جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کرسی آزاداندیشی بانوان اردکانی

حوزه/معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران یزد گفت: طلاب حق بهره مندی از امکانات جامعه را دارند و می بایست به واسطه انتساب خود به اهل بیت(علیهم السلام) شئونات طلبگی را رعایت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در یزد، رؤیا دهقانی در نشست کرسی آزاداندیشی«طلبگی مشکل گشا یا مشکل ساز؟» که به میزبانی مرکز تخصصی فقه و اصول فاطمة الزهرا(س)اردکان برگزار شد اظهار کرد: در روایت نیز به چنین مضامینی از جمله اینکه«خود را صندوقچه فرزندان خود قرار ندهید» اشاره شده است و دقت در سیره اهل بیت علیهم السلام ما را به این مضامین می رساند .

وی افزود: عقل نیز ما را مأمور به اجرای شرع می کند که در نتیجه طلبه می تواند طبق سایر مردم از امکانات برخوردار باشد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران یزد تصریح کرد: با توجه به این که طلاب جزء خواص جامعه اند لذا باید پذیرش خود را در جامعه بالاببرند.

دهقانی ادامه داد: در تفسیر آیات و روایات نباید به ظاهر آنان تمسک کرد بلکه باید «مخصّص» ها و «مقیّد» ها را در نظر گرفت و طلاب همه به نوعی به اهل بیت علیهم السلام منسوب اند پس باید مواظب اعمال و رفتار خود باشند.

در بخشی از این کرسی آزاداندیشی، مریم شیری به عنوان ارائه دهنده این موضوع گفت: به کار بردن لفظ (مشکل)در مورد این موضوع درست نیست و اصل موضوع زیر سؤال می رود.

وی، زی طلبگی را دارای شئون مختلف دانست و افزود: عدم رعایت آن ها خلاف مروّت محسوب می شود و یک طلبه باید شأن طبقه متوسط جامعه و مواردی چون زمان و مکان زندگی و نوع مخاطبینش را هم در نظر بگیرد.

شیری، به بانوان طلبه توصیه کرد: پذیرش طلاب توسط مردم و نفوذ کلامشان زمینه پذیرش دین را برای مخاطبانشان افزایش می دهد.

در بخش دیگری از این نشست، طلاب موافق و منتقد نظرات خود را براساس عرف جامعه بیان کردند و انتخاب زی طلبگی را دارای محدودیت هایی با توجه به حفظ شأن طلبگی در جامعه دانستند.

انتهای پیام / 313/47

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha