پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله علوی بروجردی - مدیرعامل سایپا

حوزه/ کشور مشکل بانک، مواد اولیه و مدیریتی دارد؛ خیلی از مشکلات را می توان جمع و جور کرد؛ ولی متأسفانه با مدیریت غیر درست، کاری کردند که مشکلات افزایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، آیت الله علوی بروجردی امروز در دیدار مدیرعامل سایپا که پیش از ظهر امروز که در بیت مرحوم حضرت آیت الله العظمی بروجردی در قم برگزار شد، گفت: مجموعه شرکت سایپا از مجموعه های اساسی کشور است و سهم خوبی در اقتصاد و اشتغال دارد.

نوه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی عنوان کرد: امروز اقتصاد کشور سالم نیست و این مشکلات به خاطر ندانم کاری پیش آمده است؛ حتی سودهایی که بانک ها می گیرند نیز خود مشکل در کشور ایجاد کرده است.

این استاد حوزه اظهار داشت: امروز در دنیا بالای یک و نیم درصد جریمه وجود ندارد؛ اما کارخانه های ما ۶۰ درصد سود می دهند.

آیت الله علوی بروجردی گفت: در دنیا این طور نیست که سرمایه گذار پول داشته باشد؛ این بانک ها بودند که حمایت کرده و پول کارگر را می دادند.

نوه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی عنوان کرد: در حال حاضر، شرکت سایپا جلوی چشم مردم است و به محض اینکه قیمت محصولات آن افزایش پیدا می کند، داد مردم بالا می رود؛ اما از آن طرف فولاد و مانند آن چون درجلوی چشم نیست، اگر افزایش پیدا کند کسی حرف نمی زند.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که اگر همه چیز داخلی باشد، بهتر می توان مشکلات موجود را رفع کرد، خاطرنشان ساخت: مشکل دیگر این است که باید وسایل و دستگاها را به روز کرد؛ ولی این کارها صورت نگرفته است.

آیت الله علوی بروجردی گفت: امروز مدل اقتصاد جهانی به این نحو است که قیمت ها پایین و کیفیت ها بالا می رود؛ اما در کشور ما با وجود امکانات کم، به دنبال رقابت با صنعت خودروسازی دنیا هستیم؛‌این مسئله تحقق پیدا نخواهد کرد؛ چراکه صنعت ما مریض است و در اقتصاد مریض گرفتار شده است.

نوه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی عنوان کرد: این صنعت ورشکسته است و ما فقط اعلام ورشکستگی را داریم به تاخیر می اندازیم و اعلام نمی کنیم و آن هم به دلیل حضور این همه کارگر در شرکت سایپا است.

این استاد حوزه تصریح کرد: باید کاری کرد قیمت ها سال به سال پایین بیاید و کیفیت بالا برود؛ ولی در ایران این طوری نیست و دائم به بهانه های مختلف قیمت بالا و کیفیت پایین می آید.

آیت الله علوی بروجردی گفت: برای برون رفت از مشکل، نیاز به تیم مستقل اقتصاد داریم؛ اقتصاد منسجم، اتاق فکر و فکر خوب در اقتصاد از نیازهای ماست؛ ولی امروز اقتصاد منسجم وجود ندارد.

نوه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی عنوان کرد: در اسلام تعیین نرخ نداریم؛ در اسلام اقتصاد باز داریم؛ تعیین نرخ مرتبط با بازار، عرضه و تقاضاست؛ امروز مشکل دیگر شرکت سایپا، اقتصاد دولتی است و از اول جنگ به این نحو پیش رفته است؛ همه چیز در دست دولت بوده و الان هم این طوری است.

این استاد حوزه افزود: سرمایه تنها به پول نیست؛ مغز، سرمایه است. سرمایه گذار، سرمایه است؛ ولی ما آنها را به عنوان زالو می شناسیم و کاری کردیم سرمایه گذاران ما از کشور رفته و در کشورهای دیگر سرمایه گذاری کنند.

آیت الله علوی بروجردی گفت: باید ببینیم که کره جنوبی و روسیه در صنعت اتومبیل و هواپیما چه راه هایی رفته اند که موفق شده اند؟ چرا ما نتوانیم؟ در کشور همه چیز است؛ استعداد قوی، نیروی قوی؛ اما چه شد در این صنایع عقب افتاده ایم؟

نوه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی عنوان کرد: با دین، چرخه اقتصاد که تغییر نمی کند، آن رفاهی که می خواهیم برای مردم عرضه کنیم در اقتصاد سالم است؛ در کشور این همه معادن هست؛ ولی چه کرده ایم؟ این همه استعداد در کشور وجود دارد؛ اما ما چکار کرده ایم؟

این استاد حوزه اظهار داشت: امروز آلمان به کجا رسیده است؟ ما که استعدادمان از آنها بیشتر بود. امروز در ناسای آمریکا، ایرانیانی با استعداد فوق العاده مشغول به فعالیت هستند؛ این افراد دلشان می خواهد به کشور برگردند؛ اما معتقدند که شرایط برای بازگشت مهیا نیست.

آیت الله علوی بروجردی گفت: کشور مشکل بانک، مواد اولیه و مدیریتی دارد؛ خیلی از مشکلات را می توان جمع و جور کرد؛ ولی متأسفانه با مدیریت غیر درست، کاری کردند که مشکلات افزایش پیدا کند.

نوه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی عنوان کرد: در شرایط فعلی، باید مدیرانی در کشور باشند که بتوانند بحران را مدیریت کنند؛ این راه علاج است.

این استاد حوزه افزود: مردم را عادت دادیم که پول را در بانک بگذارند و سود آن را بگیرند؛ باید این پول در اختیار صنعت و تولید قرار گیرد تا صنعت رونق پیدا کند؛ الان این طوری نیست؛ بانک پول را به تولید کننده سود می دهد و خود همین مسئله، ایجاد مشکل می کند؛ مردم را تشویق نکردیم که مردم پول خود را وارد تولید کنند؛ ولی  بانک را وارد کردیم.

آیت الله علوی بروجردی گفت: بانک، صنعت دیگر است و با پول دادن قاطی شده است؛ اینها مشکلات کشور است.

نوه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی عنوان کرد: اتومبیل سازی در ایران مشکل دارد، ارز مشکلات را افزایش داده است؛ در همه این مشکلات باید دعا کرد تا بتوانیم مدیریت بحران داشته باشیم.

این استاد حوزه تصریح کرد: خیلی ها برای خریدن ماشین، زندگی خود را  می گذارند و بعد می بینند ماشین مشکل دارد و به سمت ماشین خارجی می آیند و این اعتماد سازی از تولید داخل از بین می برد.

۴۰/۳۱۳

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha