پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله طباطبایی نژاد / امام جمعه اصفهان

حوزه/ آیت الله طباطبایی نژاد گفت: آموزش و پرورش باید در گزینش معلم دقت کند، زیرا معلمی به مراتب حساس تر از قضاوت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،‌ آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد در سومین نشست فصلی ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش که در مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، عنوان کرد: دغدغه همه مسئولان به نوعی تربیت فرزندان و نسل جوان می باشد که آینده کشور در دستان آن هاست.

*ظرفیت های فکری و دینی حوزه را غنیمت بشماریم

امام جمعه اصفهان افزود: این نسل باید به خوبی تربیت شود در این مسیر می توان از ظرفیت های فکری و دینی حوزه بهره گرفت.

وی تصریح کرد: گاهی حضور برخی از روحانیون برای نماز و مراسم ها به دلیل فرصت های محدود نمی تواند پاسخگوی نیازها باشد و به خوبی از ظرفیت های علمی و دینی آنان بهره مند شد.

*در گزیتش معلم دقت کنیم

آیت الله طباطبایی نژاد بیان کرد: هر چند خواندن نماز با حضور روحانیت در مدارس ارزش دارد، اما همه کار و هدف در خواندن نماز خلاصه نمی شود و باید بر روی تربیت دینی دانش آموزان و حتی معلمان کار کرد.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش نیز باید در گزینش معلم دقت کند، زیرا معلمی به مراتب شغلی حساس تر از قضاوت است. قاضی فقط روی یک پرونده می تواند اثرمثبت یا منفی بگذارد، اما کار معلم انسان سازی است و یک نسل را تربیت می کند. تاثیر رفتار و منش معلم بر دانش آموزان آینده اخلاقی و اجتماعی جامعه را رقم می زند .

وی گفت: نباید شرایط به گونه ای باشد که آموزش و پرورش از روی ناچاری و کم بود نیروی انسانی مجبور شود از هر قشری نیرو استخدام کند ،باید به گونه ای فرهنگ سازی شود  که آموزش و پرورش نهادی علمی وآموزشی است و افراد خاص را انتخاب می کند ،لذا در گزینشها  باید به شخصیت و فرهنگ و خانواده فرد توجه شود.

*ظرفیت های بی بدیل حوزه برا تعلیم و تربیت اسلامی

عضو ستاد  همکاری های حوزه و آموزش و پرورش گفت: خواهران طلبه ظرفیت مهمی در تبیین مسائل دینی در آموزش و پرورش هستند و باید از این ظرفیت مهم حوزه به بهترین نحو استفاده کرد

آیت الله طباطبایی نژاد  با اشاره به ظرفیت های بی بدیل حوزه ادامه داد: یکی از ظرفیت های خوب و متناسب با جایگاه نهاد تعلیم و تربیت، حوزه علمیه خواهران می باشد که می توان با زمینه سازی در جذب بانوان طلبه برای تدریس در مقاطع مختلف آموزشی بسیاری از مدارس دخترانه  را از این سرمایه نیروی انسانی متناسب با آموزش و پرورش بهره مند ساخت

  *توانمند سازی معلمان رسمی

عضو ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش، یکی دیگر از مسائل  مهم در امر بهبود تعلیم و تربیت در همکاری با حوزه را توانمند سازی معلمان رسمی دانست و گفت ؛ اگرچه حضور روحانیت در فصول مختلف می تواند تاثیر قابل توجهی را در باور پذیری دانش آموزان جهت دریافت مسائل دینی و اخلاقی بگذارد ، اما نباید فراموش کنیم آن کسی که به طور روز آمد با دانش آموزسرو کاردارد و رفتاراو الگوی دانش آموز می شود ،معلم است.

 *یک پیشنهاد به حوزه و آموزش و پرورش

مدیر حوزه علمیه اصفهان خاطر نشان ساخت: خوب است حوزه و وزارت آموزش و پرورش دریک تصمیم کلان در سراسر کشور با اجرای یک طرح جامع ،معلمان را از لحاظ دینی و اعتقادی و علمی برای دفاع از حقیت اسلام ناب در مقابل شبهات جور واجور،  مجهز نمایند تا معلم نظام جمهوری اسلامی با اخلاق محوری و نگاه به آموزه های دینی، دانش آموزان را تربیت و در آنان اثر گذارباشد .  

نماینده ولی فقیه در اصفهان افزود: تاوقتی که معلمان را در مقابل طوفانهای ضد دینی و شبهات روز آماده و مجهز نکنیم نمی توان انتظار تحول بنیادین در عرصه تعلیم و تربیت داشت بنا براین  باید دقت کنیم در آموزشهای  ضمن خدمت ونیز  دانشگاه فرهنگیان در هر استان یک مرکزیا دفتر و .. .  را در نظر بگیرند وبا فراهم کردن حضور روحانیون فاضل و اثر گذار برای تربیت نسل جدید معلمین کار بنیادین انجام دهیم.

آیت الله طباطبایی نژاد تصریح کرد: حوزه علمیه قطعا به  تعداد مدارس آموزش و پرورش طلبه مناسب حضور در مدارس را ندارد، بنابراین چاره کار در تربیت معلمان اخلاق محور ودین مدار است.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha