شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نخستین مسجد بریتانیا که صدقات و زکات را در قالب بیت کوین می پذیرد

حوزه/ مسجدی در شهر لندن اعلام کرده است که از این پس صدقات و زکات را در قالب پول مجازی و بیت کوین از مسلمانان می پذیرد. این نخستین باری است که یک مسجد در انگلستان پول مجازی را حلال و پذیرفتنی اعلام کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از aboutislam، مسجدی درلندن اعلام کرده است که زکات و صدقات را  در قالب پول مجازی و بیت کوین می پذیرد. این مسجد، نخستین مسجد بریتانیا است که به این شیوه عمل کرده است.

ارکین گونی مدیر مسجد رمضان در این باره به خبرنگاران گفت: وقتی این بحث در مسجد آغاز شد ما به زودی متوجه شدیم که به آب های ناشناخته قدم می گذاریم.

این درحالی است که تعداد محدودی از خیریه های بریتانیا پول مجازی را می پذیرند. گونی در این باره گفت: تاکنون چند مسجد خارج از کشور نیز پذیرش صدقات را به صورت پول مجازی اعلام کرده اند. به نظر می رسد که مسجد ما نخستین مسجد در بریتانیا باشد که چنین کاری کرده است.

پیشنهاد پذیرش زکات و صدقات به صورت بیت کوین نخستین بار توسط گورمیت سینگ بنیانگذار یک شرکت فناوری ارائه شده است. وی به بانیان مسجد گفته است که پذیرش پول مجازی و بیت کوین می تواند در این مسیر سودمند باشد، زیرا زکات در اسلام امری حیاتی است و بسیاری از مسلمانان از پول مجازی استفاده می کنند.

سینگ که خودش سال ها در فضای پول مجازی فعالیت داشته و به بانیان مسجد در این باره مشاوره می دهد گفت: از یک دیدگاه اقتصادی جنبه های اخلاقی یک اقتصاد برپایه بلاکچین فعال اسلامی می تواند دین ما را به قرن 21 بیاورد. فناوری می تواند نفوذ جهانی را که اکنون به سبب اقتصاد سنتی محدود شده افزایش دهد. ما معتقدیم که غیرمسلمانان نیز از این شیوه بهره مند خواهند شد.

گفتنی است مسئله حلال و حرام بودن پول مجازی و بیت کوین اخیرا به یکی از مباحث داغ تبدیل شده است.

زاید الخیر، استاد دانشگاه در مطالعات اسلامی و تاریخی می گوید: با استفاده رو به رشد از بیت کوین و دیگر پول های مجازی، بحث های زیادی میان علمای اسلام در این باره آغاز شد. در آغاز مخالفت های زیادی به دلیل فقدان قوانین در این باره اظهار شد، اما به تدریج بسیاری علمای اسلام به این نتیجه رسیدند که به این راحتی نمی توان درباره حلال یا حرام بودن این پول های دیجتالی و جدید اظهار نظر قطعی داد. اخیرا نیز برخی علمای اسلام از پول مجازی حمایت کرده اند.

 

گفتنی است مراجع معظم تقلید استفاده از بیت کوین یا پول مجازی را جایز نمی دانند و خرید و فروش با این پول را باطل می دانند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha