سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حق جو -حاتمی نیا

حوزه/ دو تن از کارشناسان حوزوی با تاکید بر این که آموزش هنگام عقد، ضرورتی بر محور آموزه های دینی به شمار می رود، آموزش سبک زندگی دینی را راهی به سوی کاهش طلاق در جامعه دانستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، بنا بر گفته رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان کشور قرار است در آینده ای نزدیک، طرح جدید کارگروه ملی کنترل و کاهش طلاق تحت عنوان "آموزش های هنگام عقد در کشور" اجرایی گردد.

در آغاز نیز قرار است این طرح در دو استان تهران و البرز اجرا شده و در ادامه در 10 استان کشور و سپس در همه استان ها به مرحله اجرا درآید.

در خصوص این که اجرای چنین طرح هایی تا چه حد می تواند منجر به استحکام نهاد خانواده شده و به ویژه جلوی رشد فزاینده طلاق در کشور را بگیرد با حجت الاسلام و المسلمین محمود حاتمی نیا، دادیار دادسرای دیوان عالی کشور و نیز حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین حق جو از مشاورین مطرح و شناخته شده حوزه علمیه قم گفتگویی کرده ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

نگاه کارشناسی به معضل طلاق باید جامع باشد

حجت الاسلام و المسلمین حاتمی نیا با اشاره به تصویب طرح هایی مبنی بر آموزش پیش از ازدواج و هنگام عقد برای مقابله با افزایش طلاق در کشور اظهار داشت: به هر حال این طرح ها در روند کاهش آمار طلاق تاثیر گذار است، اما باید نگاه کارشناسی نسبت به این قضیه وسیع تر و جامع تر باشد به این معنا که به هر حال بخشی از دلایل ازدیاد طلاق به عنوان یک معضل اجتماعی به این مساله برمی گردد که زن ها غالباً کارمند و شاغل هستند و متکی به درآمد خود می باشند و مثل گذشته نیست که متکی به شوهر و درآمد او باشند و از این رو گاه با کوچکترین مساله ای جرقه بحث طلاق و دادگاه مطرح می شود و حال آن که نباید این گونه باشد.

وی افزود: آنچه مهم است این که ما در خلال این کارگاه ها و آموزش های پیش و حین عقد باید به زوجین بگوییم که اگر سبک زندگی غلطی داشته باشند به مشکل برمی خورند که قطعاً یکی از ثمرات شوم آن طلاق در سال های ابتدایی زندگی است.

این کارشناس مسایل دینی همچنین گفت: به نظر بنده ، دادن آزادی های بیش از حد چه به زنان و چه به مردان باعث می شود که کانون خانواده سست و تضعیف شود و در این بین بی شک ارایه آموزش هایی از قبیل این طرح تا حدی می تواند بستری فراهم کند که آسیب های پیش رو به حداقل ممکن کاهش یابد و از این رو اجرای این طرح ها به شرطی که متناسب با مقتضیات و شرایط هر منطقه ای باشد ، مفید و موثر است.

لزوم آسیب شناسی بر اساس اقتضائات زمانی و مکانی

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین حق جو ، مشاور امور خانواده و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز معتقد است: به خاطر ارتباط با اقشار مختلف و برنامه های مشاوره ای نظر بنده این است که در وهله نخست ما باید آسیب شناسی مربوط به گروه سنی ، علمی و منطقه ای داشته باشیم تا بر اساس آسیب های ویژه ای که وجود دارد ، محورها و موضوعات را تبیین، آسیب ها را شناسایی کرده و برایش راهکارهای مناسب و اثرگذار ارایه دهیم.

وی افزود: ما باید مهارت های انتخاب همسر و بعد از آن مهارت های همسرداری را به نسل جوان آموزش دهیم که بخشی از این مهارت ها می تواند در همین کلاس ها و کارگاه ها انتقال داده شود.

با نسخه غربی ها نمی توانیم بر مشکلات غلبه کنیم

این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی مشکلات از آن جا به وجود می آید که ما در بحث مشاوره و انتخاب همسر به دنبال تبعیت از اندیشه ها و فرهنگ غربی می اُفتیم و حال آن که اگر به محتوای غنی دینی خودمان تکیه کنیم بسیاری از مشکلات خود به خود مرتفع می شود و گرفتاری چندانی نخواهیم داشت.

وی گفت: از این حیث آنچه مهم است این که مطالب با رویکرد و نگاه دینی و البته متناسب با اقتضائات زمانی و مکانی و البته در نظر گرفتن آسیب ها، به مخاطب منتقل شود.

حجت الاسلام و المسلمین حق جو بیان داشت: ما باید بر اساس آموزه های صادر شده در کلام و سیره اهل بیت (ع) و نیز معارف نورانی قرآن، مهارت های زندگی و به خصوص همسرداری را شاخصه کار خود قرار دهیم در غیر این صورت اگر صرفاً به حرف و شعار بسنده کنیم، نتیجه مورد نظر را نمی گیریم.

مهارت های درست زندگی کردن را به زوجین بیاموزیم

وی در ادامه با بیان این که طرح هایی مثل آموزش های هنگام عقد می بایست ابتدا در برخی شهرها و مناطق اجرا شده و نقاط قوت و ضعف آن شناسایی گردد، افزود: در این باب باید به مسایلی چون تفاوت زن و مرد، بحث کفویت ، لزوم ایثار و گذشت زوجین در طول زندگی و ... پرداخته شود تا به تدریج بتوان در مسیر ارتقای مهارت های زندگی گام برداشت و بی شک این رویه موثر خواهد بود به شرط آن که آموزش ها هوشمند و بر اساس یک نقشه مشخص و کاربردی باشد.

وی تاکید کرد: نکته حایز اهمیت دیگر در این خصوص این که می بایست انگیزه خوبی ایجاد شده و مشوق مناسبی باشد برای این که زوجین سر کلاس آمده و صرفاً از باب رفع تکلیف این کار صورت نگیرد بلکه با دغدغه و علاقه وارد عرصه آموزش ها شوند تا ان شاءالله خروجی این طرح های آموزشی منجر به بهبود سبک زندگی افراد به ویژه در بحث زندگی زناشویی شود.

مدیر ارتباطات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: بنده در جلسه ای برای قضات این مباحث بسیار مهم را مطرح کردم و تاکیدم بر این است که باید در این رابطه و برای جمع بندی نظرات کارشناسی در حوزه مسایل خانواده اتاق فکرهایی تشکیل شود تا مبادا طلاق به عنوان مبغوض ترین حلال الهی به این آسانی در جامعه صورت گیرد.

وی در خاتمه گفت: آنچه مهم است این که ما باید در مسیر استحکام بنیان خانواده گام برداریم و این مهم محقق نمی شود مگر آن که در عرصه آموزش و فرهنگ سازی نیز به طور جدی کار کنیم.

۳۱۳/۸

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha