شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
دیدار مبلغان گروه تبلیغی یاس نبی با آیت الله طه محمدی

حوزه/ حجت الاسلام کاروند موقوفه خواری مدرن را یکی از مشکلات بزرگ خواند و اظهار کرد: موقوفه خواری مدرن در دستگاه های و نهادهای اجرایی در همدان مرسوم شده و برخورد با این مسأله حمایت نماینده ولی فقیه در استان را می طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان حجت الاسلام محمد کاروند مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان همدان، شامگاه چهارشنبه در دیدارگروه تبلیغی یاس نبی(ص) با آیت الله طه محمدی، گفت: در دو سال گذشته 70 مورد از موقوفات که شامل 20 موقوفه جدید است که از سوی کارشناسان اوقاف و امور خیریه استان شناسایی شده است.

وی ادامه داد: این موقوفات در حال از بین رفتن و امحای مدارک بودند که حجت الاسلام رضوی و حجت الاسلام حسینی بعد از پیگیری های فراوان با اسناد معتبر این موقوفات را به جریان وقف بازگردادند.

حجت الاسلام کاروند افزود: موقوفه ابوالقاسم خان شاملو در همدان 344 سال قبل در مناطق مختلف همدان، نهاوند و اسد آباد در زمان صفویه وقف شده که این موقوفه با نیت خدمت به طلاب علوم دینی وقف شده به تازگی به صورت رسمی به جریان وقف بازگشته است.

وی اضافه کرد: در وقف نامه این موقوفه ذکر شده که از درآمد این موقوفه به قدر فعالیت هر طلبه و به طلاب مدرسه کوچک داده شود که به صورت عمومی به هر طلبه در آن زمان دو تومان می دادند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همدان بیان داشت: در زمان پهلوی اوقاف به دست یهودیان اداره می شده و مشخصات این مدرسه که در میدان امام خمینی(ره) همدان بوده با اسامی مدرسان، طلاب و مستمری بگیران این مدرسه با تحقیق های انجام شده به دست آمده است.

وی در ادامه افزود: اسناد این مدرسه موقوفه ای در زمان پلهوی از بین رفته و تنها امروز 11 مغازه از یک پاساژ در خیابان بوعلی سینای همدان به صورت رسمی و با سند به جریان وقف برگشته است.

حجت الاسلام کاروند گفت: موقوفات حوزه های علمیه در استان همدان فراوان بوده و متاسفانه از بین رفته است و باید با همکاری نهاد ها و ارگان ها این موقوفات بعد از بررسی و کارشناسی به جریان چشمه همیشه جاری وقف بازگردد.

وی در ادامه موقوفه خواری مدرن را یکی از مشکلات بزرگ خواند و اظهار کرد: موقوفه خواری مدرن در دستگاه های و نهادهای اجرایی در همدان مرسوم شده و برخورد با این مسأله حمایت نماینده ولی فقیه در استان همدان را می طلبد.

در ادامه حجت الاسلام مولوی، مسئول اعزام مبلغ اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: حضور مبلغان در ایام های تبلیغی به ویژه ایام فاطمیه برکات فراوانی در استان داشته است.

وی در پایان گفت: به برکت حضور مبلغان طرح تبلیغی یاس نبی(ص) در جای جای شهر شاهد برگزاری دسته های عزاداری شهادت حضرت زهرا(س) بودیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha