جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روستا آزاد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین روستا آزاد گفت: در حوزه فعالیت های تبلیغی، فرهنگی و پژوهشی باید به موانع تحقق صدق و راستی توجه بیشتری داشته باشیم و آثار حسن صداقت را در جامعه ترویج و معرفی کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام‌والمسلمین سعید روستا آزاد، در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره «تبلیغ مطهر» که در دفتر تبلیغات خراسان رضوی برگزار شد، با بیان این که صداقت، یکی از محورهای فعالیت دفتر تبلیغات در سال های اخیر و سرلوحه فعالیت های دفتر در آینده است، گفت: در سال های اخیر بر اساس مسئله محوری و تلاش در جهت حل مسائل فرهنگی جامعه، توجه و پرداختن به مجموعه مسائلی اولیت دار مورد تأیید و تصویب قرار گرفت که صداقت یکی از مهم ترینِ این مسائل در حوزه اخلاق بود.

وی با تأکید بر اینکه صداقت از اهمیت و جایگاه فوق العاده والایی در حوزه فرهنگی و اجتماعی برخوردار است، عنوان کرد: موضوع صداقت و راستگوی به عنوان شاخصه و مؤلفه دین داری فرد و جامعه معرفی شده است.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی با بیان اینکه صداقت همچون کالایی کمیاب در عرصه فرهنگ و اجتماع تبدیل شده است، گفت: فعالیت ها، کتب و تبلیغات ما باید بیشتر به این مسئله بنیادی معطوف شود.

وی به مفهوم گسترده صداقت اشاره و بیان کرد: مفهوم صداقت بسیار فراتر از صدق در خبر و کلام است و مفاهیمی چون صدق در وعده و حتی صدق نیّت را نیز در بر می گیرد؛ مواردی مانند اینکه انسان چیزی را از دیگری طلب کند که خود به آن نمی پردازد، یا چیزی را بیان کند که به آن اعتقادی ندارد و یا وعده ای بدهد و به آن عمل نکند زیر نظر کانونی صدق و صداقت قرار می گیرد.

حجت الاسلام‌والمسلمین روستا آزاد به اهمیت و جایگاه صداقت و راستگوی در مفاهیم دینی و آیات و روایات اشاره و ابراز کرد: در این حوزه روایات فاخر و ارزشمندی وجود دارد که اذهان را متوجه کانونی بودن موضوع صداقت می کند؛ روایتی که صداقت را پایه ایمان و شاخصه دین داری معرفی و دروغگویی و کذب را یکی از عوامل اصلی فساد موجود در جامعه معرفی می کنند.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی قم خاطرنشان کرد: طبق این روایات حتی نماز شب و حج و زمزمه های شبانه نمی تواند ملاک تشخیص تدیّن فرد و جامعه قرار گیرد و این صداقت و راستگویی است که این نقش را به عهده دارد.

وی تصریح کرد: مهم تر از این روایات، کلام الهی است که تأکید می کند حتی اگر فردی در دلش قصد ایجاد زمینه برای وادار کردن دیگران به دروغ و خلاف را داشته باشد، با عذاب شدید خداوند مواجه می شود. در واقع در اینجا عذاب الهی نه به خاطر گناه جوارح بلکه به دلیل گناه جوانح و ابراز علاقه به این صفت ناپسند وعده داده شده است.

حجت الاسلام‌والمسلمین روستا آزاد تأکید کرد: در حوزه فعالیت های تبلیغی، فرهنگی و پژوهشی باید به موانع تحقق صدق و راستی توجه بیشتری داشته باشیم و آثار حسن صداقت و زندگی انسان های صادقی که گفتارشان با نیّت و کردارشان با وعده هایشان صدق می کند را ترویج و معرفی کنیم.

وی به نقش تعارفات و ملاحظات در عدم صداقت اشاره و ابرز کرد: علت بخشی از عدم صداقت ها به تعارفات و ملاحظاتی که ما را درگیر خودش کرده مربوط می شود، اینکه حاضر نیستیم اشتباهات طرف مقابل را بازگو کنیم تا او نیز مشکلاتش را رفع کند و برعکس گاهی با اینکه او را قبول نداریم به تعریف و تمجیدش می پردازیم.

انتهای پیام

28/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha