پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مشاجره

حوزه/ استاد حوزه علمیه خواهران گفت: تشکیل خانواده و استحکام بنیان خانواده به‌قدری در اسلام اهمیت دارد که باید از طرح مسائل و موضوعات خانوادگی در سطح جامعه خودداری و مشکلات خانوادگی در درون خانواده‌ها حل‌وفصل کرد.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری حوزه، خانم زین‌العابدینی امروز در آیین ترتیل خوانی بانوان که در شبستان نجمه خاتون حرم مطهر برگزار شد، با اشاره به نکات تفسیری جزء ششم قرآن کریم گفت: یکی از محورهای اساسی در سوره نساء، حرمت ازدواج با محارم و اهمیت کانون خانواده است.

وی افزود: تشکیل خانواده و استحکام بنیان خانواده به‌قدری در اسلام اهمیت دارد که باید از طرح مسائل و موضوعات خانوادگی در سطح جامعه خودداری کرد و مشکلات خانوادگی در درون خانواده‌ها حل‌وفصل شود.

استاد حوزه علمیه خواهران شایعه‌پراکنی را طبق آیات سوره نساء از معضلات جامعه قرآنی دانست، افزود: قرآن کریم و احادیث به دلیل رویه سلطه گری و شناسایی نقاط ضعف جامعه اسلامی از سوی دشمنان به‌هیچ‌وجه به امت اجازه شایعه‌پراکنی و طرح شایعات را نمی‌دهد؛ زیرا با پرهیز از شایعات زمینه سلطه دشمن بر جامعه اسلامی از بین می‌رود.

زین‌العابدینی با اشاره به نکات تفسیری آیه 59 سوره نساء یکی از مهم‌ترین رسالت‌های مؤمنان را اطاعت از خدا و رسول خدا عنوان کرد، گفت: در این آیه بیان‌شده که اگر در جامعه اسلامی مشکلی و یا حادثه‌ای به وجود آمد که عموم جامعه نتوانستند آن را حل کنند باید به خدا و پیامبر رجوع کنند که اطاعت از خدا و پیغمبر، از نشانه‌های نعمت و شکر نعمت است.

وی افزود: در دوران غیبت که مردم به پیامبر صلی‌الله علیه و آلِ و امام معصوم علیه‌السلام دسترسی ندارند در صورت بروز رویدادهای مختلف طبق نص باید به فقها و ولی‌فقیه که نایبان عام امام زمان(عج) هستند رجوع کنند.

استاد حوزه علمیه خواهران خاطرنشان کرد: آیه 36 سوره نساء پرستش خدا و شریک قرار ندادن برای خدا و نیکی به پدر و مادر، خویشاوندان، یتیمان، مستمندان و همسایه‌های دور و نزدیک را مورد تأکید قرارداده و بیان می‌کند که این‌ها بر مؤمن حقی دارند و مؤمن بر آن‌ها حقی دارد که این حقوق باید به‌درستی رعایت شود.

زین‌العابدینی به سیمای منافقان ازنظر قرآن اشاره کرد و گفت: از نشانه‌های فرد منافق کسالت وبی حوصلگی به هنگام عبادت است؛ درحالی‌که مؤمن باتقوا به دلیل ایمان و اصلاح عمل به مرحله‌ای رسیده که محرمات را ترک و واجبات را به احسن وجه انجام می‌دهد.

زین‌العابدینی تقوا را غیر اسلام و ایمان معنا کرد، افزود: اسلام به شهادت زبانی و ایمان به باور قلبی است.

وی آمادگی برای شهادت را از دیگر ویژگی‌های جامعه قرآنی دانست، تصریح کرد: شهادت از نشانه‌های مؤمنان وارسته از بند دنیا است.

استاد حوزه علمیه خواهران شناخت نفاق را از دیگر محورهای طرح‌شده در سوره نساء دانست و افزود: دلیل تأکید قرآن بر محور نفاق به‌این‌علت است که جامعه اسلامی در طول تاریخ بیشترین ضربه را از جانب جبهه نفاق دریافت کرده و جبهه نفاق در حساس‌ترین شرایط تاریخی موجب انحراف عده زیادی از مردم در جامعه اسلامی‌شده است.

زین‌العابدینی خاطرنشان کرد: طرح مسئله وفای به پیمان و پیمان‌شکنی قوم یهود از دیگر محورهایی است که در سوره مائده مطرح‌شده است، بر اساس آیات این سوره، محرومیت از رحمت الهی و طغیان در برابر خداوند از نتایج پیمان‌شکنی با خداوند است.

وی با اشاره به نکاتی که در مورد عهد و پیمان در سوره مائده ذکرشده است، گفت: امام صادق علیه‌السلام می‌فرمایند «سه چيز است كه خداوند به هیچ‌کس اجازه مخالفت با آن را نداده است اول اداي امانت در مورد هر كس چه نیکوکار باشد يا بدكار فرقي نمی‌کند، دوم وفا به عهد درباره هر كس چه نیکوکار باشد يا بدكار فرقي نمی‌کند و سوم نيكي به پدر و مادر چه نیکوکار باشد يا بدكار فرقي نمی‌کند».

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: امام علی علیه‌السلام در این زمینه می‌فرمایند «اگر حتي كسي با اشاره پيماني را به عهده بگيرد، بايد به آن وفا كند».

زین‌العابدینی بابیان حدیث دیگری درباره وفای به عهد از اميرالمؤ‌منين علي علیه‌السلام گفت: امام علی علیه‌السلام به مالك اشتر فرمودند «در ميان واجبات الهي هيچ موضوعي همانند وفاي به عهد در ميان مردم جهان به تمام اختلافاتي كه دارند مورد اتفاق نيست».

وی با اشاره به دیگر محورهای طرح‌شده در سوره مائده اظهار کرد: آيه مربوط به غدير خم و منت خداوند در مورد اكمال دين و تماميت نعمت، در آيه 3 سوره مائده آمده است و همچنین آيه مأموريت پيامبر اكرم براي معرفي بی‌ترس و واهمۀ امام علي (ع)، در آيه 67 این سوره مطرح‌شده است.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: در آيه ولايت سخن از فضيلت امام علی علیه‌السلام است و خداوند در آيه 55 سوره مائده می‌فرمایدسرپرست و رهبر شما تنها خدا، پيامبر و آن‌هایی هستند كه ايمان آورده و نماز به‌پای می‌دارند و در حال ركوع زكات می‌دهند و می‌توان اين آيه را به‌عنوان نص قرآني، دال بر ولایت امام علی علیه‌السلام مورد استناد قرارداد.

زین‌العابدینی یادآور شد: تبیین اهميت تعاون و همكاري و نهي از همكاري با ظالم و حقيقت توسل و جواز توسل جستن از ديگر مباحث مطرح‌شده در سوره مائده است و داستان هابيل و قابيل درآیات 27 تا 31 اين سوره آمده و موضوع اذان در آيه 58 اين سوره مطرح‌شده است و نشان می‌دهد که جامعه دینی دارای شعائر خاص خویش است و اذان فصل الخطاب جامعه اسلامی از سایر جوامع است که رویکرد توحیدی جامعه اسلامی را در هنگام نمازهای یومیه به پیروان سایر امت‌ها یادآوری می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha