سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ |۹ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین محمود رجبی

حوزه/ طلبه برای موفقیت درعرصه علمی نیازمند به تهذیب نفس، تهجد در نیمه شب، تدبیر در امور و ظرفیت سازی، ظرفیت شناسی و داشتن روحیه جهادی و انگیزه برای رسیدن به بهترین امور و شناخت الویت ها، برنامه ریزی کلان درکوتاه ، میان و بلند مدت است.

حجت الاسلام و المسلمین محمود رجبی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، برنامه ریزی، داشتن نظم، تقوای الهی و بینش سیاسی را از مهمترین مؤلفه های زی طلبگی عنوان کرد و افزود: نبود هر یک از این موارد به روند شکل گیری شخصیتی و علمی طلبه خلل جدی وارد کرده و از مسیر شکوفایی باز خواهد داشت.

طلاب درس و مباحثه را جدی گیرند

قائم مقام  مؤسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) با بیان اینکه طلاب برای اثر گذاری بهتر و مؤثر تر، لازم است درس و مباحثه را جدی بگیرند و با تأمل و عمق  بیشتری درسها را  مطالعه کنند، اظهار داشت: اگر علم اندوزی در کنار اخلاق حسنه و تهذیب نفس باشد، کار رآیی فرد را در جامعه افزون تر خواهد کرد.

عضو جامعه مدرسین یکی دیگر از مسائل مهم در زی طلبگی را، داشتن بصیرت برای تشخیص صحیح از حق و باطل عنوان کرد و گفت: اگر عالم بصیرت نداشته باشد، علم او ارزشی نخواهد داشت چون نمی تواند در موارد حساس و تصمیم به موقع بگیرد و گرفتار اما و اگر ها خواهد شد و نتیجتا آن خواهد شد که نباید شود.

طلاب برای داشتن آینده موفق برنامه ریزی کلان تحصیلی باشند

حجت الاسلام و المسلمین عماد نیز با تاکید براینکه برنامه ریزی و هدف گذاری دو بال مهم برای تحصیل و داشتن آینده موفق طلاب درعرصه علمی است، افزود: برنامه ریزی نیز خود وابسته به لوازمی مانند اراده، تقوا، اخلاص و تهذیب نفس وهماهنگی بین همه این موارد است.

رئیس مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه گام های دیگر برای موفقیت درعرصه علمی، تدبیر در امور و ظرفیت سازی، ظرفیت شناسی و داشتن روحیه جهادی و انگیزه برای رسیدن به بهترین امور و شناخت الویت ها است،گفت: اگر طلبه درکنار همه این امور، بخواهد به موفقیت برسد، لازم است اقدام به برنامه ریزی کلان کوتاه، میان و بلند مدت، تعیین و مشخص کردن نقشه راه هم کند.

عالم بی عمل نمی تواند اثر گذار باشد

حجت الاسلام و المسلمین محمد جواد گلپایگانی نیز بابیان اینکه رعایت زی طلبگی از مسائل مهم در حجره نشینی است، بر رعایت این شرایط برای رسیدن به مراتب عالی نفسی تاکید کرد.

فرزند مرحوم حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی با اشاره به اینکه، رعایت تقوای الهی، دوری از محرمات و تهذیب نفس و در کنار آن علم اندوزی از مهمترین شرایط دوران طلبگی است، اظهار داشت: علمای گذشته تمام تلاش خود را انجام می دادند تا به نهایت درجه تقوا و مراتب عالی نفسانی برسنددلیل این مسئله نمازشب و تهجد شبانه آنها است.

این استاد حوزه با تاکید براینکه طلاب هم برای اثرگذاری و موفقیت درتحصیل علم و دانش همان راه و مسیر علمای سلف را ادامه دهندو در حقیقت جا در پای عالمان ربانی گذارند، ابراز داشت: تجربه نشان داده برای صاحب نفس شدن و مؤثر بودن، علم به تنهایی کفایت نمی کند، نباید از نیمه شب و راز نیاز با خدا در دل شب که همه در خواب غلفت می باشند، غافل بود و از همه مهمتر طلبه غافل باشد.

حجت الاسلام والمسلمین گلپایگانی گفت: دانستن این وضعیت که نباید از تقوای الهی و تهذیب نفس غافل بود خودگام مهم برای بالاترین مراتب نفسی است. اگر طلبه قصد خدمت دارد بهترین راه تلاش و فراهم کردن زمینه امور تقوایی و دینی است.

40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha