شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
تصاویر/ همایش تجلیل از نقش شامخ مقام روحانیت و یاران حضرت امام خمینی(ره) در پیروزی نهضت انقلاب اسلامی _آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه گفت: اجتماعی و سیاسی بودن حوزه های علمیه از خصائص این نهاد دینی و علمی است که راز نفوذ او نیز می باشد؛ حوزه همچنان مردمی خواهد ماند و همراه با رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید در کنار محرومان به ایفای نقش می پردازد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله اعرافی پیش از ظهر امروز در مراسم تجلیل از نقش شامخ مقام روحانیت و یاران حضرت امام خمینی(ره) در پیروزی نهضت انقلاب اسلامی که در سالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، اظهار داشت: حضور در مراسم رونمایی از اسناد ساواک مرتبط با آیت الله العظمی نوری همدانی را از وظایف خود دانسته و از سوی شورای عالی حوزه های علمیه، مراتب سپاس خود را تقدیم این مرجع عالی مقام می نمایم؛ چراکه مبارزات چشمگیری در پیروزی انقلاب اسلامی ایران داشته اند.

وی با بیان این مطلب که اگر به تاریخ حوزه های علمیه مراجعه کنیم، سخنان فراوانی وجود دارد که هنوز به درستی تبیین نشده است، ابراز داشت: بنده قریب به 20 سال قبل در دانشگاه لوزان سوئیس و با درخواست خود آنان، درباره روحانیت و حوزه های علمیه سخن گفته و با اینکه نزدیک به نیم روز به طول انجامید، تمام مهمانان با شگفتی کامل مشغول به نکته برداری بوده و تا پایان برنامه حضور داشتند؛ چراکه روحانیت با دست خالی، کاری بزرگ انجام داده بود.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: پس از انقلاب اسلامی بیش از 100 مرکز و مؤسسه پیرامون انقلاب اسلامی راه اندازی شده تا دستاوردهای بزرگ آن را به ثبت برسانند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به نفوذ روحانیت و مرجعیت، تصریح کرد: اگر به فاصله نیم روز فتوای مرجعیت نجف و هدایت های هوشمندانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی نبود، بغداد سقوط کرده و دمشقی وجود نداشت.

امام جمعه قم بیان داشت: اگر این زنجیره ادامه پیدا می کرد، وضعیت در یمن، لبنان، کردستان عراق و ... اینگونه نبوده و شاهد شکل دیگری در این کشورها بوده ایم.

آیت الله اعرافی با بیان این مطلب که امروز در آستانه صد سالگی حوزه های علمیه قرار داریم، اظهار داشت: حوزه با این تاریخ بزرگ و اثرگذار، نیازمند دائره المعارف و موسوعه تاریخ حوزه های علمیه و جایگاه روحانیت و مرجعیت است تا سیر تاریخی این نهاد دینی تبیین شود.

* نگاهی به ویژگی های حوزه های علمیه از گذشته تاکنون

وی با اشاره به ویژگی های حوزه های علمیه، ابراز داشت: حوزه های علمیه پایگاه اندیشه های علمی، فلسفی، ادبی، کلامی و ... علوم اسلامی است که پدیده مبارکی بوده و نهادهای حوزوی در فراز و فرود بیش از هزار ساله و در عین مرارت ها و آلام بسیار سنگین، افتخار بسیاری آفریده و اثرگذار بوده است.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: نظیر حوزه های علمیه در بُعد معنوی، اخلاقی، گذشت از خود و پا گذاشتن بر روی اهوای نفسانیه وجود ندارد و روح مجاهدت و مقاومت در راه خدا از دیگر ویژگی های این نهاد دینی و علمی است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: اجتماعی و سیاسی بودن حوزه های علمیه از دیگر خصائص این نهاد است که راز نفوذ او نیز می باشد؛ حوزه، همچنان مردمی خواهد ماند و همراه با رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید در کنار محرومان به ایفای نقش می پردازد.

امام جمعه قم بیان داشت: باید قدردان تحول تمدنی که از سوی حوزه های علمیه صورت پذیرفته، بود؛ البته همه مردم، اصناف، دانشگاهیان، جوانان و ... در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش داشته و حرکتی پررنگ داشته اند.

آیت الله اعرافی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در حوزه علمیه قم بر قله قله ها نشسته و دل ها را تصرف و جان ها را تسخیر کرده بودند؛ البته بزرگان دیگری نیز حضور داشته که بسیار محبوب بوده و قدردان آنان هستیم؛ اما جایگاه امام راحل بسیار پررنگ بوده است.

* آیت الله العظمی نوری همدانی از نگاه مدیر حوزه های علمیه

وی ابراز داشت: حضرت آیت الله نوری همدانی از چهره های ممتاز در دوران انقلاب اسلامی ایران و دارای شخصیتی انقلابی همراه با علم، فضل و فقاهت بوده اند.

مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: دانش بالا، فقاهت، جامعیت، توجه به معارف گوناگون اسلام، تهذیب، بدون نقطه ضعف، شجاعت، بی باکی، استمرار بر مسیر ولایت و امامت، همراهی با رهبر معظم انقلاب و ... از ویژگی های حضرت آیت الله نوری همدانی از گذشته تا به امروز است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: ایشان در برابر طوفان ها، محکم ایستاده و فعالیت های اثرگذاری در انقلاب اسلامی داشته اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha