شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسلام سیدتوفیق رضایی

حوزه/ معاون تهذیب مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان قروه گفت: دین مبین اسلام برای هر انسانی زمان هایی برای تفریح و سرگرمی های درست؛ سالم و در چارچوب دین مشخص نموده است.

حجت الاسلام سیدتوفیق رضایی با اشاره به دیدگاه اسلام در مورد تفریحات سالم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در استان کردستان، اظهار داشت: در قرآن در داستان حضرت یوسف آمده است که یعقوب پیامبر(ع) در برابر استدلال فرزندان نسبت به نیاز یوسف (ع) به گردش و تفریح هیچ پاسخى نداد و عملاً آن را پذیرفت، این خود دلیل بر این است که هیچ عقل سالم نمى تواند این نیاز فطرى و طبیعى را انکار کند.

معاون تهذیب مدرسه علمیه امام صادق (ع) شهرستان قروه با تاکید بر تعطیلات نوروزی و نیاز انسان به استفاده از طبیعت و تفریح، گفت: انسان، مانند یک ماشین آهنى نیست که هر چه بخواهند از آن کار بکشند، بلکه، روح و روانى دارد که همچون جسمش خسته مى شود، همان گونه که جسم نیاز به استراحت و خواب دارد، روح و روانش نیاز به سرگرمى و تفریح سالم دارد.

این استاد حوزوی افزود: تجربه نیز نشان داده اگر انسان به کار یکنواخت ادامه دهد، بازده و راندمان کار او بر اثر کمبود نشاط تدریجاً پائین مى آید، و اما بالعکس، پس از چند ساعت تفریح و سرگرمى سالم، آن چنان نشاط کار در او ایجاد مى شود، که کمیت و کیفیت کار، هر دو فزونى پیدا مى کند و به همین دلیل ساعاتى که صرف تفریح و سرگرمى مى شود کمک به ساعت کار است.

حجت الاسلام رضایی اظهار داشت: در روایات اسلامى این واقعیت به طرز جالبى به عنوان دستور بیان شده است، آنجا که حضرت على(ع) مى فرمایند:«لِلْمُوْمِنِ ثَلاثُ ساعات فَساعَهٌ یُناجِی فِیها رَبَّهُ وَ ساعَهٌ یَرُمُّ مَعاشَهُ وَ ساعَهٌ یُخَلِّی بَیْنَ نَفْسِهِ وَ بَیْنَ لَذَّتِها فِیما یَحِلُّ وَ یَجْمُل»؛ (زندگى فرد با ایمان در سه قسمت خلاصه مى شود، قسمتى به معنویات مى پردازد و با پروردگارش مناجات مى کند، قسمتى به فکر تامین و ترمیم معاش است و قسمتى را به این تخصیص مى دهد که در برابر لذاتى که حلال و مشروع است آزاد باشد).

وی تصریح کرد: قابل توجه این که حدیثى به همین مضمون از رسول خدا(ص) رسیده و جملات ذیل نیز در آن آمده است: «فَاِنَّ هذِهِ السّاعَهَ عَوْنٌ لِتِلْکَ السّاعاتِ وَ اسْتِجامٌ لِلْقُلُوب»؛(چرا که این ساعت تفریح و سرگمى کمکى است براى ساعت هاى سایر برنامه ها و آرامش و آسایشى است براى قلب ها).

این استاد حوزوی ادامه داد: به گفته بعضى، تفریح و سرگرمى همچون سرویس کردن و روغن کارى نمودن چرخ هاى یک ماشین است، گر چه این ماشین براى این کار یک ساعت متوقف مى شود، ولى بعداً قدرت و توان و نیروى جدیدى پیدا مى کند، که چند برابر آن را جبران خواهد کرد، به علاوه بر عمر ماشین خواهد افزود.

وی با اشاره به تاکید موکد دین اسلام بر تفریحات سالم و به دور از گناه؛ تصریح کرد: مهم این است که سرگرمى و تفریح، «سالم» باشد و گرنه نه تنها مشکلى را حل نمى کند، بلکه بر مشکل ها هم مى افزاید، چه بسیار تفریحات ناسالمى که روح و اعصاب انسان را چنان مى کوبد که قدرت کار و فعالیت را تا مدتى از او مى گیرد، و یا لااقل بازده کار او را به حداقل مى رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha