جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
نشست خبری کتاب سال حوزه

حوزه/ دبیر خانه همایش کتاب سال حوزه برای برگزاری بهتر همایش، فراخوان آثار را از اسفند ماه آغاز کرده و تا پایان خرداد۹۷، آماده دریافت آثار از سوی مؤلفین خواهد بود.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام ابوالقاسم مقیمی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به همایش بیستم موضوع کتاب سال حوزه اشاره کرد و گفت: هدف از برگزاری همایش کتاب سال حوزه، شناسایی کتاب های شایسته و برتر و شناسایی مؤلفان و معرفی آنها به جامعه، حمایت مؤلفان و ارتقای سطح عملی و پژوهشی حوزه، نشر معارف دین و ارزیابی تولید علم و معارف دین و رصد هر ساله در حوزه علمیه می باشد.

دبیر همایش کتاب سال حوزه افزود: نوزدهمین جشنواره  در سال گذشته  برگزار شد که  965 اثر از کتاب و پایان نامه در زمینه علوم انسانی و اسلامی در 16 موضوع مختلف اخلاق و ادبیات،  ادبیات و هنر، اقتصاد و مدیریت، تاریخ و سیره و تراجم، فقه واصول، علوم و اجتماعی و... به دبیرخانه همایش ارسال شد.

وی افزود: از این تعداد، 366 آثار به مرحله دوم داوری راه یافته بود، 58 اثر کاندیدای برگزیده، 7 اثر برگزیده، 18  اثر شایسته تقدیر و 33 اثر شایسته تحسین شدند.

این محقق عنوان کرد: در بحث جشنواره  مقالات در سال گذشته بیش از 1هزار مقاله  منتشره در همایش شرکت کرده بودند که درنهایت 133 اثر به دبیرخانه ارسال و 2 اثر برگزیده و 6 شایسته تقدیر معرفی شدند در  مجموع 957 اثر ارزیابی تفصیلی، کتاب و پایان نامه و 311 ارزیابی تفصیلی و کتاب و از میان آثار ارسال شده 907 اثرآقایان و الباقی خانم بودند.

حجت الاسلام مقیمی گفت: اما در جشنواره بیستم که در بهمن ماه برگزار می شود با همان هدف سابق یعنی حضور و  همکاری و داوری و ارزیابی بیشترنخبگان  است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه افزود: روند کتاب سال حوزه،  رو به آینده است که   این روند در همایش بیستم همچنان بدون تغییر خواهدبود؛‌ اما در کنار آن شورای همایش سال کتاب، اولویتی را مصوب و ارسال کرده، آثاری در موضوعات بحث زن و خانواده، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، علوم انسانی و اسلامی، فضای مجازی، آسیب های اجتماعی، جمعیت، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی اسلامی و هنر و فلسفه و هنر اسلامی اولویت پژوهشی دارند.

حجت الاسلام مقیمی بیان داشت: اگر اثری به این موضوعات بپردازد، از امتیازات ویژه برخوردار ودر اولویت برگزیدگی قرار خواهد گرفت. این موارد عنوان شده از اهداف و سیاست همایش بیستم کتاب سال حوزه است.

وی عنوان کرد: مسئله سوم در همایش بیستم این که  هئیت های تخصصی از 16 گروه به 20 گروه رسیده،‌از جمله اقتصاد و مدیریت، حقوق و علوم سیاسی، علوم تربیت و اجتماعی تفکیک  و به 6 گروه تبدیل شده است.

حجت الاسلام مقیمی گفت: در همایش بیستم، گروه ویژه انقلاب اسلامی راه اندازی و با مبانی و نظریات انقلاب هدف گذاری شده و آثاری که در ده گذشته تولید شده، در این گروه مورد بررسی قرار می دهد و آثار ویژه این بخش انتخاب می شود.

دبیر همایش کتاب سال حوزه افزود: امسال در مجموع آثار در گروه های مختلف اخلاق و عرفان، ادبیات و هنر، تاریخ و سیره و تراجم،ترجمه، تصحیح و تحقیق، حدیث و درایه و رجال، فقه و اصول، تفسیر و علوم قرآن، تکنولوژی آموزشی، فلسفه، کتب مرجع، کلام،اقتصاد، مدیریت، حقوق، علوم سیاسی، علوم تربیتی، روان شناسی و انقلاب اسلامی خواهد بود. علاقه مندان می توانند دراین موضوعات عنوان شده آثار خود را به دبیرخانه ارسال کنند.

وی عنوان کرد: دبیر خانه همایش کتاب سال حوزه برای برگزاری بهتر همایش، فراخوان آثار را از اسفند ماه  آغاز کرده  و تا پایان خرداد۹۷، آماده دریافت آثار از سوی مؤلفین خواهد بود.

حجت الاسلام مقیمی گفت: بعد از پایان دریافت آثار، فرایند گروه بندی آثار در 20 گروه آغاز می شود و آثار در یک گروه و یا چند گروه در صورت بین رشته ای بودن، آثار دسته بندی و برای بررسی بیشتر به داوران ارسال و در مجموع بعد از 4 مورد داوری، آثار نهایی و برگزیده می شود و در بهمن ماه 97 در همایش بیستم،  آثار منتخب معرفی خواهند شد.

دبیر همایش کتاب سال حوزه به شرایط  آثار شرکت کننده درهمایش  بیستم  اشاره کرد و حوزوی بودن صاحب مقاله و اثر، کتابهای چاپ اول منتشر شده در سال 96، پایان نامه دفاع شده درسال 96 و در بحث شرکت کنندگان خارجی کتاب های چاپ اول در سال« 1437 و 1439 قمری» البته به شرط اینکه موضوع اثر مرتبط با حوزه علوم انسانی و اسلامی باشد.

40/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha