سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
دیپلماسی فرهنگی ایران

حوزه/ یک کارشناس فرهنگی در کارگاه «دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی اقتصادی و شعار سال» گفت: در راستای حمایت از کالای ایرانی باید فرهنگ بِرندپرستی را کنار بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حمید رحمانی، کارشناس فرهنگی در کارگاه «دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی اقتصادی و شعار سال» که در سالن سرای اندیشه نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد، گفت: پنج سال پیش تحقیقی در کشور آمریکا صورت گرفت و از کودکان و نوجوانان در مورد کاراکتر مورد توجهشان پرسیده شد و آنها به ده کاراکتر آمریکایی اشاره کردند. درحالی که در حوزه‌ی کشورهای عربی و اروپایی نیز ده کاراکتر اول آمریکایی بودند، ولی متاسفانه در ایران سی و دومین کاراکتر ایرانی بود.

کارشناس فرهنگی، درباره‌ نقش کالاهای فرهنگی در تحقق شعار سال با تاکید بر کتاب، نوشت افزار و اسباب‌بازی، توضیح داد: ما در این حوزه‌‌ها می‌‌توانیم گردش مالی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه از چهارسال گذشته با مطرح شدن اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، برای کالاهای فرهنگی و اسلامی دبیرخانه‌ای در وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی تشکیل شد، افزود: در جشنواره‌ی فیروزه تولیدکنندگان از این نظر که چه مقدار تولیدکننده و چه مقدار واردکننده هستند، مورد بررسی قرار گرفتند؛ با شروع مسابقه و اهدای جوایز، تولیدکنندگان انگیزه‌ی بیشتری پیدا کردند و دستگاه‌‌های دیگر مانند موسسه‌ی ملی استاندارد با ما همکاری کرد. ما توانستیم تولیدکنندگان ایرانی را شناسایی کرده و آنها را در کنار هم جمع کنیم تا رقابت خوبی بین آنها به وجود آید.

وی در پایان افزود: درنتیجه‌ی این پژوهش و جشنواره، تولیدکنندگان گردهم آمده و کارایی آنها افزایش یافت.

بعد از چهار دهه صاحب یک برند نیستیم

در ادامه، بهزاد خسروی، کارشناس مسایل اقتصادی و استراتژیک اظهار کرد: در مقوله‌ی دیپلماسی اقتصادی در کشور صحبت‌‌های زیادی در طول این  چهار دهه در زمینه‌ی رسانه و پژوهش ارائه کرده‌اند، ولی چرا این مولفه‌‌های مطرح شده در اجرا موفق نیستند.

وی در ادامه گفت: در کشور ما سیاستی به عنوان جایگزینی واردات بعد از جنگ تحمیلی در ایران تدوین شد، به این صورت که تولیدات خارج از کشور را وارد کشور کنیم و آنها را با الگوبرداری که انجام می‌‌دهند بتوان به عنوان صادرات از آن استفاده کرد، اما ما از مزایای این طرح هم نتوانستیم استفاده کنیم و بعد از چهار دهه صاحب یک برند نیستیم و در حوزه‌ی اقتصاد حرفی برای گفتن نداریم و بسترسازی‌ای که در دستگاه اقتصاد ما باید صورت بگیرد، توان اقتصادی لازم را نداریم و دستگاه دیپلماسی کشور ما از اوایل انقلاب تا به الان اگر بخواهیم جنس فعالیت دستگاه خارجی خودمان را بسنجیم بالای 80 درصد فعالیت دستگاه خارجی ما براساس دیپلماسی سیاسی بوده است.

کارشناس مسایل اقتصادی و استراتژیک در ادامه دیپلماسی اقتصادی را اینگونه تعریف کرد: ما باید ظرفیت‌‌ها و پتانسیل‌‌های کشورمان را به خارج از کشور بشناسانیم و از ظرفیت‌‌های آنها برای خودمان استفاده کنیم. ما از لحاظ منابع خدادادی پنجمین کشور جهان هستیم، اما از لحاظ استفاده از مزیت‌‌های نسبی آن در رده‌‌های آخر جای داریم. همچنین تولیدکنندگان ما برای ورود به کشورهای دیگر مشکل ویزا دارند. وزارت امورخارجه باید با بهره‌گیری از وضعیت سیاسی و نظامی بهره‌مندی‌‌ها را در حوزه‌ی اقتصاد نیز فعال کنند. برای نمونه تنها کشوری که توانست قطر را از محاصره نجات دهد ایران بود، ولی در مقابل، دستگاه دیپلماسی اقتصادی ما نتوانسته سود اقتصادی ببرد.

وی در پایان بیان داشت: دستگاه دیپلماسی باید با بهره گیری از پژوهشگران در این زمینه همکاری مستمر داشته باشند و در حوزه‌ی حمایت از کالای ایرانی خودمان هم فرهنگ برندپرستی را باید کنار بگذاریم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha