شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله سلیمانی - سیستان

حوزه/ آیت الله سلیمانی گفت: خداوند در قرآن فرموده است که" شدت" در مقابل دشمنان جلوتر از "رحم" بر یکدیگر است، ولی مسلمانان وقتی «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّار» را فراموش کردند، «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» را نیز فراموش کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سلیمانی، صبح امروز در کمیسیون تخصصی «تمدن نوین اسلامی به مثابه راهبرد وحدت اسلامی»، در تهران گفت: اسلام به شکل اتم بر جامعه انسانی عرضه شده است؛ در این بین باید ببینیم که چه مشکلی در جامعه اسلامی به وجود آمد که امروز نیازمند بازخوانی مجدد و تجدید نظر در حوزه عملکرد مسلمین نسبت به اسلام داریم.

وی افزود: جامعه اسلامی تحت قرون متمادی پایبندی به اسلام عزیز را به شایستگی نشان داده است؛ جنگ صلیبی و دفاع جانانه از مسلمین در مقابل هجوم غربی ها نشان دهنده پایبندی مسلمین به مبانی اعتقادی دینی است.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان اظهارکرد: در دوره اخیر، ضعف و سستی و فشل شدن جامعه اسلامی ایجاد شد، ولی باید ببینیم که این ضعف ریشه در چه بخشی از جامعه اسلامی دارد؛ تردیدی نیست که اسلام، آیینی است که از دوران نخست، با نفی طاغوت شکل گرفته است.

وی گفت: اسلام دستور نفی طاغوت و اثبات الله را داده است و بیان قولوا لااله الاّالله را به ما امر فرمودند؛ سپس فرمودند که از طاغوت اجتناب کنید.

آیت الله سلیمانی با بیان این که آنچه موجب ضعف جامعه اسلامی شد، عدم اجتناب از طاغوت بود، وگرنه شعار الله همیشه در ماذنه ها طنین انداز بود، ابراز داشت: شناخت طاغوت و شناخت شگردهای رفتاری طاغوت برای مسلمین و عمدتا برای حکام جوامع اسلامی در نقطه ابهام قرار داشت و از همین جا نیز زمینه تفرقه جامعه اسلامی آغاز شد که جزو پیش بینی های نبی مکرم اسلام(ص) نیز بود.

وی گفت: از زمانی که فرهنگ شهادت از جامعه اسلامی رخت بربست و فرهنگ اشرافی گری و دلدادگی به دنیا در بین حکام اسلامی جا باز کرد، این حکام برای حفظ منافع خانوادگی خود نیازمند به حمایت استکبار و طاغوت نیازمند بودند و کشورهای خود را به پایگاه طواغیت دوران خود قراردادند.

نماینده ولی فقیه در استان سیستان وبلوچستان اظهارکرد: در این هنگام بود که از اسلام، نیم رخی به نام «الله» بیشتر باقی نماند و نیم رخ دیگر که «لااله الاالله» بود، نزد مسلمانان بی اعتبار بود؛ در اینجا است که باید به تمدن نوین اسلامی روی بیاوریم و نیم رخ فراموش شده اش را که نفی طاغوت بود به خوبی دریابیم و در همه ارکان جامعه اسلامی احیا کنیم.

وی گفت: آیة الکرسی به ما می فهماند که نفی طاغوت پیش از اثبات «الله» ذکر شده است؛ در آیه ای که شرط بودن پیامبر را برای ما تبیین کرد، اول بحث «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّار» بیان شد و سپس بحث «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» مطرح شد؛ وقتی «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّار» از جامعه اسلامی رخت بر بست «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» نیز بی معنا شد؛ در تمدن نوین اسلامی، اول باید «أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّار» را محقق کنیم تا «رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ» محقق شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha