامبر(ص) جدا نشده‌اند.

آیت الله علوی بروجردی گفت: امام علی(ع) با توجه به این نزدیکی به پیامبر(ص) شأن نزول تمام آیاتی را که بر پیامبر(ص) وارد شده است می‌دانند و در بین اصحاب کسی را نداریم که چنین احاطه‌ای داشته باشند. شیعه مکتبی نبوده است که بعدها پیدا شده باشد، بلکه شیعه همان اسلام اصیل است.

این استاد حوزه گفت: ما برای فهم قرآن و سنت پیامبر(ص) به کسی مراجعه می‌کنیم که در این زمینه متخصص بوده و در کنار پیامبر(ص) بوده است که امام علی(ع) دارای این ویژگی‌ است ولی دیگران این ویژگی را نداشته داند.

وی عنوان کرد: روایاتی که برادران اهل تسنن تفسیر می‌کنند منتهی می‌شود به ابن عباس که شاگرد علی بن ابیطالب(ع) است ولی ما به همان اصل که امام علی(ع) است رجوع می‌کنیم.

آیت الله علوی بروجردی گفت: دوران رسالت پیامبر(ص) 23 سال است که 13 سال در مکه و 10 سال در مدینه بوده است و در تمام این مدت امام علی(ع) در کنار پیامبر(ص) بوده و چیزی نبوده است که پیامبر(ص) در طول این مدت بیان کنند و امام علی(ع) دریافت نکرده باشند.

این استاد حوزه ابراز داشت: امام علی(ع) بیشترین حضور را در جنگ‌هایی داشت که پیامبر(ص) برای دفاع از اسلام داشتند و کس دیگری را دارای این ویژگی‌ها در بین اصحاب نمی‌شناسیم.در مقابل تفکر غیر شیعی، منابع اهل تسنن عمدتاً از سه راوی عبدالله عمر، عایشه و ابوهریره نقل شده‌اند.

وی با بیان اینکه این سه شخصیت را باید بررسی کنید که چه مقدار پیامبر(ص) درک کرده‌اند گفت: عبدالله در زمان رحلت پیامبر(ص) 18 سال داشته‌ است و حداکثر زمانی که می‌توانست پیامبر(ص) را درک کند سه یا چهار سال بوده است.

آیت الله علوی بروجردی افزود: عایشه سال چهارم یا پنجم هجری با پیامبر(ص) ازدواج می‌کند و حداکثر پنج یا شش سال ایشان را درک کرده است. ابوهریره دو سال مانده به رحلت پیامبر(ص) مسلمان می‌شود و هشت ماه از این دو سال را در بحرین دور از پیامبر(ص) بوده است.

این استاد حوزه گفت: این مسئله که اسلام اصیل و اسلامی که پیامبر(ص) آورده‌اند کجاست باید به نزدیک‌ترین شخص صاحب مکتب مراجعه کنیم. ما در منابع شیعه روایات متعددی داریم که برای تفسیر قرآن و بیان احکام به علی بن ابیطالب رجوع کنید و پیامبر(ص) هم این مطلب را بیان کرده‌اند و این مطلب در روایات مربوط به اهل تسنن نیز نقل شده است.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه خداوند در قرآن فرموده است برای تبیین آیات قرآن به راسخون فی العلم رجوع کنید گفت: با توجه به روایات پیامبر(ص) راسخون فی العلم کسانی هستند که بیشترین دریافت را از پیامبر(ص) داشته‌اند و او علی(ع) است.

وی با اشاره به اینکه باید مسئله رحلت پیامبر(ص) و حوادث قبل و بعد از رحلت مورد توجه قرار گیرد افزود: پس از رحلت پیامبر(ص) تفکری به نام پیامبر زدایی رواج پیدا کرد و اولین قدمش این بود که کلمات و روش پیامبر(ص) را ممنوع کرد.

این استاد حوزه ادامه داد: حتی از ناحیه خلیفه بخش نامه می‌شود که هیچ کس حق ندارد روایت پیامبر(ص) را نقل کند که این حرکت در راستای سنت زدایی بوده است.

وی بیان کرد: در بین برادران اهل تسنن تا سال 170 هجری کتابی در مورد سنت پیامبر(ص) نداریم و در این سال اولین کتاب تهیه می‌شود و اکنون این مسئله مطرح است که اسلام غیر شیعه سنت پیامبر(ص) را از کجا آورده است.

آیت الله علوی بروجردی گفت: همه احکام در قرآن نیامده است و باید با تبیین پیامبر(ص) روشن شود و ما با تفکری مواجه بودیم که می‌گفتند قرآن برای ما کافی است و تبیین آن را کنار گذاشتند.

وی عنوان کرد: شیعه به دنبال این بوده است که اصالت‌ها و سنت اصیل نبوی فراموش نشود.

این استاد حوزه گفت: امام علی(ع) در پنج سال خلافت، بخشی از این اصالت‌ها را در غالب خطبه‌هایی بیان می‌کنند، امام حسین(ع) در مقام بیان همین حقایق به کربلا رفته و شهید می‌شوند و امام سجاد(ع) بر اثر فشاری که بر ایشان وارد می‌شده این حقایق را در قالب دعا مطرح می‌کردند که در صحیفه سجادیه به ما رسیده است.

وی بیان کرد: تنها فرصتی که شیعه به دست می‌آورد زمانی است که بنی‌امیه ضعیف می‌شود و امام باقر(ع) و امام صادق(ع) فرصتی برای عرضه دین پیدا می‌کنند و لذا بیشتر روایات از این دو امام همام به ما رسیده است.

آیت الله علوی بروجردی گفت: تاریخ شیعه پر از مبارزه، مظلومیت و فشار است تا این اصالت‌ها عرضه نشود و تنها قرائت رسمی که بعد از پیامبر(ص) معمول بوده است برای مردم گفته شود.

وی تصریح کرد: هدف آنها از اینکه خواسته‌اند سنت پیامبر(ص) حذف شود این بوده است که سیاست‌های خود را با تفسیر خودشان از قرآن به مردم عرضه کنند.

استاد حوزه علمیه گفت: طالبان، داعش و القاعده حرکتی غیر از بنی‌امیه و بنی‌عباس نیست و ریشه و سابقه آن در تاریخ اسلام است.

وی با اشاره به آیه « یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» اشاره کرد و افزود: شیعه می‌گوید که منظور از اولی الامر در این آیه این است که امام باید معصوم و عادل باشد ولی در مقابل شیعه، اهل تسنن به پیروی از همان تفسیرها می‌گویند که امام کسی است که بر دیگران غلبه دارد ولو با کودتا بوده و ظالم و فاسق باشد.

آیت الله علوی بروجردی گفت: نتیجه این تفسیر این شده است که امروز به نام اسلام اطاعت از پادشاه سعودی، شیخ امارات و حتی صدام واجب است و این را اسلام می‌گویند.

وی بیان کرد: اگر منطق اسلام این بود که اطاعت ظالم را واجب کند لازم نبود که اسلام بیاید؛ اسلام از نظر آنها تنها کاری که کرده است این بوده که قبل از اسلام تخلف از اطاعت ظالم حبس و شکنجه داشته است و پس از اسلام علاوه بر حبس و شکنجه، باعث می‌شود که به جهنم هم برود. ما نمی‌توانیم این منطق را برای هیچ‌کس به عنوان اسلام عرضه کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه شناخت اسلام بدون شناخت شیعه امکان ندارد گفت: اسلام رانمی توان از نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و عاشورا جدا کرد.

وی افزود: با تفکر شیعه اسلام اصیل روشن می‌شود و ظالمان جایگاهی از نظر اسلام نخواهند داشت؛ امروز به دلیل همین تفکر است که با شیعه عناد دارند و بیشترین انفجارها علیه شیعیان است.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه در اسلام اصیل و قرائت شیعه برای عقل و روش و سیره عقلا در هر زمانی جایگاهی قرار داده شده است گفت: در شیعه اجتهاد آزاد است و اینگونه نیست که تنها از چهار امام تبعیت کنیم و بعد از آنها در اجتهاد بسته شده باشد.

وی بیان کرد: امروز ما می توانیم احکام را بر اساس مقتضیان زمان دریافت کرده و عرضه کنیم، آنچه ما به عنوان احکام شیعه بیان می‌کنیم بر اساس استدلال‌های عقلی و نقلی مستدل است.

این استاد حوزه علمیه گفت: یکی از خصوصیات شیعه این بوده است که همیشه با استدلال سخن گفته است ولی با آنها همیشه با استدلال سخن نگفته‌اند و به کشتن و نابود کردن روی آورده‌اند.

وی افزود: شهادت میراث شیعه است و ما از شهادت لطمه نخورده‌ایم؛ زنده ماندن ما و اینکه امروز این میراث را به دوش می‌کشیم به دلیل فرهنگ شهادت است.

آیت الله علوی بروجردی با اشاره به اینکه اگر در برابر شیعه استدلال داشتند  دست به انفجار و ترور نمی‌زدند گفت: برای شناخت شیعه باید با دقت ورود کرد و کسی که بخواهد اسلام اصیل را بشناسد نمی‌تواند از مطالعه شیعه غفلت کند.

وی تصریح کرد: دلارهای نفتی و ابرقدرت‌ها ما را حمایت نمی‌کنند بلکه آنها دشمنان ما را دوست خود می‌دانند و از تفکرات تکفیری و سلفی حمایت می‌کنند.

این استاد حوزه با بیان اینکه ما همواره به خدا توکل می‌کنیم و امید به علی(ع) و اهل بیت(ع) بسته‌ایم و آنها نیز ما را یاری کرده‌اند گفت: تا 10 سال پیش صدام اجتماع اربعین را به گلوله بست اما امروز دوباره زنده شده است و بزرگ‌ترین اجتماع بشری است و این حمایت را از خداوند و امام علی(ع) داریم.

وی با بیان اینکه ادیان ابراهیمی خدای واحدی را می‌پرسند و به پیامبری که منصوب اوست اعتقاد دارند عنوان کرد: در مقابل تهمت‌هایی که یهودی‌ها می‌زنند قرآن حضرت مریم را تطهیر می‌کند. ادیان الهی برای صلح و رفع ظلم و اقامه فضائل اخلاقی آمده‌اند و همه در یک مسیر بوده‌اند.

آیت الله علوی بروجردی افزود: امروز در ایران مسیحی‌ها، مسلمانان، ارامنه و زرتشتی‌ها در کنار هم زندگی می‌کنند و تنها کشور اسلامی هستیم که یهودی‌ها در آرامش زندگی می‌کنند.

این استاد حوزه با بیان اینکه وقتی سیاست بین‌الملل منافعش اقتضا کند ادیان، مذاهب و نژادها را به جان هم می‌اندازند گفت: ما امیدواریم که همه ادیان الهی برای صلح جهانی و بیرون آوردن مردم جهان از فقر، گرسنگی، ظلم و تبعیض در کنار هم همکاری کنند و این آرزوی بزرگ ما و همه اندیشمندان از ادیان مختلف است.

وی با اشاره به اینکه اینجا کتابخانه مرحوم آیت الله  العظمی بروجردی است و آن مرجع تقلید مسلکی در تقریب بین مذاهب دارند بیان کرد: در عصر ایشان بین حوزه قم و دانشگاه الزهرا مصر رابطه‌ای برقرار بود و شیخ الازهر فتوایی صادر کرد که شیعه هم مذهبی رسمی در کنار مذاهب اربعه است.

آیت الله علوی بروجردی با بیان اینکه ما معتقد به تقریب بین مذاهب هستیم گفت:  در ایران مشکلی در مذاهب نداریم و هر کس آزاد است در کلام در مورد مذهب گفتگو کند، ولی در عمل در کنار هم زندگی می‌کنیم و این به معنای تقریب است.

وی تصریح کرد: ما با یکدیگر برادریم و باید یکدیگر را تحمل کنیم؛ هر کس می‌تواند عقیده خود را داشته باشد و جای بحث هم در دانشگاه و حوزه است.

این استاد حوزه با بیان اینکه ما تفکر سنی را از وهابیت و تکفیری جدا دانسته و وهابیت را خطری برای دنیای اسلام می‌دانیم گفت: دست‌های ناپاک بیگانه است که بین مذاهب اسلامی اختلاف می‌اندازند، چراکه می‌خواهند از این اختلافات بهره‌های سیاسی ببرند.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha