چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ |۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 17, 2024
 دکتر یوسف خان محمدی

حوزه/ استاد دانشگاه گفت: وقتی موضوع مدیریت جامعه از منظر قرآن کریم بررسی می‌شود چاره‌ای جز ارجاع به آیات سوره مبارکه شوری نیست و از دیدگاه حضرت آیت‌الله اردبیلی نیز جامعه مطلوب قرآنی تحقق پیدا نمی‌کند مگر به‌صورت شورایی و پایبندی به فکر جمعی.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» دکتر یوسف خان محمدی در چهارمین نشست علمی از سلسله  پیش نشست‌های همایش بزرگداشت آیت‌الله‌العظمی سید عبدالکریم موسوی اردبیلی، با محوریت سیر اندیشه‌های سیاسی ایشان که در دانشگاه مفید در قم برگزار شد، اظهار داشت: در مبحث شوری و فلسفه مشورت، رأی با اکثریت و تفکر جمعی است که در مورد قانون اساسی نیز این مسئله صدق می‌کند.

وی افزود: اگر هویت‌ها و زیرساخت‌های فرهنگی جامعه ایران را تعمیق دهیم در سه دسته، قابل‌ تقسیم بندی است که اسلام‌گرایی، ناسیونالیسم و ایران گرایی و تمدن غرب با تمام جاذبه‌های خود بخشی از هویت مردم ایران و حتی جهان اسلام را تشکیل داده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در عصر پهلوی به  ایران گرایی و غرب‌گرایی توجه بیشتری توسط عوامل حکومت شد و نتیجه آن نیز دقیقاً بر توجه و اقبال بیشتر مردم به‌سوی اسلام تمام شد  چیزی که در بعد از انقلاب حالت معکوس داشته و نخستین فردی که در تلاش تعدیل بین حس ایران خواهی با غرب‌گرایی با اسلام‌گرایی بود مرحوم نائینی بود و بعد از ایشان نیز جریان‌های فقه سیاسی، نگاه فلسفی به نگاه دموکراسی توسط دکتر مهدی حائری و جریان سوم جریان قرآن گریان هستند که آیت‌الله موسوی اردبیلی نیز ازجمله  افراد برجسته این جریان است.

خانمحمدی  ادامه داد: ازجمله عقاید جریان قرآن گرایان این است که ورود به حوزه عمومی جامعه مانند عرصه سیاست منوط به اجازه تمام افراد آن حوزه است و در روزگار فعلی نیز این اجازه بارأی گیری  انجام می‌شود و قابل‌دستیابی است.

وی خاطرنشان کرد: واژه امت، کلمه و مفهوم  مطلوب و اساسی است که ایشان برای استفاده از مفهوم حکومت و سیاست بهره برده و ایشان مؤلفه‌های اساسی جامعه مطلوب سیاسی را نیز در قرآن کریم برجسته و مطرح می‌کند  هرچند که قرآن کتاب سیاست، اقتصاد و فرهنگ نیست، بلکه  صرفاً آموزه‌های در قرآن کریم در این  زمینه‌ها وجود دارد و شکل و مدل حکومت نیز در قرآن مطرح نشده که این مطلب وظیفه متفکران است که از این آموزه‌ها طبق نیازهای امروزی جامعه استفاده‌های لازم را ببرند.

خان محمدی بابیان اهمیت و توجه ویژه آیت‌الله اردبیلی به‌نظام خانواده اضافه کرد: آیت‌الله اردبیلی اصل و اساس جامعه را خانواده می‌داند و معتقد است که خانواده برای ایجاد تفکر شکل‌گرفته و در این‌ بین نیز به‌ تساوی حقوق زن و مرد معتقد شده همچنین مسئله اخلاق نیز از جمله ویژگی‌های تفکر آیت‌الله اردبیلی است که صداقت و یکرنگی نیز ویژگی مهم اخلاق در عرصه سیاست بوده که نوک پیکان آن  نیز به‌سوی مسئولان است.

این استاد دانشگاه با بیان برخی از ویژگی‌های جامعه مطلوب قرآنی در دیدگاه آیت‌الله اردبیلی، تأکید کرد: توجه به سرمایه اجتماعی و حفظ اعتماد و امید مردم نسبت به حکومت، قانون مداری و عمل به قانون، شریعت و اسلام سازی قوانین سیاسی حکومت، حقوق بشر و  اعتدال و میانه‌روی ازجمله مهم‌ترین و عمده‌ترین مواردی است که در جامعه مطلوب و قرآنی آیت‌الله موسوی اردبیلی مورد توجه است، همچنین بحث منافقین، جهاد و امنیت نیز از دیگر شاخص‌های جامعه مطلوب قرآنی در اندیشه آیت‌الله اردبیلی است.

وی  با تأکید بر اهمیت نظریه شوری و عمل به این توصیه ارزشمند الهی در امور سیاسی ادامه داد: وقتی موضوع مدیریت جامعه از منظر قرآن کریم بررسی می‌شود چاره‌ای جز ارجاع به آیات سوره مبارکه شوری نیست و از دیدگاه آیت‌الله اردبیلی نیز جامعه مطلوب قرآنی تحقق پیدا نمی‌کند، مگر به‌صورت شورایی و پایبندی به فکر جمعی.

خان محمدی بابیان جایگاه قوانین مجلس شورای اسلامی در تفکر سیاسی حضرت آیت‌الله موسوی اردبیلی گفت: قوانین مجلس شورای اسلامی  در صورتی حکم شریعت است که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با آزادی کامل قانون‌گذاری کرده باشند که نمونه‌ای از اندیشه شوری و تفکر جمعی است، همچنین وی معتقد است جز 14 معصوم تمام مسئولان احتمال و امکان خطادارند و نباید با توجیه عصمت اکتسابی باب انتقاد را ببندیم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha