سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت الاسلام  و المسلمین محمد جعفر منتظری

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین منتظری گفت: برای حل مسائل اختلافی بین طب و قضاء لازم است گروهایی با تجربه از حوزیان و پزشکان دورهم قرار گیرند و به حل و فصل آن بپردازند تا نظریه ثابتی ارائه شود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد جعفرمنتظری پیش ازظهر امروز درششمین همایش سراسری طب و قضاء که با حضورمسئولین، رؤسای دادگستری و سازمان پزشکی قانونی و اساتید حوزه درسالن اجتماعات مرکزفقهی ائمه اطهار(ع) درقم برگزارشد با بیان اینکه از همه کسانی که برای برپایی این همایش زحمت کشیده اند تشکر کرد و گفت: قطعا از این همایش ها تجربیاتی بدست می آید و لازم است تجربیات آن را دراختیار دیگران قرارد داد.

دادستان کل کشور به اهمیت و جایگاه شغل پزشکی اشاره کرد و افزود: حضرت علی(ع) فرمودند« پزشک دارای ویژگی هایی است از جمله آن تقوا، خداترسی، خیرخواه و تشخیص درست بیماری و درمان صحیح است».

وی درمعنای تقوی الهی در پزشکی گفت: پزشک کسی است که اسرار بیمار را حفظ کند به عنوان امانت آن را در قلب خود نگه دارد و در جای بازگو نکند. چه بسا در مواردی آبرو ناموس بیمار به پزشک واگذار می شود و اگر طبیب خدا ترس و امانت دارد نباشد، معلوم نیست  چه حوادثی اتفاق خواهد افتاد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری باتاکید براینکه وزارت بهداشت لازم است طبیب زن، برای معالجه زنان بیمار تربیت کند، اظهارداشت: اما براساس دین در مواردی مراجعه زن بیمار به طبیب مرد را جایز دانسته اند، ولی باید تقوای الهی را رعایت کند.

دادستان کشور با تاکید براین که متأسفانه درمواردی شاهد بی تقوای بعضی پزشکان هستیم، اظهارداشت: طبیب موفق کسی است که بتواند با بیمار خود رابطه عاطفی برگزاری کند و به نحو درست بیمار را درمان کند و راه درمان آن اگر نمی داند، از دیگران که اصلح از او درطبابت می باشند، مشورت بگیرد.

وی درمعنای طبیب عنوان کرد: طبیب کسی است که در صدد درمان، معالجه و طیب کردن بیماراست و حتی در روایتی ازمعصومین(ع) به همین مسئله اشاره شده است که طبیب یعنی پاک کننده یا پاک سازی درون و بیرون ازبیماری روحی، روانی و جسمی.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان این که عنصر اصلی طبابت دقت و تمرکز پزشک بر بیمار همراه با مهربانی است، اظهار داشت: بعضی در جامعه تصور می کنند پزشک خوب کسی است که برای بیماری مشخصی، داروهای متعددی بنویسد، در حالی که این تصوراشتباهی است، دکتر خوب آن است که با برخورد درست و عاطفی و تشخیص صحیح و به موقع بیماری را رفع کند و بیمار را از درد نجات دهد.

دادستان کشور با تاکید براینکه شفاء بیماری و درمان حقیقی ازخدای متعال است و طبیب تنها وسیله است، اظهارداشت:اگر نگاه طبیب این باشد که او تنها وسیله است قطعا می تواند اثرات آن دوچندان باشد. 

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری همایش باید این باشد که برعلم پزشکان بیافزاید و هرچه قدر درعلم طب، تحقیقات صورت گیرد به اسرار خلقت پی خواهیم برد گفت: باید همه تلاش کنند، علم پزشکی خود را افزایش دهند.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری بابیان اینکه آمدن تکنولوژی اگرچه مفید است و مضراتی دارد و باعث کم دقتی، کندی و تـأخیر درتشخیص و بی حوصلگی طبیب شده، اظهار داشت: اگر پزشک علم لازم برای تشخیص بیماری نداشته باشد،نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه بر بیماری هم خواهد افزود و حتی بیمار را هم در رنج و انده خواهد افکند.

دادستان کل کشور با تاکید براینکه موضوع بررسی مبهم از مسائلی است که باید به صورت مستمر مورد بحث و تبادل نظر بین پزشکان و قضات قرار گیرد، اظهارداشت: نظریه پزشکی یکی ازمکمل های عدالت در امر قضاء است و برای رسیدن حکم به صواب و عدالت نظریه دقیق پزشکی قانونی ضرورت دارد.  

وی با تاکید براینکه متأسفانه بعضی ازپزشکان به احقاق حقوق دیگران توجهی ندارند، گفت: ارائه نظردرمورد بیماری نباید امری و یا دستوری باشد، بلکه مهمترین رسالت پزشک قانونی برای میزان صدمات وارده موضوع کشف و سرایت است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه علائم بیماری نیاید الگو برای بیمار دیگر باشد، به مسئله تعارض قانون و فعل از سوی بعضی افراد اشاره کرد و اظهار داشت: نباید این نوع سخنان را زد چون درشورای نگهبان فقهاء نشسته اند و با مشورت نظرمی دهند، ولی باید این سخن را زد آنها هم معصوم نیستند.

دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه موضوع تعارض ممکن در بعضی مسائل حقوقی ایجاد شود، گفت: بعضی از تعارضات ممکن است دراجرایی قانون پیش بیاید و این نوع تعارضات لازم است در همین همایشها از بین برد.

وی با بیان اینکه درمسائل اختلافی باید نظرولی فقیه یا قانون را اجرا کرد، اظهارداشت: برای حل مسائل اختلافی بین طب و قضاء لازم است گروهایی با تجربه از حوزیان و پزشکان دورهم قرار گیرند و به حل و فصل آن بپردازند و تا نظریه ثابتی ارائه شود.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha