پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/ غدیر علت مبقیه اسلام است؛ یعنی تمام آنچه از اسلام باقی می ماند، تحت لوای علی و اهل بیت(ع) باقی می ماند؛ خداوند در آیه ابلاغ بیان می‎کند که اگر این رسالت را ابلاغ نکنی، گویی رسالت خود را به انجام نرسانده‎ای.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیتالله علوی بروجردی پیش از ظهر امروز در جمع ائمه جماعات سادات استان قم با اشاره  به روز عید سعید غدیر خم گفت: غدیر به امام علی(ع) ارزش نمیدهد، بلکه امام علی(ع) به غدیر ارزش می دهد؛ امام علی(ع) شخصیتی داشتند که جز ایشان کسی سزاوار چنین مقامی نبود.

این استاد حوزه بیان کرد: علت محدثه اسلام، پیامبر اکرم(ص) بودند ؛پیامبر وحی خداوند را پیاده کردند و امانت الهی را ادا نمودند، ولی این ساختار، نیازمند بقا است؛ این بقا، بقای بشری نیست بلکه یک بقای الهی است؛ یعنی پس از پیامبر، این رابطه قطع نمیشود و امام نیز از قبل خداوند منصوب می شوند.

وی گفت: غدیر علت مبقیه اسلام است؛ یعنی تمام آنچه از اسلام باقی می ماند باید تحت لوای علی و اهل بیت(ع) او باقی می ماند؛ خداوند در آیه ابلاغ بیان میکند که اگر این رسالت را ابلاغ نکنی گویی رسالت خود را به انجام نرساندهای.

آیتالله علوی بروجردی بای بیان کرد: پیش از غدیر ،دشمنان و منافقان به دنبال برهم زدن امری مثل غدیر بودند و پیامبر نیز تدابیر لازم را اتخاذ کردند ولی در این حین خداوند نیز به پیامبر(ص)اطمینان دادند که این امر را با قدرت بیان کنند و همه مسلمانان از تمام بلاد اسلام این سخن را بشنوند و حجت بر همه تمام شود.

وی گفت: نصب امام علی(ع)، اکمال دین و اتمام نعمت را در پی داشت؛ امام علی(ع) حافظ اصالتها است؛ شیعه مولود طبیعی اسلام نیست بلکه شیعه، خود اسلام است؛ یعنی غیر از شیعه، اسلامی وجود ندارد؛ کسانی که به دنبال حکومت بودند این بساط را ایجاد کردند که امروز با شیعه نیز مقایسه میشوند.

این استاد حوزه یادآورشد: اسلامی که توجیه گر ظلم ظالمین و توجیه گر ظلم خلفای سلسلههای مختلف است آیا با اسلام قرآنی و نبوی یکسان است؟

آیت الله علوی بروجردی خطاب به ائمه جماعت گفت: محوریت امور مساجد باید به دست مردم وبا نظارت و هدایتهای ائمه جماعات انجام شود.

وی افزود: اگر کارها وفعالیتهای مذهبی به دست مردم اداره شود همه امور در سامان خود قرار خواهد گرفت و تاثیرات آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

استاد حوزه بیان کرد: آیتالله ‏العظمی بروجردی(ره) بیان میکردند که مَثل ما روحانیون با مردم، مَثل ماهی و آب است که اگر آبی نباشد حیات ماهی نیز به خطر میافتد؛ پس باید مردم را دریافت و برای آنها کار کرد.

وی گفت: تعداد وکلای امام هادی و امام عسکری علیمهاالسلام  از همه ائمه بیشتر بوده است و در همه بلا دارای وکلا  و نماینده بودند و این مساله بیانگر اهمیت ارتباط شبکه ای بین مردم و امام است؛ این دو امام حتی در زمان حضور در زندان و تحت مراقبت‏ های ویژه نیز این ارتباط را حفظ کردند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha