پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
تصاویر/ همایش دوره تربیت مدرس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و  مبانی نظری آن

حوزه/ حذف برخی متون ارزشی از کتاب های درسی، ارتباطی با سند ۲۰۳۰ ندارد، اگر حذفی صورت گرفته، ممکن است اشتباهی صورت گرفته باشد.

دکتر مددی در حاشیه برگزاری افتتاحیه اولین دوره تربیت مدرس سند تحول بنیادین آموزش در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، بر نقش اثرگذار حوزه، علما و روحانیت در تبیین، تشریح و گسترش مبانی نظری سند تحول را  غیرقابل‌انکار دانست و این امر مهم را از رسالت ضروری این نهاد برشمرد.

مشاور وزیر آموزش پرورش افزود: یکی از رسالت‌های مهم روحانیت شاغل در آموزش پرورش تبیین، تشریح، آموزش و گسترش مبانی نظری سند تحول بنیادین برای مدیران آموزش است تا از طریق مدیران بیش‌ از پیش با این مبانی و سند آشنا شوند.

وی افزود: چون تبیین مبانی نظری سند تحول در حقیقت تبیین اندیشه‌های تربیتی مبتنی بر دین است و به همین دلیل یکی از مأموریت‌های روحانیون، تبیین اندیشه‌های مبتنی بر دین است.

 دبیر اجرای سند تحول بنیادین آموزش‌ و پرورش گفت: برگزاری دوره افتتاحیه تربیت مدرس، فرصت خوبی برای روحانیت شاغل در آموزش پرورش است تا هم به رسالت خود عمل کنند و از سویی به دستگاه تعلیم و تربیت در فهم دقیق اندیشه تربیتی مبتنی بر مبانی نظری دینی کمک نمایند.

مددی با تأکید با اینکه سند تحول برای اجراشدن مشکلی ندارد و اساس بحث بر روی اجراشدن و یا نشدن نیست، گفت: هدف از برگزاری دوره تربیت مدرس این است که روحانیون آموزش‌وپرورش، مبانی نظری سند تحول را به‌درستی فراگیرند تا بتوانند سایر معلمان را با این سند و مبانی نظری آن آشنا کنند.

مشاور وزیر آموزش پرورش افزود: آشنا شدن معلمان آموزش و پرورش کشور با مبانی سند تحول، کار آسانی نیست و حقیقتا کار زمان بری است. برگزاری این دوره‌ها کمک می‌کند تا از طریق بخشی از روحانیون در آموزش‌وپرورش در دوره تربیت مدرس، سایر معلمان آموزش پرورش با مبانی نظری سند تحول آشنا شوند.

 وی بابیان اینکه آموزش‌وپرورش در بحث سند 2030 اصلا ورودی نداشته و ندارد، گفت: از زمانی که رهبری معظم انقلاب تأکید کردند، از سوی آموزش پرورش هیچ اقدام اجرایی در مورد 2030 صورت نگرفته است.

دبیر اجرایی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش اظهار داشت: ممکن است کار یا کارهای اشتباه و غلطی در بین این‌همه مدارس آموزش‌وپرورش کشور از سوی مدیر یا معلم انجام‌ شده باشد که شبیه برنامه 2030 است؛ ولی اساس برنامه 2030 در سیاست، برنامه و مأموریت آموزش‌وپرورش قرار ندارد.

 مددی عنوان کرد: کارهای پراکنده اشتباهی که در مدارس آموزش پررویش از سوی بعضی مدیران و یا معلمان صورت می‌گیرد، ممکن است شباهت به برنامه 2030 داشته باشد، ولی این امر بدان معنا نیست که از سوی آموزش‌وپرورش باشد، اما این نوع کارهای مدیران و یا معلمان به‌هرحال قابل‌پیگیری است.

مشاور وزیر آموزش پرورش تأکید کرد: بحث این است سند و برنامه 2030 در سیاست ابلاغی، اجرایی و مأموریت آموزش‌وپرورش وجود خارجی و اساسا جایگاهی ندارد.

دبیر اجرایی سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش گفت:  اگر کسی از معلمان و مدیران کاری شبیه به برنامه 2030 در مدرسه انجام داده، ممکن است از روی تشخیص اشتباه و غلط خودش بوده و باید از سوی مسئولین آموزش‌وپرورش منطقه پی گیری شود

مددی تأکید کرد: وقتی رهبر انقلاب گفتند« طرح سند 2030 در آموزش‌وپرورش حذف شود، دولت هم مصوبه خود را لغو کرده است. طرح 2030 در سیاست و جهت‌گیری آموزش پرورش، وجود نداشته و ندارد.

وی بابیان اینکه آموزش‌وپرورش مسئول و ناظر کتاب‌هایی است که در کشور چاپ و منتشر می‌شود، اظهار داشت: باز تأکید می‌کنم سند 2030 در آموزش‌وپرورش وجود خارجی ندارد.

 مشاور وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه حذف برخی متون ارزشی از کتاب‌های درسی، ارتباطی با سند 2030 ندارد، گفت: اگر حذفی صورت گرفته، ممکن است اشتباهی صورت گرفته باشد، به‌هرحال در رویکرد و ابلاغیه‌های آموزش‌وپرورش سند 20 30 جای ندارد و الا در ابلاغ‌ها و سخنان تأکید هم نشده است.

دبیر ستاد اجرایی سند تحول بنیادین افزود: در سیاست‌گذاری آموزش‌وپرورش،توجهی به 2030 نشده و اساس در دستور کار نیست.

313/40

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha