پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
معاون پژوهش و تهذیب حوزه علمیه کردستان

حوزه/ معاون پژوهش و تهذیب حوزه علمیه استان کردستان گفت: اسلام می خواهد ما را با موضوع عید به مبدأ همه عالم و شادی آفرین مطلقی که شادی او حقیقی است و پس از آن غمی نیست ارتباط دهد و انسان را به آرامش برساند.

حجت الاسلام محمدرضا شریفی خواه در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان به نگاه اسلام به عید و جایگاه نوروز در معارف دینی اشاره کرد و گفت: اسلام یک مکتب و مجموعه تربیتی است، هدفش اوج دادن انسان در افق است. لذا از تمامی آنچه می تواند برای بشر عبرت آموز و بیدار کننده باشد الهام گرفته تا این انسان را به جایگاه واقعی خودش برساند .

وی عنوان کرد: یکی از اموری که انسان را در مسیر مستقیم نگاه می دارد و نقش تربیتی و هدایت گری دارد مرگ و یاد آن است، لکن چون عوامل غفلت زا برای انسان زیاد است باید دائم او را متذکر شد و انتها را به او نشان داد.

وی افزود: یکی از ملموس ترین اموری که انسان را می تواند به این مهم متذکر شود همان طبیعتی است که با آن زندگی می کند و با او ارتباط دارد وبا آن مانوس است و با زندگی او در آمیخته است و بهترین و نزدیک ترین همراه و رفیق انسان است .

معاون پژوهش و تهذیب حوزه علمیه استان کردستان تاکید کرد: قرآن کریم از همین فرصت برای بیداری و تذکر انسان در راه کمالش بهره برده و در آیات مختلف با الهام از طبیعت مراحل زندگی انسان را برای او تصویر سازی کرده و در نهایت زندگی او و طبیعت را همسان سازی کرده در نهایت بخش مهم آن یعنی مرگ را و زنده شدن بعد از آن را برای او کاملا شدنی جلوه داده استبعاد آن را از ذهن او دور کرده باشد که انسان به خود آید.

حجت الاسلام شریفی خواه تاکید کرد: یکی از اموری که باعث طغیان و گمراهی انسان است، فراموشی معاد می باشد؛ قرآن در این زمینه می فرماید: «الذین اتخذوا دینهم لهوا و لعبا و غرتهم الحیاۀ الدنیا فالیوم ننساهم کما نسوا لقاء یومهم هذا»(اعراف / 51) امروز آنان را که دین خویش لهو و بازیچه پنداشتند و زندگی دنیا فریبشان داده بود را فراموش می کنیم همچنان که آنان نیز رسیدن به این روز را از یاد برده بودند.

وی تصریح کرد: این همه ظلم و جنایتی که بشر نسبت به همنوعان خود در جهان مرتکب می شود معلول همین فراموشی معاد و عدم باور به آن است .

این کارشناس دینی اظهار داشت: اکنون در آستانه بهار و سال جدید هستیم که در آن طبیعت از خواب زمستان و از خمودی بیرون می آید و طراوت و تازگی دوباره به خود می گیرد. از این تحولی که در عالم ماده به وجود می آید و برای بشر ملموس و جالب است قرآن کریم بهره می برد تا بشر را به عالمی دیگر و واقعه حتمی دیگری که در انتظار اوست رهنمون شود تا هم او را در مسیر واقعی خود قرار دهد و هم جلوی طغیان او را بگیرد.

معاون پژوهش و تهذیب حوزه علمیه استان کردستان گفت: در آیات متعدد قرآن کریم داریم که انسان را دعوت به تفکر و نتیجه گیری از تحولات به وجود آمده در ساختار طبیعت می کند که به نمونه ای  از آن ها اشاره می کنیم.

وی افزود: خداوند در قرآن کریم می فرمایند:« فَانظُرْ إِلَىٰ آثَارِ رَحْمَتِ اللَّهِ كَيْفَ يُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا ۚإِنَّذَٰلِكَلَمُ حْيِي الْمَوْتَىٰۖ وَهُوَعَلَىٰ كُلِّ شَيْء ٍقَدِير»(ٌ50 /روم) نگاه کن به آثار رحت الهی که چگونه زمین را بعد از مرگش زنده می کند هم اوست که زنده کننده مردگان است که او بر هر چیزی تواناست.

حجت الاسلام شریفی خواه افزود: در این آیه استبعاد برپایی قیامت با الهام از زنده شدن طبیعت به بشر گوشزد شده و قدرت خدای متعال در این مورد و زنده کردن مردگان و این که انسان دوباره  زنده خواهد شد اشاره می کند.

این کارشناس دینی  اشاره کرد: البته در روایات و آیات از موضوع عید برای توجه انسان به خودش بهره گرفته شده است، مثلا در روایتی از امیرالمؤمنین علی علیه السلام وارد شده:"کل یوم لا یعصی الله فیه و هو عید" آن حضرت ملاک در عید بودن ایام را فراتر از آن چه عموم فکر می کنند ارائه کرده است.

معاون پژوهش و تهذیب حوزه علمیه استان کردستان تاکید کرد: اگر چه ممکن است ملاک عید بودن در نظر عموم شادی و رسوم و آداب باشد و یک سری اعتبارات اما حضرت ملاکی ارائه می دهد که می تواند همیشگی باشد و آن، به سمت خدا بودن و در راه فرمان الهی گام زدن است که هر روز انسان را عید می کند چرا که تا انسان در مسیر فطرت و پاکی خود و رو به خالق هستی حرکت کند مشکلی برای او به وجود نمی آید و با شادی و فرح واقعی و درونی که ملاک عید است همراه خواهد بود.

حجت الاسلام شریفی خواه گفت: آن چه از اعمال در روایات در ایام عید به آن اشاره شده همه اش تذکر و توجه به خداست مثل دعا در زمان تحویل سال و دعا و توجه به ارحام و محرومان و.... که از این آداب دینی سفارش شده می توان نتیجه گرفت که اسلام می خواهد ما را با موضوع عید به مبدأ همه عالم و شادی آفرین مطلقی که شادی او حقیقی است و پس از آن غمی نیست ارتباط دهد و انسان را به آرامش برساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha