دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تصاویر/ نخستین کنگره یک‌هزار شهید روحانی استان قم

حوزه/ حمایت از حوزه از سوی دولت به منظور دولتی شدن حوزه نیست، بلکه فراهم کردن زیر ساخت های لازم حوزه برای انجام فعالیت های بهتر دینی و ترویجی است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین سعیدی  شب گذشته در اولین کنگره یک هزار شهید و ایثارگر روحانی استان قم که در مدرسه علمیه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد، به رسالت علما و روحانیت درعصر کنونی و تفاوت مسئولیت علما در دوره قبل و بعد انقلاب اشاره کرد و گفت: بزرگان به ما یاد داده اند که متغیرهایی در هر عصر و در موضوعات وجود دارد؛ ما معتقدیم  متغیرها براساس نوع زمان و موضوع قابل تغییر است، در زمان پیامبر(ص) تکلیف در مقابل مخالفین یک چیز و در زمان امیرالمومنین(ع) تکلیف چیز دیگری بود.

نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران افزود: در عصر ما در دوره قبل و بعد انقلاب متغیرهایی وجود داشت و علما باید به این متغیرها توجه کنند چون علما در ادامه راه انبیاء و وارث راه آنها می باشند.

وی عنوان کرد:  قبل انقلاب تا کنون  دسته های مختلفی از علما بوده اند دسته ای دارای رسالت هایی چون  تبیین دین، مبارزه با  دشمنان و مقابله با اندیشه غیر دینی و مبارزه  با طاغوت و ایجاد حاکمیت  دینی بوده اند و در این صف عالمانی چون میرزای شیرازی، میرزای دوم ، ملا علی کنی، شیخ شهید ، آیت الله مدرس، آیت الله کاشانی و شهید صدر را می بینم که در پهنه تاریخ اسلام علیه ظلم و استعمار جنگیدند و جهاد کردند تا دین به این مرحله رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی گفت: دسته دیگری از علما هم کسانی بوده اند که تنها دارای نفوذ معنوی بوده و در سیاست دخالت نمی کردند  از این دسته نیز می توان به میرزای قمی در زمان فتح علی شاه نام برد.

نماینده ولی فقیه در سپاه  با اشاره به متغیر های عصر کنونی افزود: اولین تغییر در ماهیت حکومت ایجاد شده است، در زمانی حکومت، رژیم طاغوت بود، امروز حکومت بر مبنای اسلام است؛ سوال این است در مقابل این متغییرها چگونه باید رفتار کرد؛ نمی شود همان طور که در زمان گذشته رفتار کرد در زمان فعلی هم برهمان رویه عمل کرد بلکه لازم است براساس تغییر حکومت، به رسالت ها عمل کرد.

وی عنوان کرد: متغییر دیگر سیستم دینی است، شواری نگهبان حاکم و نگهبان دینی است، این شورا رسالتی دارد که یکی از آن حفظ و حراست از نظام و انقلاب است، انقلابی بودن یعنی اینکه  باید متغیرها را به خوبی شناخت و بر اساس متغیر تکلیف مداری کرد. 

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی گفت: متغیر بعدی تبدیل سیتسم لیبرالیستی به مردم سالاری دینی است؛ این مدل را که طرحی جدید است  باید از سوی علمای ربانی  ترویج  وشاخصه ها  ارکان مهم را مشخص کرد.

نماینده ولی فقیه در سپاه در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: وقتی سخن از حمایت مالی از حوزه می شود، داد و فریاد عده ای بلند می شود، حاضر نیستند برای زیر ساخت های حوزه قدمی بردارند با اینکه حوزه در ارتباط با دین مردم است، اما حاضرند برای سایر مسائل دیگری هزینه کنند که چندان اثری برای جامعه ندارد، حمایت از حوزه از سوی دولت به منظور دولتی شدن حوزه نیست بلکه فراهم آوردن زیر ساخت های لازم  حوزه برای انجام فعالیت های بهتر دینی و ترویجی است. این بی انصافی در حق حوزه است که بگویم کمک به حوزه به  معنای دولتی شدن است.

 وی به متغیرهای عصر کنونی اشاره کرد و گفت: یکی از این متغیرها این است که در یک برهه زمانی شیعه در انزوا بود اما بعد از انقلاب، شیعه جهانی و محور مقاومت  می شود، نباید این آثار و برکات انقلاب را در نظر نگرفت و علما باید توجه جدی به این متغیرها کنند.

نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: متغیر دیگر تغییر سوسیالیزم و کاپیتالیزم به مدل حکومت برمبنای اسلامی بوده است، امروز باید از جبهه اسلام نهایت بهره را ببریم و به وسیله مبانی اسلام از حقانیت دین دفاع کنیم.

وی عنوان کرد: متغیر دیگر  مواجهه تمدن غرب با تمدن اسلام است ؛ متفکران غربی تمدن اسلامی را بزرگترین خطر برای خود می دانند. هنر امام راحل این بوده   براساس اسلام حکومت دینی  حکومت را اجرا  و جهانی کرد و هیمنه دو ابر قدرت شرق و غرب را درهم شکست. 

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان اینکه در حماسه 9 دی باید مرزبندی خود را مشخص کنیم گفت: اولین  مرزبندی در9 دی تفکر اسلام ناب برمبنای گفتمان علوی و نبوی درمقابل گفتمان اسلام سکولار بود. 

نماینده ولی فقیه در سپاه افزود: در فتنه 88 بعضی ها می خواستند ایران را تبدیل به ژاپن اسلامی کنند ولی این مسئله محقق نشد و قدرت انقلاب فرامنطقه ای شد.

وی عنوان کرد: مرزبندی دیگر حماسه این است که بعضی از مساجد انقلابی بوده و انسانهای انقلابی را تربیت می کنند و بعضی مساجد بی تفاوت و بعضی انسانهای منافق تربیت می کنند باید تلاش  شود در مساجد انقلابی جوانان انقلابی تربیت و رشد کنند تا آینده انقلاب از هر لحاظ تأمین شود.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha