جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
محمد ابراهیم افلاکیان

حجت‌الاسلام افلاکیان، قرض ربوی گرفتن از بانک را مصداق «لهو» قرار دادن دین دانست و گفت: بیشترعلمای شیعه بانک ها را قرض ربوی عنوان کرده اند و مردم موظف هستند این سخن علما را مورد توجه قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت‌الاسلام محمد ابراهیم افلاکیان، شب گذشته در جلسه هفتگی تفسیر قرآن در  مسجد مهدیه، درباره آیه 50 سوره اعراف اظهار کرد: در این آیه خداوند حرام بودن نعمت‌های بهشتیان بر اهل دوزخ را مورد تأکید قرار داده است.

وی با اشاره به «وَ نَادَى أَصْحَابُ النَّارِ أَصْحَابَ الْجَنَّةِ أَنْ أَفِيضُوا عَلَيْنَا مِنَ الْمَاءِ أَوْ مِمَّا رَزَقَكُمُ اللَّهُ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ حَرَّمَهُمَا عَلَى الْكَافِرِينَ»، گفت: یکی از نام ‌های قیامت که کمتر مورد توجه قرار گرفته،«یوم التناد» به معنای «روز ندا دادن» است.

حجت‌الاسلام افلاکیان تشریح کرد: روز قیامت روزی است که مردم یکدیگر را صدا می‌زنند، ولی هیچ کس قادر به کمک نیست و در آن روز جمع اعمال انسان بر او هویدا و آشکار می‌شود که به همین دلیل قیامت را یوم‌الجمع نیز خوانده‌اند.

وی بیان کرد: اینکه اهل دوزخ از بهشتیان مقداری آب طلب می‌کنند، نشان می‌دهد که آب مهمترین نعمت برای انسان است چراکه دلیل حیات همه موجودات آب است اما آب در این آیه مفهوم دیگر نیز دارد.

جهنمیان از بهشتیان طلب  فیض الهی می‌کنند

وی با بیان اینکه آب نماد توحید است، گفت: باید توجه کردن که فیض دادن و افاضه کردن با چشاندن و پوشیدن متفاوت است، بنابراین مفهوم این آیه طلب اهل دوزخ برای فیض الهی است.

این استاد حوزه عنوان کرد: در آیه 50 سوره اعراف جهنمیان از بهشتیان طلب می‌کنند که از چشمه سار توحید به دست بهشتیان سیراب شوند و دومین طلب جهنمیان از اهل بهشت معرفت الله است.

وی ادامه داد: نکته حائز اهمیت این است که بخشیدن از جانب خداوند است و خداوند به هر که بخواهد هر چیزی می بخشد یا او را محروم می کند بنابر این خداوند نعمت های بهشتیان را بر اهل جهنم حرام کرده است.

حجت‌الاسلام افلاکیان گفت: بهشتیان نه تنها در دنیا به دنبال حب خدا هستند، بلکه در آخرت نیز فرمان خداوند را مقدم بر هر چیز قرار می دهند و آنچه که خداوند بر اهل دوزخ حرام کرده است را حرام می‌دانند.

وی با تأکید بر اینکه خداوند انسانی که هم از چشمه سار توحید و هم از رزق الهی بی بهره است را کافر عنوان کرده، افزود: اين تحريم در حقيقت يك نوع تحريم تكوينى است و خداوند دارای حد و حریم است که همه ملزم به رعایت آن هستند.

لهو مسبب اصلی غفلت آدمی

این استاد حوزه با بیان اینکه خداوند در آیه 51 سوره اعراف به معرفی کافرین می پردازد  و سبب محروميت آنها را تشريح مى كند،  عنوان کرد:  قرآن کریم با ذكر صفات دوزخيان روشن مى سازد كه اين سرنوشت شوم را خودشان براى خويشتن فراهم ساخته اند.

وی با اشاره به «الذين اتخذوا دينهم لهوا و لعبا» اضافه کرد: خداوند نخست مى فرماید: آنها كسانى هستند كه دين و مذهب خود را به سرگرمى و بازیچه گرفتند و زندگى دنيا آنها را فريب داد و مغرور ساخت "و غرتهم الحياة الدنيا". دوم فراموش كردن روز لقاى خداوند، سوم انكار آيات خدا.

این کارشناس حوزوی گفت: لهو به معنای غفلت انسان از کار اساسی است به این معنی که انسان  اصول را فراموش کرده و به فروعات بپردازد و کافرین دین را لهو و بازیچه قرار داده‌اند و لعب به معناى كارى است كه از روى خيال انجام شود، و هدف و نتيجه اش خيالى و خالى از حقيقت بوده باشد.

حجت‌الاسلام افلاکیان قرض ربوی گرفتن از بانک را مصداق لهو قرار دادن دین دانست و افزود: بیشتر علمای شیعه بانک ها را قرض ربوی عنوان کردند و مردم موظف هستند این سخن علما را مورد توجه قرار دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  در اقتصاد ربوی عنوان بنگاه پولی دور زدن کلام خدا است  و مسئولین باید درصدد باشند اقتصاد کشور را به اقتصاد اسلامی نزدیک کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha