پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام مسعودی

حوزه /حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعودی، گفت: فقه ما غنی و قدرتمند است و اهل‌فن اگر به کار فکری و عملیاتی سازی در این حوزه بپردازند، فقه شیعه پاسخگوی تمام نیازهای بشری خواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبد‌الهادی مسعودی، در نخستین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «تأملاتی در حدیث‌شناسی مقارن» که ظهر امروز در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و در جمع پژوهشگران حوزه و دانشگاه برگزار شد،  گفت: علوم حدیث ازجمله دانش‌های اسلامی است که فواید و برکات بسیاری در علوم و معارف اسلامی، به‌ویژه فقه دارد.

وی اظهار داشت: اگرچه عالمان بزرگ و فقیهانی ژرف‌اندیش در مکتب تشیع از پیشگامان و پایه‌گذاران این علوم به شمار می‌آیند، ولی با تأسف باید گفت که این حرکت علمی کند شده است؛ تا آنجا که این علوم به دست فراموشی سپرده ‌شده، از علوم غریبه به شمار می‌آیند و اشخاص آگاه به نکات و ظرایف آن‌ها، نایاب شده‌اند.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به اینکه یکی از مباحث بسیار سودمند در علوم حدیث، بحث‌های مقارن است، گفت: سنجش دیدگاه‌های فریقین در حدیث و دانش‌های آن، گذشته از آن که در تقریب نظری مسلمانان سودمند است، در گسترش دایره حدیث، چگونگی ارزیابی و نقد متون و ارزشیابی اسناد نیز کارگشا خواهد بود.

وی پیرامون جایگاه حدیث در جامعه اسلامی گفت: این ثقل کبیر در کنار قرآن به عنوان ثقل اکبر، وزنه‌ای سنگین برای نگهداری و ماندگاری حیات حقیقی مسلمانان به شمار می‌آید .

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعودی افزود: جایگاه حدیث و برکات آشکار آن در همه عرصه‌های زندگی  دنیوی و اخروی، همه پیروان  معصومان(ع) را به مطالعه دعوت کرده است؛ زیرا این گوهر گران‌بها می‌تواند انسان را از غفلت و جهالت نجات دهد.

قائم‌مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث به یکی از تفاوت‌های اصلی حدیث با قرآن کریم اشاره نمود و اظهار داشت: حديث در زمينه‌های متعدّد آسیب پذیر است و قرآن از آسيب‌هاي‌ مهمی مانند تحريف مصونیت دارد. اگر حديث، در زندگي اثرگذار و با اهميت و مفسّر و مبين ثقل اکبر که اساس زندگي بشر است، نبود و در علوم اسلامي شناخته نمی شد،‌ هیچ‌گاه شناخت آسيب‌های دامن‌گیر آن نيز ضروری به شمار نمی آمد.

وی با اشاره به کتب حدیثی که توسط علمای اسلام از گذشته به امروز نوشته‌شده است، با بیان اینکه در فقه الحدیث  ۵ شاخه سنتی داریم، گفت: یکی از نخستین شاخه‌های دانش فقه الحدیث، قریب الحدیث‌شناسی است و در واقع فقه الحدیث با قریب الحدیث شروع‌شده است.

حجت الاسلام مسعودی تصریح کرد: برای شناخت فقه شیعی می‌بایست نخست فقه درباری و رسمی را شناخت و در چنین فضایی به فقه شیعی دست‌یافت؛ زیرا فقه شیعی همواره ناظر به فقه رسمی بود که از آن به فقه عامه یا فقه ناس و در سال‌های بعد به فقه اهل سنت یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه فقه شیعی برای تبیین خود در همه عرصه‌ها نیازمند فقه مقارن است که در زمان عرضه فقه اهل‌بیت(ع)، یعنی عصر صدور حدیث و روایت وجود داشت، گفت: برای درک و فهم حکم دقیق هر مسئله‌ای می‌بایست به دیدگاه‌های فقیهان و عالمان سنی زمان صدور حدیث توجه داشته باشیم.

قائم‌ مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در این‌ باره افزود: در صورت توجه به شرایط و نحوه بازخوانی حدیث می‌توانیم حکم دقیق را به دست آوریم و به عبارتی با مقایسه و تطبیق احکام و قوانین حاکم بر زمان صدور حدیث می‌توان به‌حکم واقعی دست‌یافت.

در پایان این نشست پرسش و پاسخ‌هایی فقه حدیثی عنوان شد که حجت‌الاسلام‌والمسلمین مسعودی در پاسخ به سؤال خبرنگار حوزه پیرامون اهمیت فعالیت حوزه‌های علمیه در عرصه حدیث‌شناسی گفت: دانش فقه و علوم مرتبط با آن نظام زندگی مؤمنانه انسان‌ها را تأمین می‌کند و نظامِ تأمین زیست مؤمنانه است؛ به همین جهت فقه، محور دروس حوزوی قلمداد می‌شود.

 وی یادآور شد: در طول هزار سال بلکه از عهد معصومین، فقهای ما و حوزه‌های علمیه ما ضمن اهتمام به ده‌ها نوع از فنون و معارف، در مقام نظریه‌پردازی و تدریس و تربیت نیرو اهتمام خاصی به شأن فقه دارند و این اهتمام درست و به‌جا است.

قائم ‌مقام رئیس دانشگاه قرآن و حدیث اظهار داشت: فقه ما غنی و قدرتمند است و اهل‌فن اگر به کار فکری بپردازد، قدرت پاسخگویی به همه نیازهای عمده زندگی بشر را دارد، ولی اینکه به مسائل و مباحث جدید و موضوعات نو نمی‌پردازیم، باعث شده که ما پاسخگوی همه نیازها نباشیم.

 انتهای پیام/313/24

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha