جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله اعرافی

حوزه/ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: اجرای اولین برنامه پنج ساله حوزه های علمیه در تیرماه امسال اجرایی خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تبریز، آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، روز سه شنبه در جلسه شورای حوزه های علمیه استان آذربایجان شرقی که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان و سایر اعضای این شورا در تبریز برگزار شد، با تقدیر از توجه امام جمعه تبریز به حوزه های علمیه، گفت: حضور ایشان در مدارس علمیه و سرکشی از طلاب و عنایت شان به دغدغه مقام معظم رهبری در جهت احیای حوزه علمیه آذربایجان شرقی، ستودنی است.

وی تربیت نسل صالح و مصلح و در تراز انقلاب اسلامی را بالاترین ارزش دانست و با اشاره به اینکه حوزه های علمیه نیازمند اسناد بالادستی جامع است، گفت: سندهای جامع حوزه های علمیه راهبردی برای 20 سال آینده محسوب می شود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: حدود 20 سند جامع حوزه های علمیه تدوین شده و چشم انداز منشور آموزشی و پژوهشی برای حوزه های علمیه است، امسال نیز حدود 100 طرح در ذیل طرح های جامع با تعیین اولویت های بخش های مختلف در حال آماده سازی است.

وی تاکید کرد: اولین برنامه پنج ساله حوزه های علمیه در تیرماه امسال اجرایی خواهد شد که براین اساس 240 ماموریت جدید طلاب و روحانیت در عصر جدید در چهار گروه، شناسایی شده است.

آیت الله اعرافی طرح آمایش کلان را از دیگر چشم اندازهای حوزه های علمیه دانست و اذعان داشت: در این طرح پیش بینی شده تا سال 1414 باید هر هزار نفر یک مسجد و هر مسجد یک امام جماعت با 15 شاخص و هر روستای بالای 500 نفر یک مسجد فعال داشته باشد.

آیت الله اعرافی همچنین از راه اندازی مرکز آموزش های مهارتی حوزوی خبر داد و اظهار داشت: 200 دوره در این مرکز تعریف شده و قانونی برای استان ها ابلاغ شد، هنرهای حوزوی نیز طراحی و شناسایی و اعلام شده است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: سال گذشته 80 درس خارج فقه در سطح کشور برای اولین بار شناسایی شد و ارزیابی ها صورت گرفت که حدود 14 مورد آن تایید شد و انتظار داشتیم تبریز پیشگان این مساله باشد.

وی همچنین عنوان کرد: برای اولین بار گروه علمی تربیتی برای حوزه های علمیه تعریف و قانون آن به مدارس علمیه ابلاغ شد که انتظار داریم گروه های علمی در مدارس بالای 100 نفر طلبه پایه ریزی شود.

آیت الله اعرافی آمادگی برای پایان نامه های حوزوی را از دیگر اولویت های حوزه علمیه عنوان کرد و گفت: باید این کار را ابتدا در سطح سه حوزه راه اندازی و مقدمات آن را در مدارس علمیه فراهم کرد.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در ادامه با اشاره به راه اندازی انجمن های علمی حوزه ها در استان ها تصریح کرد: راه اندازی انجمن های علمی در حوزه های علمیه و حمایت از آن ها در استان ها موجب تمرکز اساتید و نخبگان حوزوی در رشته های تخصصی خواهد شد.

وی از راه اندازی مجمع خیرین حوزه های علمیه، اجرای طرح استعدادهای برتر، طرح جامع تربیتی و برگزاری جلسات شورای هماهنگی نهادهای حوزوی در استان آذربایجان شرقی تقدیر کرد.

آیت الله اعرافی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت تعریف منابع پایدار برای حوزه های علمیه تاکید و ابراز کرد: حوزه های علمیه باید مستقل باشد و در این جهت باید کمک های مردمی و خیرین و کمیته وقف فعال تر شود.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha