پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین خلیلی دادگستری استان قم

حوزه/ رئیس دادگستری استان قم بر لزوم مطالعات علمی و نظری بیشتر از سوی محققان حوزه فقه وقضا در زمینه نفوذ بیشتر نظر کارشناس به عنوان یکی از ادله اثبات جرم تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجتالاسلام  والمسلمین خلیلی امروز در ششمین همایش سراسری طب و قضا در قم، گفت: پروندههایی که به کارشناسان پزشکی قانونی ارجاع می‎شود به دو گونه است؛ نخست پروندهای که تنها برای تعیین موضوع ارجاع داده می‎شود؛ این نوع ارجاع مبتنی بر اعتبار کامل کارشناس است.

وی گفت: نوع دیگر ارجاعات نیز به دلیل اثبات جرم است؛ در این زمینه اگر به منابع فقهی و قانونی رجوع کنیم به این نتیجه می‎رسیم که اعتبار حجیت کامل این نظر با مسئول قضایی است نه کارشناس؛ امروزه ابزار شناسایی تشخیص جرم بسیار دقیق است و حال با این ابزار این سوال مطرح است که چرا نظر کارشناسی به عنوان ادله و حجیت اثبات جرم مطرح نیست.

حجتالاسلام  والمسلمین خلیلی اظهارکرد: برخی فقهای ما نیز عنایت خاصی به این مساله داشته‎اند و به شکلی ظریف به این مساله پرداخته اتد؛ یعنی بیان کردهاند که نظر کارشناسی به مثابه شهادت است و حال اگر بخواهیم این دو را در یک مرتبه قراردهیم باید مشتقات آن نیز بیان شود.

رئیس دادگستری استان قم بیان کرد: یکی از فقها در نظام ادله قانونی و معنوی بیان کرده است که اگر نظامات ادله معنوی را بر فقه حاکم بدانیم میتوانیم ادله اثبات جرم را توسعه دهیم؛ اگر از این نظام و این راه نقد نزنیم نمی توانیم به این منظور برسیم.

وی با اشاره به تاثیرات محیط بر تفکرات انسان گفت: یکی از نظریه پردازان قدیم در این عرصه، ابن خلدون است که وی بر این باور بود که محیط بر چگونگی و نوع نگاه انسان تاثیر مستقیم دارد.

حجتالاسلام  والمسلمین خلیلی افزود: شهید مطهری نیز بر این تاثیرگذاری تاکید دارد و در این راستا آیت‎الله العظمی جوادی آملی گفتند، زمانی که در قم هستم بهتر درک و فهم هستم تا اینکه از قم خارج می‎شوم؛ یعنی اینکه محیط علمی و معنوی قم در درک و فهم انسان تاثیردارد.

وی با ذکر خاطره ای از آیت‎الله‎العظمی بهجت بیان کرد: آیت الله مسعودی خمینی در خاطره ای ذکر کرد که مرحوم آیت الله العظمی بهجت در حرم مطهر(س) و در حال زیارت به بنده عرضه کردند که به این خدام حرم بگویید که با صدای بلند فریاد نزدند زیرا ملائک در این صحن لانه دارند؛ به این دلیل است که بیان می کنیم که محیط شهر قم محیطی مبارک است.

حجتالاسلام والمسلمین خلیلی اظهارکرد: مرحوم آیت الله مشکینی بیان کرد، در زمان امام صادق(ع) کاروانی به حج مشرف شد، ولی فردی که به عنوان حافظ قافله بود خدمت امام شکایت کرد، که چرا نگهبان قافله شده است و دیگران به حج رفتند، ولی امام به وی فرمودند، شما بیشترین پاداش را از حج بردید، زیرا همه دغدغه شما آن بود که حجاج با امنیت کامل به حج بروند؛ به همین خاطر باید روحیه خدمت گذاری را در جامعه ترویج دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha