جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کنگره نقش شیعه

حوزه/ رئیس کمیسیون علم کلام کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی به تشریح نقش شیعیان در این علم پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین محمد صفر جبرائیلی امروز در مراسم اختتامیه کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی، در تالار همایش پیامبر اعظم (ص) مدرسه امام موسی کاظم(ع) برگزار شد اظهار کرد: در سال‌های اخیر روایات نبوی در چند جلد کتاب چاپ و منتشر شد که کتاب‌های بسیار ارزشمندی است.

وی افزود: در قرن چهارم، عالمان شیعی در سه بعد کلام، فلسفه و حدیث فعالیت‌های جدی داشتند و در این زمینه‌ کارهای زیادی انجام داده‌اند؛ به طور کلی تلاش شیعیان در زمینه علم کلام به خصوص در عصر معاصر کم نظیر است.

رئیس کمیسیون کلام کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی خاطرنشان کرد: در قرن‌های اخیر فعالیت‌های زیادی در زمینه کلام توسط علما و بزرگان شیعه انجام شده است و افراد بسیار زیادی نیز در زمینه کلام تربیت شده‌اند.

وی ادامه داد: فعالیت‌ها و اقداماتی که توسط شیعیان در زمینه کلام انجام شد، موجب تغییر نگاه برخی از علمای اهل سنت مصر نسبت به خدمات شیعیان به علوم اسلامی شد.

حجت‌الاسلام جبرئیلی گفت: ما در کمیسیون کلام سعی کردیم در ۱۴ مقاله یک دور کلام شیعه را بررسی کنیم؛ همچنین امیدواریم این کنگره بتواند تاثیرات زیادی در معرفی نقش شیعیان در پیدایش و گسترش علوم اسلامی داشته باشد.

تبیین نقش بانوان شیعه در توسعه علوم اسلامی 

رئیس کمیسیون بانوان کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از تلاش این کمسیون در جهت تبیین تلاش های گسترده بانوان به خصوص در قرن سیزدهم خبرداد.

نفیسه فقیهی  اظهار کرد: تبیین جایگاه علمی حضرت زهرا(س)، بررسی نقش بانوان خاندان اهل‌بیت(ع) در گسترش علوم اسلامی، تبیین نقش بانوان شیعه قرن سیزدهم و بررسی حوزه‌های فعالیت بانوان اندیشمند شیعه از جمله مباحثی بود که در کمیته بانوان این کنگره مورد بررسی قرار گرفت.

وی از حضور بانوان برجسته جهان اسلام در این کمیسیون و ارائه مقالات مختلف توسط آن‌ها یاد کرد و افزود: از میان 109 مقاله ارائه شده به کمیته بانوان، 29 مقاله برگزیده به چاپ رسید و هفت مقاله نیز در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس کمیسیون بانوان کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی خاطرنشان کرد: نقش علمی زنان شیعه، نقش حضرت زهرا(س) در پیدایش تمدن اسلامی، نقش اصحاب امیرالمومنین(ع) در توسعه علوم اسلامی و تاثیر حضور حضرت معصومه(س) در شهر مقدس قم از جمله مقالات برگزیده این کمیسیون است.

وی ادامه داد: در دو نشست این کمیسیون ترویج محورهای مهم نقش حضرت زهرا(س) در پیدایش و گسترش علوم اسلامی از جمله نظریات ایشان در حوزه‌های مختلف، نقش ایشان در فقه و فلسفه، احکام، علم کلام، علوم قرآن کریم و تمدن‌سازی اسلامی مورد تاکید قرار گرفت

کمتر توجهی به نقش عالمان شیعه در پیدایش و گسترش فلسفه اخلاق شده است 

 رئیس کمسیون اخلاق، تربیت و عرفان کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی بر لزوم توجه بیشتر به نوآوری های شیعیان در حوزه فلسفه علم اخلاق و عرفان اسلامی تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدمهدی گرجیان ضمن تقدیر از ابتکار علمی و عملی آیت‌الله مکارم شیرازی در راستای برگزاری این کنگره اظهار کرد: کادر اجرایی کنگره تلاش‌های بسیاری برای افزایش کیفیت آثار دریافتی انجام داده‌اند.

وی با بیان اینکه بیش از 100 مقاله در کمیسیون تخصصی اخلاق و تربیت مورد بررسی قرار گرفته است، اضافه کرد: مباحث اخلاقی و تربیتی به صورت دقیق بررسی شده است تا بتوانیم مقالات منتخب را با ارزیابی‌های سخت‌گیرانه معرفی کنیم.

رئیس کمیسیون اخلاق، تربیت و عرفان کنگره بین‌المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی خاطرنشان کرد: تحلیل و بررسی مکتب نجف و نقش ائمه اطهار(ع) در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با تاکید بر آموزه‌های حضرت علی(ع) در این کمیته مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه امام علی(ع) در پیدایش علوم اسلامی نقش کم‌نظیری داشتند، تصریح کرد: با تلاش‌های اهل‌بیت(ع) تاثیر آموزه‌های شیعی در عرفان نظری در پیدایش و گسترش اخلاق و تربیت بسیار قابل توجه بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان با اشاره به اینکه نقش علمای شیعه در اخلاق سیاسی و خانواده در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است، عنوان کرد: نقش عالمان شیعه در پیدایش و گسترش فلسفه اخلاق یکی دیگر از موضوع‌هایی است که تاکنون نسبت به آن توجه لازم را نداشته‌ایم

اهل بیت(ع) و پیروان ایشان، پیشگامان تفسیر و علوم قرآنی 

رئیس کمسیون قرآن کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی به مصادیق علمی پیشگامی ائمه اطهار(ع) و علمای شیعه در این عرصه پرداخت.

حجت الاسلام والمسلمین علوی مهر گفت: در کمسیون قرآن این همایش شاهد حضور 110 مقاله فراخوانی و سفارشی بودیم.

رئیس کمسیون قرآن افزود: در مجموع 15 مقاله پذیرفته شده که در مجموعه‌ای به چاپ رسیده و در مورد نقش علمای شیعه در حوزه‌های مختلف از جمله فقه قرآن در این مقالات مباحث مختلف مطرح شده است.

وی از حضرت علی(ع) به‌عنوان نخستین مفسر قرآن کریم یاد کرد و افزود: ابن عباس نیز تمام تفسیر و علوم خود را وام‌دار حضرت علی(ع) می‌داند و نخستین اعراب‌گذاری و نقطه‌گذاری قرآن کریم نیز توسط شیعیان ائمه اطهار(ع) انجام شده است.

رئیس کمیسیون قرآن کنگره نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با تاکید بر اینکه نخستین تفسیر در قرن دوم از فرزند امام سجاد(ع) به دست آمده است، تصریح کرد: نخستین دانشمند علوم قرآنی و متبحر در حوزه دانش مفردات، قرائات و دانش‌های وابسته از شادگران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) است.

وی ادامه داد: نخستین تفسیر آیات مربوط به اهل‌بیت(ع) توسط احمد بن اسفراینی و گسترده‌ترین کار تفسیر با محوریت روایی توسط اهل‌سنت تهیه شده است اما شیعه نیز چندین تفسیر تاثیرگذار و جامع را ارائه کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین علوی‌مهر خاطرنشان کرد: نخستین تفسیر فارسی توسط ابوالفتوح رازی عرفانی، تفسیر فلسفه‌ای توسط سید حیدر آملی، گسترده‌ترین تفسیر قرآن به قران توسط علامه طباطبایی با عنوان المیزان، نخستین تفسیر موضوعی شیعه توسط جعفر سبحانی و گسترده‌ترین کار علوم قرآنی توسط آیت‌الله معرفت نوشته شده است.

وی تصریح کرد: طی نزدیک به نیم قرن بعد از انقلاب اسلامی به اندازه هفت قرن گذشته در حوزه تفسیر و علوم قرآن کریم کارهای مختلفی انجام شده است که مراکز و سایر مجموعه‌ها باید این دستاورد را تبیین کنند.

 

.

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha