سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام حكمت حكيمي فر

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار گفت: سيره پيامبر(ص) در ايجاد امت واحد، مى‌تواند مبين و مفسر اصول و معيارهايى براى وضعيت كنونى جهان اسلام باشد .

حجت الاسلام حکمت حکیمی فر در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان با تاکید بر ضرورت تقویت وحدت اسلامی، گفت: پيامبر اعظم(ص) با به ‌كاربردن استراتژى‌ها و تدابير بزرگ و اساسى، اهداف زيادى را در تأسيس و تحكيم حكومت دينى و توسعه اسلام و اصلاح امور جامعه تأمين كرد كه مهم‌ترين آن‌ها ايجاد انسجام و وحدت ملى، پيوند و وفاق اجتماعى و تأمين محيط امن، آرام و سالم و كم دردسر و فضاى رحمت و محبت در جامعه مدنى جديد مدينه طيبه بود به ‌طورى كه مى‌توان آن‌را يكى از معجزات رسول خدا شمرد كه از طريق تدبير و بسترهاى طبيعى فراهم ساخت.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار ادامه داد: حكومت دينى مبتنى بر مشروعيت سلطه حاكم از ناحيه حق تعالى است و پيامبر اعظم(ص) به‌عنوان قائد و حاكم از روز آغازين به قصد بناى اجتماع سياسى و حكومت، چارچوب كلى مسؤوليت خود را به‌عنوان رهبر و حاكم امت و دولت و براساس نبوت و رسالتى كه داشت پى‌ريزى كرد و نتيجه اين شد كه آن‌حضرت پس از هجرت به مدينه، بلافاصله تشكيل دولت داده و خود شخصاً به رتق و فتق امور پرداختند.

حجت الاسلام حکیمی فر افزود: تشكيل سازمان‌هاى متعدد از سوى پيامبر اعظم(ص)، نشان‌دهنده اين است كه اسلام، حكومت و سازماندهى دارد و اين سازماندهى به حكم تاسى به پيامبر اعظم(ص) قابل اقتباس است.

وی به مهمترین دستاوردهای حکومت پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و گفت: مهمترين دستاورد حكومت دينى پيامبر اعظم(ص)، ارائه اين اصل مى‌باشد كه تشكيل حكومت دينى و حفظ آن در صورت وجود شرايط و رفع موانع، از اهم واجبات الهى، بلكه مقدم‌ترين وظيفه دينى است و اين خود خط بطلانى بر انديشه جدائى دين از سياست در طول تاريخ است و ما امروز مفتخريم كه پيروزى انقلاب اسلامى و تأسيس جمهورى اسلامى بر مبناى ولايت مطلقه فقيه، طرح فرضیه حكومت در اسلام را از مرحله انديشه به عرصه عمل درآورده است.

ضرورت طرح مسأله وحدت اسلامى‌

مدیر مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان بیجار در ادامه با بیان این که مسأله «وحدت اسلامى» و نقش مؤثر پيامبر اكرم(ص) در ايجاد و گسترش آن قابل توجه است، اظهار کرد:مسأله وحدت اسلامى و نقش پيامبر اكرم(ص) در ايجاد آن، در تحليل و بررسى سيره نبوى، از جمله موضوعات بسيار مهمى است كه هر متفكر اسلامى در آغاز مطالعه با آن مواجه مى‌شود.

وی تصریح کرد: بدون ‌ترديد، موضع ‌گيرى‌هاى پيامبر(ص) در اين مورد، در نقش مقام نبوت و رسالت، داراى ارزش ويژه‌اى براى مسلمانان خواهد بود؛ چرا كه خداوند مى‌فرمايد: «لقد كان لكم فى رسول الله اسوة حسنة لمن كان يرجو الله و اليوم الآخر و ذكر الله كثيرا»

حجت الاسلام حکیمی فر با اشاره به اینکه مسلمانان موظف به تعقل و تفكر در ابعاد حيات حضرت رسول(ص) هستند، گفت: علامه طباطبائى(ره) مى‌نويسند: «كلمه «اسوه» به‌معناى اقتدا و پيروى است... اسوه در مورد رسول خدا(ص) عبارت از پيروى اوست و اگر تعبير به «لكم فى رسول الله» كرد، كه استقرار و استمرار در گذشته را افاده‌كند، براى اين بود كه اشاره كند.... شما هميشه بايد به پيامبر تاسى كنيد و معناى آيه اين است كه به او تاسى كنيد، هم در گفتارش و هم در رفتارش.»، بنابراين، بررسى سيره پيامبر (ص) در تحقق وحدت اسلامى، به‌عنوان يكى از زيرمجموعه‌هاى بررسى سيره نبوى، ضرورت مى‌يابد.

شناسايى سيره وحدت‌

وی ادامه داد: سيره پيامبر(ص) در ايجاد امت واحد، مى‌تواند مبين و مفسر اصول و معيارهايى براى وضعيت كنونى جهان اسلام باشد. بدين‌ترتيب، مسأله وحدت اسلامى نه تنها در مجموعه مباحث سيره نبوى يا سيره سياسى، بلكه به‌عنوان موضوعى كه اكنون مورد ابتلاى جوامع اسلامى است، مورد توجه قرار مى‌گيرد. ازاين‌رو، با نظرى به تاريخ اسلام و پيامبر اكرم(ص)، استخراج و استنباط دستورالعمل‌هاى لازم براى به‌كارگيرى در زمان معاصر ممكن خواهد شد.

وحدت اسلامى‌

امام جمعه شهر توپ آغاج کردستان افزود: وحدت اسلامى نيز به‌كارگيرى ابزار تحقق امت واحد به‌عنوان يك آرمان نهايى، در سطح جوامع اسلامى و جهان اسلام خواهد بود: «واعتصموا بالله هو موليكم فنعم المولى ونعم النصير» بنابراين، بار مفهومى وحدت اسلامى، شامل تمامى تصميمات، سياست‌گذارى‌ها و تدابيرى مى‌شود كه پيامد آن‌ها سبب تحقق وحدت امت اسلامى و در راستاى تبديل جوامع اسلامى به امت واحد الهى است. ازاين‌رو، خداوند می‌فرمايد: «واعتصموا بحبل الله جميعا ولا تفرقوا...»

وی گفت: پيامبر اسلام(ص) بارها و به زبان‌هاى گوناگون مى‌فرمودند: «الجماعة رحمة والفرقة عذاب» بايد مردم از بربريت (صحرانشينى) دست بردارند و به‌سوى اجتماع و سواد اعظم روى آورند. ديرنشينى و رهبانيت در اسلام نيست و دست خدا همراه با جماعت است. از سوى ديگر، سعى پيامبر(ص) در حذف‌ انگيزه‌هاى عشيره‌اى و نيز جايگزينى علايق و تمايلات اصيل و مذهبى، راهى براى تشكيل يك نظم واحد سياسى با حاكميت قانون الهى است: «انما وليكم الله ورسوله والذين امنوا».

وی تاکید کرد: پيامبر اكرم(ص) پس از آغاز مبارزه سياسى در محيط متشنج و ناهمگون مردم جاهلى، به‌دنبال ايجاد يك محور واحد و كوشش براى جلب‌ انگيزه‌هاى اجتماعى مردم آن روزگار بود: «ان الحكم الا لله يقص الحق وهو خير الفاصلين» آن روز كه شش تن پيامبر(ص) را در نزديكى عقبه ديدند و سخنان او را شنيدند، گفتند: اميد است خدا تو را وسيله‌ى سازد تا مردم ما را با هم آشتى دهى و متحد سازى. بدين‌ترتيب، خط‌مشى سياسى پيامبر اكرم(ص) نه تنها وحدت‌بخشى به يك جمعيت در محيط مساعد يثرب آن زمان بود، بلكه در سراسر سرزمين عربستان گسترش يافت و سپس تلاش برای دعوت توحيدى - سياسى ساير ملت‌ها براى الحاق به جامعه اسلامى و در نهايت، تشكيل يك امت جهانى واحد بود؛ زيرا «ان الدين عندالله الاسلام»

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha