پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی غایت فلسفه فرهنگ را کشف، تحلیل و تعلیل احکام کلی دانست و گفت: امروزه مهم ترین فایده فلسفه فرهنگ توانا شدن بر مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، رئیس شورای حوزه علمیه تهران، پیش از ظهر امروز در سلسله بحث های «فلسفه فرهنگ» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در تهران برگزار شد، به بیان مسائل فلسفه فرهنگ پرداخت و گفت: فرهنگ‌پژوهی نوعی انسان‌شناسی انضمامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، بینش، منش، کنش و کشش را مؤلفه های فرهنگ برشمرد و اظهار کرد: مؤلفه های فرهنگ در فلسفه فرهنگ مورد بحث قرار می گیرد.

استاد رشاد با بیان این که غایت فلسفه فرهنگ، کشف، تحلیل و تعلیل احکام کلی و اساسی فرهنگ است، خاطرنشان کرد: فلسفه فرهنگ در عین این که یک فلسفه است، اما می‌تواند از گزاره‌های وحیانی استخراج شود.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران ادامه داد: البته کارکردها غیر از غایت است که می تواند کارکردهای بسیار زیادی در فلسفه فرهنگ متصور بود. غایت چیزی است که علم به خاطر آن پدیده می آید. غایت همان علت قائمه است. در حالی که کارکردها می توانند مقصود پدیده آورنده نباشد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: غایت کشف، تحلیل و تعلیل احکام کلی است، ولی فایده قابل احصا نیست. امروزه مهم ترین فایده فلسفه فرهنگ، توانا شدن بر مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی است.

وی اضافه کرد: مهندسی فرهنگ یعنی این که بتوانیم خود فرهنگ را مهندسی کنیم و مهندسی فرهنگی یعنی بتوانیم مسائل و مباحث مختلف همانند اقتصاد، سیاست و... را به سمت فرهنگی سوق دهیم. این موضوع نیز تنها با فلسفه فرهنگ حل می شود، چون تا زمانی که در این زمینه متخصص نداشته باشیم، نمی توانیم فرهنگ را مهندسی کنیم. این فایده در حدی بزرگ است که شاید با غایت فلسفه فرهنگ هم آوردی می کند.

استاد رشاد درباره روش شناسی فلسفه فرهنگ نیز خاطرنشان کرد: روش فلسفه فرهنگ فرانگر عقلانی است. رویکرد آن فرابرونی است. فلسفه کارش صدور باید و نباید و شاید و نشاید نیست،‌ بلکه برآیند فلسفه در ساحت علم صدور حکم است. لذا فلسفه فرهنگ در این امور داوری نمی‌کند، اما برآیند آن تولید گزاره‌هایی برای مهندسی فرهنگ و مهندسی فرهنگی است.

وی، فقه فرهنگ را بیان احکام شرعی معطوف به فرهنگ عنوان کرد و گفت: دخل زمان و مکان در فقه هم عموماً دخل فرهنگ در فقه است. دین در ساحت نفس‌الامری یا حتی در ساحت معصوم جزء فرهنگ نمی‌شود، اما در ساحت انسانی با فرهنگ پیوند می‌خورد.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران درباره هویت معرفتی فلسفه فرهنگ نیز گفت: فلسفه فرهنگ جزو علوم عقلی است به همین دلیل هویت معرفتی آن جزو علوم حقیقی و معرفت شناختی آن جزو علوم عقلی است.

استاد رشاد با بیان این که چیدمان و ساختار معرفتی مؤلفه های فلسفه فرهنگ را هندسه فلسفه فرهنگ می گویند، تأکید کرد: عقل، دین، فطرت اجتماعی و فلسفه مطلق جزو مناشی و سرچشمه های فرهنگ است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره جایگاه فرهنگ در دین نیز بیان داشت: دین در ساحت الهی و معصوم فرهنگ ساز نیست، ولی در ساحت انسانی فرهنگ پیدا می کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha